2. JUNI 2022

Mindre hud i solen

&Co. / NoA

for

Kræftens Bekæmpelse & Trygfonden

Kategori :

Type :

Vinder af Social - Content

SOCIAL - CONTENT BRONZE VINDER

At skulle gøre sig fortjent til unges opmærksomhed i 2016, kræver at man gentænker måden man traditionelt set har lavet kommunikation på. Når man så samtidigt skal kommunikere noget så sexet som solbeskyttelse, så bliver opgaven på ingen måde lettere. Løsningen var dog ganske simpel. Man laver en mini-serie på en times varighed, og sender to nøgne MonteCarlo drenge til en nudistlejr i Sydspanien, hvor de skal overtale de lokale til at tage tøj på mellem 12-15.
Kampagnen er ikke blot fantastisk god underholdning men viser, hvordan man benytter influencers på en kreativ måde, og ikke blot som et passivt medieindkøb. Gennem en stor mængde unikt indhold, skræddersyet til sociale medier, formåede kampagnen at holde sig aktuel over hele sommeren, og fik uddannet, aktiveret og underholdt en målgruppe, som helst undgår belærende kommunikation.

Baggrund

Hvert år dør en dansker af kræft i huden. Jo flere forbrændinger og jo mere uv-stråling du udsættes for gennem livet, jo større er risikoen for at udvikle hud- og modermærkekræft.
Danske unge dyrker solen markant mere end resten af befolkningen, og de solskoldes oftere end voksne. Samtidig er modermærkekræft den hyppigste kræftform blandt unge i alderen 15-34 år.
De fleste af tilfældene kan heldigvis forebygges med fornuftig adfærd i solen.

Løsning

Mange unge er ligeglade med oplysningskampagner og løftede pegefingre, og skip-knapper og adblockers er en helt naturlig del af medieforbruget. Derfor var løsningen en kampagne, de unge selv ville opsøge og være en del af.
Vi fandt nogen, der dyrker solen endnu mere, end de unge: Nudister. Så sendte vi to af målgruppens helte, Peter Falktoft og Esben Bjerre, på en grænseoverskridende mission: Få nudister til at vise mindre hud i solen.
I seks hæsblæsende afsnit inviterede vi de unge med på Solkampagnens mission og lancerede det hele via sociale medier som facebook, snapchat og Instagram.

Resultat

De unge kastede sig ind i missionen, og så blev solrådene hurtigt spredt på sociale medier.
31 mio. impressions
View-through rate: 84%
Click-through rate fra sociale medier: 2,15%
Gennemsnitlig tid brugt på kampagnesite: 11 min. 24 sek.
Højeste ad-liking i Solkampagnens historie

Kræftens Bekæmpelse & Trygfonden

Thomas Koefoed

Projektleder

Peter Dalum

Projektchef

&Co. / NoA

Robert Cerkez

Kreativ Direktør

Kristian Eilertsen

Tekstforfatter

Simon Naver

Art Director

Samarbejdspartnere

&Co. Productions
Film produktion

Billeder

Watch Video