Show 13. juni 2024

CokeTV

Ogilvy Danmark

for

Coca-Cola

Kategori :

Type :

Baggrund

Hvordan generobrer verdens største sodavandsbrand sin allervigtigste målgruppe gennem alle tider – teenagerne?

Markedet for sodavand er større end nogensinde, og selvom Coca-Cola er velkendt, har man haft svært ved at ramme teen målgruppen, som den ser ud i dag. Der er derfor brug for at skabe en ny relevans blandt teens ved at møde dem på deres kanaler med content, der rammer ind i de unges interesser.

Coca-Colas rolle?
Et vigtigt spørgsmål at stille i denne sammenhæng var, hvilken rolle Coca-Cola ønskede at spille over for målgruppen.

Løsning

Vi lancerede CokeTV, en ny kanal på YouTube, og tog fat på noget af det største, man har som teen, nemlig drømme. Her kunne vi udnytte YouTubes enorme volumen og samtidig tappe ind i målgruppens browsing-kultur og tætte forhold til mediet. Målet var at skabe en kommunikations-hub og en content-platform, der inspirerer til at ”live like there is no tomorrow” og føre drømme ud i virkeligheden …

Her gav vi Coca-Cola en rolle som facilitator, Story Doers, for teens til kaste sig ud i nogle af de ting, der skaber glæde og værdi for dem: ”Det meste er muligt, hvis man virkelig vil det. Og det vil vi gerne bevise. Så stik os din bucketliste; så tager vi udfordringen op og viser dig, hvordan dine drømme bliver til virkelighed. Velkommen til THE COKE TV BUCKETLIST CHALLENGE”

Værterne på CokeTV Bucket List er tre upcoming YouTubere. Disse blev udvalgt, så vi stod med forskellige karakterer, der kunne skabe noget fedt sammen, og som kunne appellere bredt til teens.

Ved at lade brugerne være medskabere af indholdet, som tog udgangspunkt i en større contentplan for hele året og på tværs af kanaler, har CokeTV med 40 episoder over ca. 1 år, sprængt rammerne for alle mål for engagement og aktivering i målgruppen. Det skabte et decideret brand community, i et always-on spor, hvor drømme kunne leve og blive til virkelighed.

Kampagnen udspillede sig i et gennemført socialt øko-system, hvor Coke's kanaler og influencernes egne sociale kanaler spillede sammen. De producerede Snapchat stories, Instagram posts og stories samt vlogs på deres egne YouTube kanaler om, hvad de foretog sig på CokeTV, og dette indhold blev tilsvarende anvendt i Coke's kanaler.

Resultat

Kampagneperiode: april 2017 til januar 2018 med én ny episode om ugen (40 afsnit).

KPIer
• 10.000 abonnenter
• 3.300.000 views
• 45% viewthrough
• 80% positive sentiment

Resultaterne var markante og overgik alle forventninger:
• 25.078 brugere signede op som abonnenter på kanalen +250%
• 6,34 millioner views +100%
• 50% viewthrough
• 97% positiv sentiment
Andre positive resultater
• 19% organic reach
• 5295 kommentarer på YouTube
• 26.224 LIKES på YouTube
• Ad/preroll performance på 30%, som langt overgår YouTubes sædvanlige gennemsnit på 16%
• En stigning fra 12.000 til 31.000 følgere på Coca-Cola’s Instagram-profil
• Målet om 10.000 abonnenter blev nået inden for bare 3 måneder
• På Youtubes ad leaderboard hvert kvartal siden launch og i top3 for hele 2017.

Performance blev løbende målt med YouTube analytics, hvilket gav indsigter, der blev anvendt i de næste episoder.

Konceptet øgede den generelle interaktion med Coke brandet.

Udtalelse fra kunden:
“CokeTV has been all new territory for Coca-Cola. A journey based on fast & high frequent communication directly to teens. The control of the communication & dialogue has been given to young Youtubers and the audience. Coca-Cola has shown trust in these and the primary role of the brand has been to facilitate a platform of entertainment and play along. Results have been amazing and it is an amazing journey. All KPI’s have been exceeded and a version 2 is on the drawing board”

Coca-Cola

Peter Hædersdal

Senior Brand Manager

Jakob Mollmann

Nordic Digital Manager

Ogilvy Danmark

Sally Dall Azan

Social Strategist

Kenneth Hamann

Senior Copywriter

Laila Lundgaard

Senior Copywriter

Camilla Ploug

Senior Art Director

Christian Ameen

Producent

Peter Ramsø

Fotograf

Trine Mogelvang

Client Service Director

Samarbejdspartnere

Carat
Mediebureau
Gonzo
Influencer-bureau

Billeder

Watch Video