BD SmartLogistik: ”Chauffør 2.0” – eller hvordan en app har opgraderet BD’s chauffører

Isobar for Brødrene Dahl

Kategori: Digital Differentiation & Design, Innovation, Marketing Automation
Type: Samarbejdspartner (bureau o.a.)

Projektet

Baggrund

MÅL
Brødrene Dahl havde et ønske om at den gode service, der skaber de mange loyale kunder i butikkerne, også kunne mærkes, når det kom til levering af varer. Kort sagt: Minimere fejl i leveringer og skabe flere tilfredse kunder med en B2B-logistik i en liga for sig i branchen.

En hurtig og stabil leveringsservice er helt essentiel i VVS-branchen – både i forhold til at holde VVSeren og hans kunder glade.

UDFORDRING
Brødrene Dahl er afhængige af mange lokale, eksterne vognmænd til at løse leveringsopgaven. Men der er ingen ensrettet og formaliseret arbejdsgang på tværs af chauffører.

Det kan give en – pænt sagt – ujævn kundeoplevelse for modtageren.

Men lidt brancheindsigt viser at chaufførerne har en næsten umulig opgave: En meget stor del af deres arbejdstid bruges på opgaver, der ligger langt fra deres kernekompetencer: Skabe overblik over følge- og ordresedler; udregne leveringstidspunkter; nørkle med at planlægge nattens rute, læse haste-beskeder i ”branchekodesprog” på et sprog der ofte ikke er deres første eller andet.

Ofte sker der fejl i denne del af arbejdet, hvilket resulterer i mange unødvendige fejl ift leveringer, uanset hvor godt de kører. Det giver en kedelig kundeoplevelse, går ud over arbejdsmoralen – og kan koste Brødrene Dahl mange penge i tabte ordrer fra utilfredse kunder.

Løsning

LØSNINGEN?
I stedet for at presse chaufførerne til bedre levering – så lad os give dem en digital opgradering:

”Chauffør 2.0”: Total automatisering af alt bøvlet papirnusseri, og strømlining af arbejdsdagen – med chaufførens kompetencer i fokus.

Sammen med Brødrene Dahl har vi skabt et værktøj, der samler alle chaufførens arbejdsopgaver ét sted.

I stedet for at bebyrde chaufføren med nye værktøjer, brugte vi det ene, han altid har på sig: Hans telefon.

Hvor selv verdens allerstørste logistikfirmaer stadig sender deres chauffører rundt med kluntede scanne-apparater og en stylus-pen til at afkræve modtageren en digital underskrift – dér kan en BD-chauffør nu nøjes med sin telefon.

Han får besked i telefonen om hvor og hvornår han skal møde op, bruger kameraet til at scanne sine varer, og mens han scanner, beregner BD Smart Logistik appen den optimale rute for ham. Når han leverer varerne, bruger han igen bare kameraet til at tage et billede af pakkerne ”on location”, så ved kunden præcis hvor de kan findes – og alle parter har nu den mest praktisk anvendelige form for kvittering de kan få.

Håndholdte lister, mapper med vejledninger og ruter lavet i Google maps håndteres nu intelligent, som et samlet workflow i en samlet app – chaufførens personlige assistent.

Brødrene Dahls kundeservice får samtidig fuld transparens over forsinkelser og problemer, og slutmodtageren bliver fuldt informeret undervejs.

Nu kan chaufførerne endelig udføre det arbejde, de er bedst til og har lyst til. Effektivt og intelligent med SMART Logistik.

Resultat

Flere hundrede chauffører kører dagligt ud med ordrer for Brødrene Dahl. Vores beregninger viser at hver chauffør nu sparer op til 30 minutter pr. dag, fordi det bøvlede papir- og planlægningsarbejde nu bliver varetaget af deres ”Personlige Assistent”: BD Smart Logistik.

Brødrene Dahl

Mia Wiid
Business Developer & Digital Project Manager

Isobar

Casper Nikander
Senior Art. Director
Hanne Rost Rasmussen
Senior UX Designer
Jeanette Jørgensen
Senior Project Manager
Jimmi Eriksen
Executive Director

Samarbejdspartnere

Vertica
Implementeringspartner

Billeder

Video