Historien om Søstrene Grene starter i Aarhus i 1973, da ægteparret Inger og Knud fra starten havde en idé om, at forretningen skulle overraske og bryde normerne for almindelige butiksoplevelser. Den filosofi er knap 50 år senere blevet overført til Søstrene Grenes digitale univers.
Igennem de seneste år har Søstrene Grene fulgt en ambitiøs og omfattende ekspansionsplan, som betyder, at kunderne i dag kan besøge ”Anna og Claras vidunderlige verden” i mere end 240 butikker i 16 lande i Europa.
Som det næste naturlige skridt har Søstrene Grene taget hul på en gennemgribende digitalisering af forretningen med en klar vision om at blive markedets bedste omnichannel retailer med en digital tilstedeværelse, der begejstrer kunderne, styrker salget i alle kanaler og agerer fundament for global vækst.
Den strategiske omstilling til omnichannel er en fuldstændig ændring af Søstrene Grenes forretningsmodel, da virksomheden går fra at være 100 % franchise-baseret retail til at have et e-commerce-lager med online logistik på tværs af flere markeder.
Målene for den digitale transformation er klare:
1. At etablere en skalerbar omnichannel-platform, som fundament for fremtidige digitale tiltag.
2. At gøre Søstrene Grene i stand til hurtigt og nemt at afprøve nye digitale tiltag.
3. At etablere e-handel som en global salgskanal og ny indtægtskilde.
4. At skabe en kundecentreret, relevant og sammenhængende digital Søstrene Grene-oplevelse på tværs af kanaler.
Fundamentet
Markedet, forbruger-og forretningskrav ændrer sig hele tiden, og derfor har det været altafgørende at skabe en fleksibel, skalerbar og fremtidssikret løsning.
Hovedåren i Søstrene Grenes løsning er en teknisk platform, der fra start er tænkt omnichannel. Platformen består af en central omnichannel-motor, der indeholder funktionalitet og data, som trækkes fra backend-systemerne (ERP, PIM), og som via API’er udstilles til alle Søstrene Grenes brugervendte kanaler (DIY-univers, webshop, SoMe, app).
Denne arkitektur sikrer et fleksibelt og skalerbart fundament, hvor funktionalitet og data kan deles på tværs af alle kanaler. De underliggende backend-systemer kan udskiftes uden direkte påvirkning af de brugervendte kanaler. Og de eksisterende kanaler kan gradvist tage nye features i brug, uden at hele løsningen skal skrives om.
Det betyder, at Søstrene Grene hurtigt og agilt kan agere på nye digitale forretningsinitiativer, der kan accelerere og forstærke den digitale transformation.
Systemlandskabet
Hele Søstrene Grenes systemlandskab er blevet genopbygget fra bunden. Løsningen er sat sammen af byggeklodser fra forskellige systemer, så løsningen samlet set rummer de nødvendige kanaler og funktionalitet. Det betyder samtidig, at systemerne er valgt ud fra en ”best of breed”-strategi, hvor der ikke går en masse funktionalitet til spilde.
Selve webshoppen er baseret på Umbraco og er bygget som en single page application. Løsningen er hostet i Azure og udnytter en lang række af Azures teknologier, herunder API Management, Redis Cache, CDN m.fl. Den er integreret med bl.a. Dynamics 365 Business Central og InRiver. Øvrige systemer der støtter op om løsningen er bl.a. Elasticsearch og Relewise, der anvendes som recommendation engine. Endelig er løsningen udviklet med en headless arkitektur.
Overblik over produkter og produktdata
Som en væsentlig del af konceptet fornyer Søstrene Grene løbende produktsortimentet. Og den løbende udskiftning af varer stiller krav til håndteringen af produktdata, som skal ensrettes på tværs af webshop, kataloger og fysiske butikker. I gennemsnit lancerer Søstrene Grene ca. 250 nye varer hver uge inden for 14 forskellige produktkategorier.
For at kunne skabe en sammenhængende købsrejse på tværs af kanaler, har Søstrene Grene fået etableret et PIM-system, som forenkler arbejdet med produktdata, og som skaber overblik over produkter og kanaler.
PIM-løsningen er bygget i InRiver, som håndterer al produktberigelse og berigelse af Søstrenes mange DIY-projekter. Løsningen er tæt integreret til det bagvedliggende Navision ERP og PDM (Delouge), hvorfra alle stamoplysninger trækkes.
Tilsammen udgør løsningen Søstrene Grenes nye digitale tilstedeværelse i alle deres 16 markeder med e-handel aktiveret i 6.
Søstrene Grene lancerede deres nye webshop i marts 2020 – to uger inde i den første corona-lockdown. Fra første færd blev den digitale version af Anna og Claras forunderlige univers en succes med 1 solgt produkt pr. 0,7 sekund på lanceringsdagen.
Salget buldrer afsted, og på bare et år er omsætningen gået fra 0 til 125 millioner kr. Lanceringen i Danmark lå allerede planlagt til marts før pandemien, men efter coronaens indtog og senest med den anden bølge over Europa, er tempoet skruet op. I dag, kun et år senere, er Søstrene Grene også online i Tyskland, Frankrig, Holland, Sverige og Norge. Alle lokale markedsløsninger med lokal sprog, kundeservice, lokale distributionsaftaler og lokale betalingsløsninger. Løsningen er fra start tænkt internationalt, og det agile it-setup gør det nemt at udrulle til nye markeder. Målet er at være online i 10 markeder ved udgangen af 2021.
Selvom Søstrene Grene har lave prispunkter, er det lykkedes at digitalisere forretningen med gode kommercielle resultater til følge. I gennemsnit lægger kunderne 3,5 gange mere i kurven online end i de fysiske butikker, og kurven indeholder dobbelt så mange produkter.
Overskriften for Søstrene Grenes digitale transformation er ”Experiences like no other”, og betyder i alt sin enkelthed, at Søstrene Grene tager et større ejerskab på hele købsoplevelsen og ikke blot ønsker at sælge de fysiske produkter, men rent faktisk også de efterfølgende oplevelser, som kunderne har med Søstrene Grene. Dette skaber begejstring og loyalitet hos kunderne. Værdien af inspirationsuniverset er enorm, i det DIY-brugere konverterer 40 % bedre, end brugere der blot besøger produktsiderne.
Søstrene Grene har i mange år haft en stærk appel på sociale medier, hvor de har inspireret millioner af mennesker til kreativitet, hygge og glæde – helt i tråd med kerneværdierne. Sociale medier er en kæmpe driver for ikke alene awareness, men også for performance. Knap 30 % af alt trafik kommer fra Søstrene Grenes SoMe-kanaler, og siden lanceringen af webshoppen er antallet af websitekliks steget med 92 %.
Nøgletal, år 1:
• Omsætning: +125 mio. DKK.
• Antal besøg: +15 mio. brugere
• Antal solgte produkter: +.5.500.00
• Og signifikant vækst i 2. år