adDRESS_THE_FUTURE

VIRTUE for Carlings

Kategori: Digital Differentiation

Vinder af Digital Differentiation

GULD - Her er ren bæredygtigheds-jiujitsu til selfie-generationen! Carlings løsning bygger på en dyb indsigt i målgruppen og opfylder et behov for selv-iscenesættelse. Den er et opgør med modebranchens traditionelle tilgang til markedsføring.
At løsningen også kan være med til at screene salgspotentialet af nye produkter og samtidig giver målgruppen mulighed for lidt selvrefleksion tæller bestemt ikke ned. Tillykke med guldet!

Projektet

Baggrund

Det norske retail-mærke Carlings skulle åbne deres første webshop til trods for, at de i årtier har solgt tøj i mere end 200 butikker. Udfordringen var derfor, at skabe opmærksomhed og markedsandel for en almen webshop i et blodrødt marked af onlinehandel.

Løsning

Vores kreative springbræt blev visionen om at tage webshoppen fra at være 10 år bagud, til at være 10 år forud for sin tid. Den tanke krydsede vi med en modebranche, der i dag er under skarp kritik af dens forurening, og hvor tøjspildet aldrig har været mere omfattende.
Det blev grundstenen for verdens første digitale tøjkollektion med nul% negativ påvirkning af miljøet.
Via smartphone foto meta-data tilpasser en virtuel skrædder tøjet i 3D programmet Marvelous Designer, hvor digitalt tøjdesign bliver skabt på samme måde som rigtigt tøj. Når først et stykke tøj er blevet kreeret, har man så, fordi det er digitalt, et uendeligt antal stykker til rådighed. Altså en uendelig stor tøjkollektion, hvis produktion har haft 0% belastning på miljøet.
Carlings er nu et brand, der via en kreativ løsning, giver deres forbrugere mulighed for, at vedligeholde deres kreativitet indenfor mode, uden at det tvinger dem belaste verden vi lever i.

NB/Tech: Elektriciteten var produceret med grøn energi, og al indkomst gik direkte til WaterAid.com.

Context & Research:
Research fra Barclaycard, som står for næsten halvdelen af Englands kredit og debetkort, viser, at “Outfit of The Day” posts er gået hen og blevet præcis dét. Næsten to ud af ti briter (17%) afslører nemlig at have købt tøj online med det ene formål, at poste det på sociale medier, for så at returnere tøjet igen. Hashtagget #ootd har pt 233 mill. posts på Instagram.

Resultat

“Vi havde svært ved at kommunikere vores CSR initiativer, uden at kede vores målgruppe. Så med denne tøjkollektion blev vi ikke kun brandet med den mest innovative og fremtids sigtede løsning på et alvorligt problem, vi gjorde også bæredygtighed interessant. Og så er det en oplagt mulighed for at teste en ny revenue-stream af på et fænomen, som er blevet en milliardindustri i gaming-verden. Noget der udover den større trafik til vores site, også skabte en enorm intern stolthed. Vi gik fra at være en silo-opdelt organisation af brands, til at mærke stærk intern opbakning om projektet fra alle fronter.” — Ingeline Gjelsnes, Marketing Manager, Varner AS

Kollektionen skabte opmærksomhed verden over, og trak overskrifter på medier lige fra nationale landsdækkende medier som AftonBladet, NRK og Politiken, til internationale og toneangivende medier som Hypebeast, i-D, PaperMag, Vogue og Wired.

Websitets trafik steg med mere end 56%, og kollektionen blev udsolgt til folk fra mere end 30 lande indenfor testperioden.

Carlings

Ingeline Gjelsnes
Global Brand Manager
Kicki Persson
Brand Manager
Ronny Mikalsen
CEO, Carlings

VIRTUE

Morten Grubak
Creative Director
Joachim Ulrich
Copywriting
Emil Kjems
Art Director
Dimitri Werner de Paiva
Art Director
Berglind Stefánsdóttir, Jakob Hoberg
Project Management, Account Director
Kirstine Kollerup
Post Production Coordinator
Asbjørn Munk
Production Manager
Andreas Bjørn Ibsen
3D clothing Design
Ogi Curcic & Max Siegal
Editors
Sahand Porkar
Creative Technologist
Monika Prokop
Strategist
Emilia Jasmin Zain
VO Artist
Esben Elborne & Tao Thomsen
PR
Peter Stampe
CCO
Anja Thomsen
CEO

Billeder

Video