Pædagoger gør en forskel for livet

LEAD Agency

for

Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling

Kategori :

Type :

Baggrund

Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling ønskede at få flere mandlige pædagoger til at vælge arbejde i daginstitutioner til. Barriererne for dette var: 1) En offentlige samtale, der handlede for lidt om faglighed og for meget om pædofilisikring og særregler for mandlige pædagoger. 2) En uvidenhed i forhold til hvilken forskel det pædagogiske personale gør, for at vores børn bliver hele voksne mennesker 3) At hvervet som pædagog i det hele taget bliver set ned på og ikke anset som attraktivt/vigtigt. 4) At pædagogfaget er et udpræget kvindefag, og at løsningen ikke måtte fremstille den kvindelige personalegruppe som utilstrækkelige - eller som nogen, der har brug for mændene for at kunne gøre deres arbejde. Opgaven lød på at skabe et bedre udgangspunkt for at tiltrække mænd til pædagogarbejdet i daginstitutioner.

Løsning

En forudsætning for at flytte de mandlige pædagoger og pædagogstuderende var at starte en ny, redelig, veldokumenteret og positiv samtale om faget og pædagogers betydning for børns udvikling: Pædagoger i vuggestuer og børnehaver gør hver dag et vigtigt stykke arbejde for børn i landets daginstitutioner. En opgave som vi har brug for både mænd og kvinder til at udføre. Den brede samfundsrettede samtale blev startet gennem en rørende film, der viste tidligere børnehavebørn, der overraskede deres gamle 'voksne'. Denne blev understøttet af et social medie-community på facebook og indholdselementer (statistik, statements, undersøgelser og personlige fortællinger), der blev målrettet mændene i målgruppen med direkte henvisning til at blive pædagoger for de yngste. Denne kombination af en stærk folkelig stemme, der artikulerede pædagogers betydning, holdt sammen med målrettede initativer, gav budskaberne en enorm gennemslagskræft. Det var ikke ministeriet, der var afsender - det var danskerne. I tillæg blev uddannende elementer målrettet dagtilbudsledere direkte via sociale kanaler - så disse også blev rustet til at henvende sig til mændene - fx i kommunikationen i deres stillingsopslag. Brugersamtalen blev helt afgørende, fordi bølgen af positivitet, der blev delt mellem gamle pædagoger og deres tidligere børn understregede vigtigheden af det pædagogiske personale og skabte grobund for, at vi kunne henvende os på en positiv måde - direkte til de konkrete målgrupper. Brugersamtalen endte med at blive en samtale i medierne - og nåede sågar til Norge, hvor Aftenposten lavede en længere reportage om kampagnen.

Resultat

"Er det her bare hverdag for jer? For vi synes, det er fuldstændig overvældende!" - Sådan beskrev kunden lanceringen af kampagnen. Kampagnefilmen nåede da også mere end 2 mio. danskere, fik mere end 80.000 reaktioner, kommentarer og delinger. Vi opbyggede et community på 5000 mennesker uden annoncekroner og på blot 2 uger. Vi fik aktiveret 50.000 mænd i primærmålgruppen og fik skabt pressedækning på samtalen på sociale medier, der svarer ti 4,4 mio. kr.

Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling

Rasmus Rue

Fuldmægtig

LEAD Agency

Nathalie Camilla Larsen

Digital chef

Anita Baum Hørdum

Kampagnechef

Line Deleuran

Konsulent

Samarbejdspartnere

Force of Nature
kreative partnere

Billeder

Watch Video