Telenor #SPURGT?

OMD, &Co/Noa og Copenhagen Visual

for

Telenor

Kategori :

Type :

andet

Strategi

Vores strategi og resultater er et klart bevis på, at vi har styrket Telenors positionering som ønsket, i at tage ejerskab på positionen Digital Tryghed og bidrage til danskernes digitale dannelse. Med et stærkt kreativt koncept kaldet SPURGT? blev digitale medier omdrejningspunktet for vores indsats for at oplyse, skabe dialog og refleksion – som er vejen frem for at ændre en reel adfærd. Vi producerede blandt andet en vodcast, vi inviterede stærke ambassadører med på sociale medier og website, og havde gennemgående micro influenter og brand assets udfoldet på tværs af sociale og videodrevne medier. Og vi skabte ikke blot opmærksomhed – vi skabte reel adfærdsændring med kraftige løft i at være mere relevante, mere troværdige og at have et mere positivt syn på Telenor – som alt sammen føder ind til at vi har forstærket positionen og leveret på de definerede forretningsmål.
Telenor leverer forbindelser mellem mennesker i en virkelighed, hvor sociale medier fylder en voksende del af vores tid på mobilen. Billeddeling på sociale medier er et af de områder, hvor vi så et stort behov for øget digital dannelse.
Kampagnen SPURGT? var baseret på indsigter fra to analyser fra 2024, der viste:
• 3 ud af 4 danskere (77%) vil gerne spørges, før de deles på sociale medier
• Næsten halvdelen af danskerne (48%) har oplevet netop manglen på at blive spurgt
• Endnu værre er det, at næsten halvdelen af danskerne (44%) bekymrer sig om, at andre deler billeder af dem eller deres børn på sociale medier, uden at have spurgt først
Men en adfærdsændring er kompleks. Er det virkelig nødvendigt at spørge, hvis det er ens egne billeder – og dem der ’optræder’ er ens bedste venner eller familie? Og hvordan kan man sige nej til at blive delt – eller bede om at få et billede fjernet uden at virke som en lyseslukker?
En klassisk 20 sekunders reklamefilm kunne ikke løfte opgaven alene, når formålet var at ændre en adfærd. Derfor udviklede vi kampagnen SPURGT? med en integreret kommunikations- og mediestrategi med sagens kompleksitet for øje. Telenor skulle både oplyse, perspektivere og ikke mindst give konkrete handleråd.
Sammen med Telenors brandfigur, Danmarks Bedste, etablerede vi et ambassadør-influent-samarbejde med Helle Thorning-Schmidt, Sarah Grünewald og Rasmus Brohave samt aktiverede 30 mikroinfluenter. Med en stærk kombination af ambassadører, influenter, eksperter og vores brandfigur skabte vi en kampagne, der ikke bare informerede – men også opfordrede til at ændre adfærd: Spørg før du deler.

Løsning

Sarah Grünewald og Rasmus Brohave lagde fra land med en 28-minutters VODcast, hvor de diskuterede de mange dilemmaer der er, når man deler billeder og videoer på sociale medier uden at have spurgt først. Samtidig udforskede de forskellige måder at sætte grænser på og sige fra, hvis et billede af en selv bliver delt uden ens ønske.
Vi etablerede et radiosamarbejde med Radio Nova, som skulle brede de samme samtaler helt ud i danskernes stuer og få dem engageret i samtalen.
Helle Thorning-Schmidt fulgte trop på Facebook og Instagram ved at sige undskyld til sin familie for tidligere at have delt billeder uden at spørge. I fire film formidlede hun, hvorfor vi alle bør blive bedre til at spørge – for vores egen, hinandens og vores børns skyld.
Vi inviterede Center for Digital Dannelse med som interessentorganisation som støttede op om indsatsen som vidensbank og ekspert og producerede 8 artikler omhandlende emnet.
Hele indsatsen blev strategisk bundet sammen af brandfiguren, Danmarks Bedste, der leverede det simple, men opfordrende budskab: Har du spurgt, før du deler? 3 ud af 4 vil gerne spørges, før der deles billeder af dem på sociale medier. Danmarks Bedste blev eksekveret på tværs af offline og online medier.
Denne kampagne skilte sig ud ved at forene influenter, ambassadører, eksperter og brand-assets i én samlet indsats. Helle, Rasmus og Sarah fungerede ikke blot som influenter, men som stærke ambassadører. På Telenor.dk kunne danskerne finde interviews med dem, dykke ned i viden fra Center for Digital Dannelse og få konkrete handleregler fra Telenor. Kombinationen af stærke stemmer, troværdige eksperter og et gennemgående visuelt koncept gjorde kampagnen til en helstøbt indsats, der skabte reel opmærksomhed om vigtigheden af at spørge, før vi deler. Alle i kampagnen – fra Helle, Rasmus og Sarah til mikroinfluenter, Center for Digital Dannelse og Telenors brandfigur Bedste – blev klædt på til opgaven. Bogstaveligt talt. De fik nemlig en t-shirt eller hættetrøje med budskabet SPURGT? – en blød påmindelse om altid at huske at spørge, før vi deler. Og sjældent ser man en decideret efterspørgsel på reklametøj – men danskerne skrev til vores ambassadører på sociale medier og ville have fingrene i trøjerne, så vi endte med at tømme lageret hos vores leverandør og alle trøjer blev revet væk i opfølgende konkurrencer.
Alt i alt en indsats, som vi er meget stolte af, ikke mindst fordi vi reelt har ændret en adfærd blandt danskerne.

