Det forunderlige eventyr om Søstrene Grene begyndte i 1973 i Aarhus, Danmark. Det er en fortælling om de to aldrene Grene-søstre, Anna og Clara, der lægger en dyd i at skabe små lyspunkter i hverdagen. Anna og Clara kan finde skønhed og glæde i selv de mindste ting, og den begejstring vil de gerne dele med omverdenen. Derfor har de skabt en kæde af butikker, som rummer en ganske særlig stemning, hvor man for en stund får et lille afbræk fra den travle hverdag. På den måde forsøger søstrene at sætte scenen for vidunderlige oplevelser og glade stunder.
I 2013 kickstartede Søstrene Grene en digital transformation med målet om at tilpasse konceptet, med efterhånden mange år på bagen, til tidens strømninger. Generelt har det betydet, at der arbejdes ud fra ønsket om at skabe så stærk kommunikation, at kunderne aktivt vælger kommunikationen til, i stedet for at vælge den fra. Det handler om at berige kunderne og levere ekstraordinære oplevelser. Med denne tilgang er der skabt en stærk digital case med de sociale medier som omdrejningspunktet. En digital rejse der både kan aflæses på bundlinjen og i kundeloyaliteten, og som samtidig har medført bred anerkendelse fra marketingbranchen.
Målet har været at berige kunderne og opbygge stærke kunderelationer gennem værdifuldt content. Dette har medført en meget selvkritisk tilgang til, hvilke produkter der markedsføres og hvordan. Indholdet skal altid være relevant og inspirerende. Med denne præmis udgiver Søstrene Grene dagligt nyt content af forskellig karakter. En af de store succeser har været mindre kommercielle DIY videoer (do it yourself), hvor følgerne har fået ugentligt inspiration til, hvordan de kan lave egne kreative projekter med udgangspunkt i Søstrene Grenes produkter. Dette har vakt stor begejstring og har skabt stort engagement. Kommercielt indhold har også vundet stort indpas, fordi man har været meget selektiv og selvkritisk, i forhold til kun at udvælge de bedste produkter til at blive markedsført og efterfølgende lagt kærlighed i måden, hvorpå de præsenteres i marketingøjemed. Eksempelvis har Søstrene Grene henover de senere år udarbejdet en række populære interiørkollektioner, som har skabt lange køer ude foran butikkerne. Endeligt har man fokuseret på at indgå i dialog med kunderne, for at kunne yde god service, og derigennem også få værdifuld feedback i forhold til at kunne tilpasse værdikæden løbende.
Med et fokus på produktudvikling og kundeloyalitet har Søstrene Grene formået at løfte salget i like-for-like butikker med 18% henover de seneste 2 år. Generelt er omsætningen steget stødt med udviklingen i organisationen, men særligt i forbindelse med interiørkampagnerne har man oplevet ekstraordinære omsætningstal. 5 gange i træk har interiørkampagnerne medført lange køer foran butikkerne (senest i september 2015) og gennemsnitlige salgsindex på 300+ (resultater der er opnået uden prisreduktioner). Disse resultater har også medført en masse god PR og anerkendelse fra branchen. Blandt andet er Søstrene Grene blevet fremhævet som gode cases af Facebook og Instagram, og er i år også indstillet til Berlingskes Detailhandelspris, som anerkender virksomheder med en ekstraordinær kampagnestandart.
Henover de seneste par år er der blevet opbygget et univers på de sociale medier med 520.000 følgere på Facebook og 252.000 følgere på Instagram.