De sidste to år har Andel været på en klar mission: Sætte gang i den grønne omstilling ved at få folk til at opgive deres not-in-my-back-yard-mentalitet (NIMBY). Vi danskere elsker nemlig den grønne omstilling, men så snart den gør indtog i vores lokalområde, så siger vi stop. Det har blandt andet betydet, at i løbet af de sidste par år er størstedelen af alle de planlagte vindmølleprojekter blevet bremset af lokale borgerprotester. Faktisk har opsætningen af vindmøller været så udfordret, at der i 2023 blev pillet flere vindmøller ned end der blev sat op. En smule problematisk, når vi i Danmark skal opsætte 16 nye vindmøller hver måned(!) frem mod år 2030, hvis vi skal indfri vores klimamål.
Den slags udvikling udgør ikke kun en seriøs hovedpine for vores jordklode, men også for Andel. Og hvorfor så det?, tænker du måske. Fordi at Andel, som Danmarks ledende energikoncern, har en klar ambition om at bidrage aktivt til den grønne omstilling, og investerer derfor hvert år milliarder af kroner i den grønne omstilling gennem opførelsen af vindmølleparker, power-to-x-projekter, nye energilagringsformer og meget andet. Alle tiltag, der kræver plads tæt på folks nærområder. Vil vi danskere ikke opgive pladsen, er det altså en sten i skoen for både den grønne omstilling og hele Andels virke.
Men en national holdningsændring som denne er en lang sej kamp og sker kun nogle få procenter ad gangen. Det betød også, at selvom Andels tidligere kampagner har lykkedes med at skabe både national refleksion og samtale, så var der fortsat masser af arbejde forude. Derfor måtte Andel i sensommeren 2023 endnu engang forsøge at finde en måde, hvorpå de kunne få danskerne til at reflektere over- og sidenhen opgive deres NIMBY-mentalitet.
Research viste, at listen over årsager til danskernes NIMBY-mentalitet var lang: Nogle udsprang af frygt, nogle af uvidenhed og andre af økonomiske årsager. Alligevel var der én betydelig årsag, som gik igen og som de to tidligere kampagner virkelig havde åbnet vores øjne for: Nemlig de mange fordomme som fulgte med at bo tæt på vindmøller. Fordomme omkring hvor meget en vindmølle egentlig larmer, hvor meget den skygger eller sågar hvordan den påvirker din søvn, levede nemlig i bedste velgående og var med til at skabe modstanden mod lokale vindmølleprojekter. En rigtig skam, især fordi 93% af alle danskere, der bor nær vindmøller, oplever ingen eller få gener, og fordommene derved ikke holder stik. Skulle vi endnu engang få danskerne til at opgive deres NIMBY-mentalitet, måtte vi altså først og fremmest adressere de mange fordomme der fulgte med. Og nogle gang er den nemmeste vej til at nedbryde fordomme, at blot lade folk efterprøve dem på egen krop.
Den kreative løsning blev derfor ‘Windy Retreats’ - en åben kampagneinvitation, der inviterede alle danskere til at komme og prøve at blive nabo til en vindmølle i efterårsferien - helt gratis. For at danskerne på egen krop kunne mærke, hvor lidt man mærker til vindmøllen i baghaven, brugte vi nuværende vindmølle-naboer som mikro-influencers, fik dem til at åbne deres hjem og lod danskerne booke en overnatning eller to i deres huse og lejligheder.
Kampagnen blev lanceret med en herofilm, hvori de nuværende vindmølle-naboer tog fat i nogle af de mange fordomme og inviterede danskerne til at booke en overnatning i deres hjem og efterprøve deres fordomme. På SoMe og digitale medier fulgte vi op med en hel række af opfølgende indhold. Eksempelvis blev hver bolig annonceret med deres egne boligannoncer, videoindhold med industrieksperter behandlede og nedbrød de mange fordomme, og andet videoindhold tog fat i nogle af de mange faktuelt forkerte SoMe-kommentarer fra tidligere kampagner. Alt indholdet ledte ind til en landingpage, der ikke blot stod klar til håndtere danskernes booking-forespørgsler, men som også rummede et interaktivt kort over samtlige udlejligningsejendomme i Danmark med vindmølle-udsigt.
Men vi stoppede ikke der. For da det blev efterårsferie, og alle ophold var blevet booket, var vi naturligvis også til stede for at videodokumentere gæsternes reaktion på hvad det ville sige at være vindmølle-nabo.
Danskernes reaktion og engagement i kampagnene var intet mindre end overvældende. I løbet af uger blev mere end 2,8 millioner danskere eksponeret for kampagnen på sociale medier. Mere end 10,2 millioner gange så danskerne frivilligt med i +30 sekunder, og 50.763 gange blev vores kampagne liket, delt eller kommenteret på de sociale medier.
I løbet af lidt mere end en uge fik vi 1.277 booking-forespørgsler, og måtte hurtigt melde udsolgt på alle vores udlejningsboliger.
VIGTIGSTE RESULTATER:
• 1.277 booking-forespørgsler.
• 50.763 likes, shares & comments.
• +10,2 millioner frivillige videovisninger.
• 76% ad recall.
• +900.000 danskere ser nu mere positivt på vindmøller efter kampagnen.
Kampagnen spredte sig hurtigt til både nationale- og regionale nyhedsmedier som DR, Tv2, Ekstrabladet, TvMidvest og Tv2Øst, der omtalte vores nye kampagne og satte fokus på de mange fordomme.
Da kampagnen var slut viste postmålinger, at 76% af alle voksne danskere, svarende til godt 3 millioner personer, kendte til vores kampagne. Hvad der var endnu vigtigere var dog, at 29%, svarende til 930.000 danskere, svarede at kampagnen havde fået dem til at ville opleve vindmøller tæt på, og hele 28% svarende til 900.000 danskere, svarede, at kampagnen havde fået dem til at se mere positivt på vindmøller.
Betyder det så, at samtlige danskere nu bare hilser vindmøller velkommen i deres baghaver? Desværre ikke helt endnu. Men med Windy Retreats lykkedes det endnu en gang for Andel at skabe refleksion hos danskerne, og tage endnu et skridt mod en mere bæredygtigt fremtid med mere plads til den grønne omstilling.