Satair Robo-Quote

Isobar for Satair

Kategori: Analytics and AI, Marketing Automation
Type: Samarbejdspartner (bureau o.a.)

Vinder af Analytics and AI

Guld i kategorien Analytics & AI gives til den lille genialitet. Her ser vi en løsning, som med udgangspunkt i en meget konkret problemstilling, formår at løse denne på sublim vis. Ved kløgtig udnyttelse af genkendelsesteknologi er virksomheden blevet i stand til at håndtere millioner af forespørgsler på en yderst effektiv måde. Dermed er man i stand til at levere en markant bedre, hurtigere og mere effektiv kundeoplevelse. Med en solid vækst i omsætning og ROI, er løsningen et klokkeklart, best-in-class, eksempel på en succesfuld implementering af AI i procesoptimeringsøjemed, som tilgodeser både virksomheden og dens kunder.

Juryen finder det fantastisk at se, at en B2B virksomhed igen i år, formår at forstå og udnytte potentialet i AI og analytics til at ikke blot at konsolidere deres markedsposition, men i den grad forstærke den.
Velfortjent Guld til og et stort tillykke fra juryen.

Vinder af Marketing Automation

Målet er klart og tydeligt og løsningen ligeså. Som led i en større digital transformation har man med den kunstige intelligens bot kaldet “Lilly”, erstattet en lang, fejlfyldt og manuel process med en effektiv serviceassistent der på fornemmeste vis analyserer sig vej igennem millioner af datapunkter og giver et præcist svar indenfor sekunder.

Casen her demonstrer en solid udnyttelse af teknologien til at skabe en automatiseret, og dermed en markant mere effektiv behandling af de millioner af årlige kundehenvendelser som møder Satair hver dag.

Vi hylder således en oplagt løsning på et åbenlyst problem, som breder sig ud over klassisk advertising og rammer ind i både kunders- og organisationens hjerte. I en ekstrem kompleks organisation har man her skabt en klar fordel og nytteværdien er til at tage at føle på.

Projektet

Baggrund

Satair er blandt verdens førende distributører af flydele. Intet er værre for en flyindkøber end en ”AOG” – Airplane On Ground. Når et fly står stille, kan det koste 500.000 USD om dagen.

Så når det handler om at skabe en god kundeoplevelse for Satairs kunder – indkøberne – er der én ting der vejer tungere end alt andet, mere end selv prisen:

”Hvor sparer jeg mest tid?”

Hvert år sender Satairs kunder over 6 millioner mails med forespørgsler: Nogle i excel-ark, andre eksporteret fra egne indkøbssystemer, andre blot i fritekst, og endelig de helt skæve – fotos, post-its, tegninger etc.

Og hvert år går der 6 millioner gange kostbar tid med at dechifrere, forstå og besvare!

Løsning

Når tiden er altafgørende – hvorfor så ikke overlade arbejdet til en der aldrig sover, altid er skarp og som bliver klogere hver dag?

Som en del af Satairs digitale transformation har vi udviklet Lilly – en kunstig intelligens der er kundernes serviceassistent.

Lilly kan både modtage, analysere og besvare de mange mails fra indkøberne – på en brøkdel af et sekund.

Lilly er udviklet med sofistikeret genkendelsessoftware, der matcher kundens forespørgsler til Satairs produkter, mens hun også lige tjekker om det er er en kendt kunde, lagerstatus, leveringsvilkår udfra kundens geografiske placering, kundespecifikke priser osv. – og leverer det hele som en færdig ordre parat til afsendelse.

Lilly er blot en enkelt del i et stort digitalt transformationsprojekt, der også inkluderer Satairs nye digitale market place: En åben markedsplads som potentielt kan forbinde en hel industri og forandre måden man køber, sælger og producerer flydele på – og et digitalt økosystem rundt om markedspladsen, som ved hjælp af Adobe-suiten sætter nye standarder for personaliseret kommunikation til kunder og partnere.

Resultat

Lilly kan nu kategorisere og besvare korrekt på 99% af alle henvendelser.

I 81% af tilfældene finder hun frem til et eller flere efterspurgte produkter og svarer med et købstilbud.

Og i 66% af tilfældene dækker hun alle kundens behov, finder produkterne og svarer med individuel pris, levering og købstilbud.

Satairs kunder bliver løbende migreret fra den gamle til den nye digitale platform, og tallene viser en løsning hvor kunderne nu køber både oftere og større:

Konverteringsraten på den nye løsning ligger 112,5% højere end den gamle platform (index 225).

Den gennemsnitlige kurvstørrelse på den nye løsning er 18% over den gamle.

Satair

Bjarke Mads Sejersen
Head of Digial
Charlotte Kvorning
Digital Project Manager
Mario Cappitelli
Data Engineer

Isobar

Jimmi Eriksen
Executive Director
Morten Kold
Executive Creative Drector
Kirsten Funk
Senior Copywriter
Gudjon Stefansson
Creative Drector
Jeanette Jørgensen
Senior Project Manager

Samarbejdspartnere

ATOS
AI Engine (Arkitektur og implementering)
ATOS
Reindert de Leeuw – Nordic Head of Digital
ATOS
Andreas Bennedsen – Solution Lead
ATOS
Frederik Boje Hvorslev – Scrum Master
ATOS
Bram Miedema – Sr. Data Engineer/Architect
ATOS
Nick Moesker – Lead Data Scientist
ATOS
Christiaan Rosheuvel – Data Engineer
ATOS
Andrea Osorio – Data Scientist
ATOS
Jeffrey Luppes – Data Scientist
ATOS
Tom Jakobsen – DevOps/Infra Architect
ATOS
Matthias Holtti - Security Engineer

Video