Resultat

På tværs af alle kampagne-elementer engagerede vi danskerne i SPURGT?-kampagnen. Vores vigtigste mål var at ændre adfærden omkring billeddeling, da alt for mange danskere har oplevet at få delt et billede uden at blive spurgt. Og i vores præ- og postmålinger kan vi se, at vi har rykket danskernes adfærd: flere vil fremover spørge og tage dialogen med venner og familie:
73% vil fremover spørge (stigning på 18%), inden de deler billeder og videoer af andre på sociale medier. Derudover vil 55% (stigning på 10%) tale med venner og familie om vigtigheden af at spørge, inden de deler billeder.
Vores posttest af Bedste, Helle Thorning-Schmidt, Rasmus Brohave og Sarah Grünewald viser også, at kampagnen var succesfuld:
• 48% husker kampagnen (71% højere end benchmark)
• 72% kan lide kampagnen (89% højere end benchmark)
• 81% forstår budskabet (59% højere end benchmark)
• 91% mener at kampagnen har et relevant budskab (264% højere end benchmark)
• 57% mener at kampagnen fortalte dem noget nyt (159% højere end benchmark 22%)
• 85% mener at kampagnen er troværdig (143% højere end benchmark)
• Positivt syn på Telenor er steget med 88% fra præ til post
Medieresultater:
• 50 millioner kampagneeksponeringer i alt
• 98% dækning i målgruppen, svarende til 3,4 millioner danskere.
• +2,5 millioner organiske visninger fra ambassadør-influenter
• +1 mio. organiske visninger alene på Helle Thorning-Schmidts første reel
• +100.000 timers watch time på YouTube på tværs af brand asset og influencer content
• +55K har lyttet til hele Vodcasten med Rasmus Brohave og Sarah Grünewald, svarende til over 25.000 timers lyt

Resultaterne viser, at vi med strategien og kampagneindsatsen har formået at levere relevant indhold i den rigtige rækkefølge på de rigtige digitale kanaler, som gør denne kampagne til en vinder i Digital Branding kategorien. Vores indhold blev udviklet særligt og med respekt for hver enkelt kanals unikke styrke og mulighed og alt hang sammen via vores stærke, kreative koncept SPURGT? som gik på tværs af det hele. Det hele resonerede med vores målgruppe og skabte derfor refleksion og handling. Kampagnen tydeliggjorde samtidig Telenor som en ansvarlig aktør i den digitale verden og gjorde en mærkbar og mindeværdig forskel for de danskere, der ønsker at blive SPURGT?

Telenor

Marie-Louise Gottlieb Munck

Brand Manager

Cecilie Biering

Senior Marketing Manager

Nadia Skou

Head of Brand & Marketing

Cecilie Poss

Marketing Consultant

Mette Kristoffersen

Grafiker

Justyna Szewczyk

Motion Designer

Gry Agerbo Thomsen

Head of Creative Production

Lissa Frydenlund Lorentzen

Senior Media & GTM Marketing Manager

Jeppe Thorø Andersen

Media & Perfomance Lead

Sharon Da Silva

SEM Manager

Bolette Pihl

Digital Designer

Søren Hundahl Bislev

Digital Content Specialist

Camilla Nørskov Andersen

E-Commerce Manager

OMD, &Co/Noa og Copenhagen Visual

Sonia Scheel

Client Director, OMD

Christian Boel

Kontaktdirektør, OMD

Jane Sørensen

Executive Director, Content & Innovation, OMD

Lea Flodgaard

Art Director, &Co

Mathias Trads

Copywriter, &Co

Anne Højby

Client Service Director, &Co

Sarita Montenegro

Senior Account Manager, &Co

Kenneth Andersen

Grafiker / Visualizer, &Co

Morten Grundsøe

Grafiker / Visualizer, &Co

Josephine Beck Thomsen

Producer, &Co

Frederik Topsøe-Jensen

Editor, &Co.

Mille Rudfeld

Post Producer, Cph Visual

Simon Sonic

Animation, Cph Visual

Alex Oddbratt

VFX, Cph Visual

Sara Pezzoni

Modelling, Cph Visual

Mia Dahlqvist

Modelling, Cph Visual

Samarbejdspartnere


Watch Video