Solar Mobile 2.0 - håndværkerens cockpit

Shape A/S for Solar A/S

Kategori: Commerce, Customer Experience, Digital Differentiation & Design
Type: Samarbejdspartner (bureau o.a.)

Projektet

Baggrund

Som én af Europas førende sourcing- og servicevirksomheder, særligt inden for el, VVS og ventilation og med en klar ambition om at være førende digitale spiller indenfor branchen. Dette formår Solar at realisere, hvilket bl.a. bevises via mere end halvdelen af omsætningen skabes via de digitale kanaler. Dette etablerer Solar A/S som en dansk og europæisk sværvægter inden eCommerce.

Solar fokuserer på at etablere digitale løsninger, som skaber mulighed for at øge den enkelte kundes produktivitet og ikke agerer som en klassisk grossist, men som en service- og sourcing virksomhed for den enkelte kunde.

Formålet med Solars nye app er, at understøtter håndværkerne i deres hverdag og sikre dem muligheden for at øge deres produktivitet. Appens ambition er at tilladerhåndværkeren, at fokusere på at arbejde på byggepladsen i stedet for løbende at skulle køre i et byggemarked for at hente nye materialer, værktøj mv. Transport til/fra byggemarkedet, samt tiden i selve byggemarkedet kan spare håndværkeren op til flere timer om dagen - også selvom de står og skal bruge varer her-og-nu. En digital ambition og markedsposition som differentierer Solar A/S fra de resterende spillere i markedet og sikrer Solar A/S en mulighed for at minimere sin fysiske ‘brick and mortar’-tilstedeværelse rundt i landet. Igennem den digitale tilstedeværelse - og succesfulde brugeradoption sikres Solar A/S en mulighed for kraftigt at reducere sine omkostninger ifbm. at drive et antal fysiske butikker.

Med denne ambition in mente har vi re-lanceret en af de tungeste B2B eCommerce apps - Solar Mobile 2.0.

Løsning

Solar Mobile 2.0 har mange forskellige funktionaliteter til at understøtte håndværkernes produktivitet på byggepladsen:

Fastbox: Mulighed for at få leveret materialer der er på lager indenfor én time efter bestilling. Leveringsoplysninger mv. skal ikke justeres, da disse hentes direkte via GPS. Herved slipper håndværkerne for at skulle køre ud til en fysisk butik efter varer og kan fortsætte med at arbejde på sin pågældende opgave. Endda med en bæredygtig vinkel, da ordre nu også leveres via cykelbude. En digital løsning og et værditilbud som klart differentierer Solar A/S fra alle dets konkurrenter i markedet.

Individualiseret prissætning: Håndtering af kompleks prisstruktur med Individualiseret prissætning på tværs af kunder, projekter og produkter.

Personaliserede produktanbefalinger: Appen har en høj grad af personalisering af produkter for at sikre det mest relevante produktoverblik til den enkelte, da Solars varekatalog er på over 200.000 produkter.

Fuld ordre cockpit: Indeholder muligheden for at håndværkeren kan håndtere alt omkring sin ordre fra byggepladsen - multiple kurve, bestilling, ordreoversigt, returnering mv.

Mulighed for at konvertere til billigere produkter: I Solar Mobile 2.0 gør man i check-out kunderne bekendt med, hvornår Solars egen produktserie Solar Plus tilbyder billigere produkter. Et win for kunden, men også for Solar, da der traditionelt set er højere margin og fortjeneste på disse produkter.

Returnering af ordre via appen: In-app scannerfunktionalitet til at lave returordre fra app’en og sikre at disse bliver afhentet direkte på byggepladsen.

Nem adgang til kundeservice: Appen skaber en let adgang til kundeservice, hvor håndværkerne direkte routes til de relevante personer i kundeservice. Herved minimeres håndværkernes tidsforbrug omkring eventuelle udfordringer og i at blive navigeret rundt imellem forskellige afdelinger/medarbejdere i Solar.

Rollestyring omkring køb: Desuden er der mulighed for at oprette en ordre i appen som godkendes og indsendes af en medarbejder med autoritet hertil - f.eks. på hovedkontoret.

Den nye Solar-app står for godt over 1.000.000.000 DKK, hvilket er en væsentlig del af Solar’s totale omsætning. Appen har derfor blevet helt central for Solar’s forretning. Solar operer indenfor en branche der traditionelt sæt ikke har været langt fremme hvad gælder teknologi. Projektet med den nye Solar Mobile-app har derfor været krævende, hvorfor man også kan være stolte af og glade for de resultater man i dag kan se genspejle sig, både i kroner og øre og ikke mindst i kundetilfredshed.

Resultat

Solar Mobile 1.0 appen har været i markedet i en væsentlig årrække. Nedenstående resultater skal derfor ses ud fra et allerede modent produkt i markedet:
Appen har fået langt mere positive anmeldelser fra brugerne, og forbedret sin gennemsnitlige rating i App Store fra 2,8 til 4,7 - branchens højeste.
Brugerne anvender i langt højere grad appen end tidligere, hvor en gennemsnitlig bruger har 80% flere app sessions i den nye Solar Mobile app, sammenlignet med den gamle.
Årlig omsætning gennem appen har passeret 1.000.000.000 DKK. Bare efter lanceringen af den nye app har omsætning gennem appen øget med 33%.
30% af kunderne vælger at konvertere til Solar Plus-produkter i handlekurven.
Andelen af Solars omsætning der løber i gennem appen har øget med 23%.
Solar står idag med muligheden for at kunne markedsføre sig igennem at have branchens bedste app ift. at rekruttere nye kunder.

Solar A/S

Solar
Digital Solutions

Shape A/S

Kristian Duvald Friis
Managing Director
Allan Aurelius
Design Director
Valerii Kamalov
Developer
Christopher Sabroe
Team Lead & Quality Assurance
Frederik Dam Christensen
Developer
Jonathan McAllister
Senior Developer
Jan Fredrik Strandlie
Business Developer

Billeder

Video