Dette er casen om en veludført content strategi og et bundsolidt community bestående af ca. 4,6 mio. mennesker på tværs af vores primære SoMe kanaler. Et community som er blevet opbygget over mere end et årti og som hele tiden aktiveres igennem en gennemført og fornyende content- og storytelling strategi. I Søstrene Grene arbejder vi ud fra en strategisk vision "Experiences Like no Other" på tværs af vores digitale kanaler. Det betyder helt grundlæggende, at vi stræber efter at skabe oplevelser på tværs af alle kundens touch points, og allerhelst oplevelser som overgår kundens forventninger. Heri indgår vores tilstedeværelse på sociale medier som nogle helt centrale touch points i både upper- og lower funnel. Sociale medier er uden sammenligning vores vigtigste marketingkanaler hvor ca. 80% af vores samlede marketingbudget investeres enten direkte eller indirekte.
Vi tror helt grundlæggende på, at de længerevarende kunderelationer og en always-on-dialog med vores kunder, gennem sociale medier, skaber langt større business impact end ved brug af de mere traditionelle medier som TV, radio, magasiner, aviser og outdoor. Vi tror ikke på, at man kan tænde og slukke for en relation, ligesom vi ikke tror på, at vores marketinginvesteringer kun skal evalueres på baggrund af kortsigtede KPI’er som CPC, CPA og CPM, men derimod langsigtede kunde-KPI’er som Lifetime Engagement, Customer Lifetime Value og Cross-Platform Involvering. Nøglen til dette er en langvarig, konsekvent og distinkt contentstrategi med overskriften Experiences Like no other.
At levere Experiences like no other, stiller store krav til vores omstillingsparthed, da kundernes forventninger til vores tilstedeværelse på tværs af sociale platforme er i konstant forandring. Det er ikke nok at være til stede, vi skal også være til stede på den rigtige måde, på de rigtige tidspunkter og med det helt rigtige indhold.
Vi kan med al tydelighed se, at vi realiserer en renters rente effekt af vores investeringer i vores SoMe communities, som giver igen i form af højere organisk reach. Det er den berømte ”snebold-effekt”, hvor vores investeringer i vores content, over tid, giver bedre og bedre resultater. Dette er en grundlæggende nødvendighed for os, da vores marketingbudget langt fra kan måle sig med vores konkurrenters.
Hos Søstrene Grene er vi kendt for vores hyggelige butikker, finurlige fund og eventyrlige fortællinger om Anna og Clara – et eventyr som startede tilbage i 1973 og stadig gennemsyrer alt hvad vi gør den dag i dag. Disse elementer er helt centrale for at skabe en rød tråd mellem vores tilstedeværelse på sociale medier og butiksoplevelsen. Vi tror ikke på kortsigtede kampagnebårne stop-and-go-strategier, hvilket også betyder at taktisk kommunikation i form af rabatter, udsalg og optjening af point, ikke er en del af vores overordnede strategi. Vi tror på, at den bedste udnyttelse af sociale medier er langvarig relevant dialog og relation til kunderne. Derfor ønsker vi også at indgå i meningsfyldte relationer med vores kunder, hvor de aktivt tilvælger os og ikke skal døje med at vælge os fra. Vi forsøger hele tiden at levere indhold som inspirerer og engagerer i hele kundens købsrejse.
Anna og Claras DIY-univers spiller en vigtig rolle i den meningsfyldte relation. Her aktiveres vores seks kerneværdier; skønhed, fornyelse, kreativitet, fund, glæde og hygge, mens produkter og salg træder i baggrunden, til fordel for faktisk nytteværdi for vores kunder.
I ønsket om at pleje de langvarige meningsfyldte kunderelationer og skabe en endnu stærkere kobling mellem vores fysiske butikker og vores online univers, er live shopping formatet blevet en naturlig tilføjelse til vores content strategi. At gå på kompromis med højtideligheden og det polerede univers, er dog ikke nogen nem opgave for to aldrene damer som Anna og Clara, som har skulle tage tilløb til at lade startskuddet lyde. For at skabe et format der tydeligt afspejler Søstrene Grenes brand DNA og samtidig møder kunderne på deres præmisser, har fokus været på at skabe et vidunderligt live univers, hvor vores kerneværdier er i fokus og kunderne inddrages. Vi har holdt fast i vores tro på at de værdifulde relationer vejer tungere end taktisk kommunikation og vores live shows er således ikke bygget på tilbudskommunikation, men derimod den unikke shopping oplevelse kombineret med kreativ DIY inspiration. Ved at lade butikken danne rammen om vores shows og arbejde med overlays der ligner vores butiksskilte, inviterer vi kunderne indenfor i velkendte og hyggelige rammer, hvor sociale medier og butiksoplevelsen smelter sammen. På denne måde har vi skabt en ny autentisk og engagerende social media experience som lægger sig i naturlig forlængelse af vores eksisterende strategi, afspejler vores unikke univers og giver os mulighed for at pleje de gode kunderelationer.
Gennem live shopping formatet bygger vi videre på de langvarige og meningsfyldte relationer med et af Nordeuropas største Communities inden for vores sektor, med 2. mio. følgere på Instagram, 2.4 mio. følgere på Facebook, +180K følgere på TikTok, +70K følgere på YouTube, +100K følgere på Pinterest. Alene i Danmark følger næsten 1/3 af alle kvinder +18 år os enten på Facebook eller Instagram – fordi vi tilbyder dem et kontinuerligt content spor af relevant og engagerende indhold. Vores tilstedeværelse på sociale medier har i perioden stået for ca. 20% af vores totale online omsætning (direkte afledt), hvoraf vores organiske tilstedeværelse tæller total 25% af vores samlede SoMe omsætning. Vi skelner mellem vores organiske og betalte tilstedeværelse på sociale medier og er meget bevidste om at de personer vi er i kontakt med organisk har valgt at følge os, hvorfor vi gør en dyd ud af at levere godt indhold og svare på alle de henvendelser vi måtte få. Som omsætningstallet for vores organiske tilstedeværelse viser, tror vi hos Søstrene Grene i høj grad stadig på det gode håndværk omkring community management og relevant tilstedeværelse. Et støt stigende seertal og øget engagement på vores live shopping event, vidner da også om et stærkt funderet og loyalt community, som elsker Søstrene Grene og vores univers og engagerer sig med os uden en forventning om rabatter eller point til gengæld .
I perioden har vi skrevet 19.521 posts, svaret på 54.075 kommentarer og fået +2.6 mio. post likes. Gennem vores live shopping events, har vi udbygget dette engagement med 24.353 kommentarer, 27.700 unikke seere og 230.601 minutter brugt med vores brand.
Inkluderer vi betalt annoncering har vi i perioden leveret en omsætning på +64 mio. og været i kontakt med +100.000.000 personer hvoraf 33% er nye brugere som vi ikke har været i kontakt med før. Forretningsmæssigt er det de bedste resultater vi har leveret gennem SoMe i Søstrene Grenes 50 årige levetid, og viser med al tydelighed, at en konsistent strategi med et drys af fornyelse, kan drive gode forretningsresultater.
Det er det vi kalder Experiences like no other