De fleste kan li’ ideen om den lokale bank der kender dig, dine omstændigheder og dine behov.
De færreste synes det er sjovt, når deres store bank er på forsiden af aviserne med en ny skandale.
Men når vi sådan rigtigt skal vælge, er det som regel andre ting end værdipolitik der gør udslaget: Har de en god netbank? Er det nemt at blive kunde? Er der en lækker app? Har de måske også et godt tidssvarende tilbud til mine børn?
Og selvom de fleste mindre banker har en klar idé om hvilke digitale løsninger præcis deres kunder ønsker sig, er det svært at følge med udviklingen når man konstant skal opdatere sine systemer i takt med nye regulativer og sikkerhedsforordninger – som regel indført pga. større konkurrenter med dybere lommer.
Heldigvis for alle der kan lide lokalt, er der et alternativ til at beklage sig over unfair konkurrenceforhold.
Hvad nu hvis 100 mindre banker kunne blive enige om én, fælles løsning – og brugte alle de fælles ressourcer på at slå storbankerne i deres eget spil? (Det spil der handler om kundeoplevelser, ikke … de andre).
Så nem er historien ikke. Det kan 100 banker selvfølgelig ikke blive enige om. Hvem skal bestemme menuen, farverne, logoet, forsiden?
SDC, der blev oprettet i 1963 som Sparekassernes Datacentral, er født til at løse netop den udfordring.
I mange år har SDC leveret IT-drift og udvikling til Nordens mindre pengeinstitutter. Men efterhånden sad SDC og udviklede på en 17 år gammel platform der havde svært med at følge med kundernes behov – endsige konkurrenternes MobileSwipeSwipPayChip-løsninger. Onboarding af nye kunder var fx baseret på email – ikke blot en potentiel kilde til fejl og spildtid, men en stor GDPR-risiko.
Derfor påtog SDC sig den ambitiøse opgave at hjælpe de lokale banker ind i en konkurrencedygtig digital fremtid.
Men hvordan laver man lokal digital bank i internationalt format? Når ”lokal” betyder over 120 banker, med 114 unikke brands, i 4 forskellige lande, med hver sine standarder, login-former og, nå ja, valutaer?
Løsningen på de små bankers ulige kamp er SDCs NEoS – én platform på tværs af bankernes åbne sider, lukkede sider, web-bank, bank-app og børneapp.
Én samlet løsning, der understøtter integrerede kunderejser på tværs af transaktions- og informationsuniverser i Nordens mest fremtidssikrede og fleksible bank-platform. NEoS er ’Banking-as-a-Service’ – med frihed for det enkelte bank-brand til at bestemme sit eget visuelle udtryk og visning af funktioner og data – uden at det koster stabilitet og effektivitet for platformens performance. En slags digital ”Build-a-bank”, med frihed til at skabe lige den lokale bank de drømmer om.
Moderne arkitektur med Sitecore i ’headless-mode’
Alt dette er muligt pga. SDCs unikke kombination af cloudbaseret applikations- og API-lag med en moderne og robust kernebank-infrastruktur, hvor mere end 200 frontend-klienter håndterer sprog- og forretningslogik – på tværs af 5 lande, 4 forskellige login-systemer, integrerede PSD2 services, og alt sammen indenfor kernebankens sikkerhedssetup.
Den delte kodebase, hvor alle endpoints abstraheres gennem samme delte Typescript-lag, muliggør fuld funktionsparitet på tværs af både apps, åbne sider og netbank som tolkes i henholdsvis React Native og React, men deler samme logik fuldt ud.
En multitenant Sitecore-installation leverer indhold og komponenter afskåret fra præsentations-og logiklaget så 114 banker får deres helt eget visuelle udtryk hvad enten de er grønne eller blå eller ligger i Tórshavn eller Tulstrup. Med andre ord: Ægte headless.
Løsningen inkluderer en avanceret ”APE” (Automated Product Engine) – alt det der sikrer det rigtige workflow rundt om bankens produkter, så den enkelte bank blot skal sætte et flueben for at fx det rigtige kommunikationsflow automatisk sættes i gang når du bestiller et nyt Mastercard.
Vi har bygget et komplet ’featurecenter’, så den enkelte bank selv kan tænde og slukke funktioner og moduler – både i app og på web – direkte fra CMS’en uden tekniske færdigheder. Trods fleksibiliteten sørger den centrale kerne for at alle moduler automatisk vedligeholdes mht. compliance og tilgængelighedskrav.
Og selv den mindste bank kan uden særlige forudsætninger komme i gang med avanceret personalisering, baseret på Dynamic Yield, ved at benytte SDCs præ-definerede personaer til at personalisere og målrette oplevelsen – både i app og på åbne og lukkede sider.
Banker der har behov der rækker ud over tilpasning af standardfunktionaliteten kan enten vælge at bygge deres egne React-komponenter til platformen eller bygge ovenpå SDCs REST-ful API.
Med NEoS har 114 bank-brands fået mulighed for at konkurrere med de største i en moderne, digital bankoplevelse. Hver enkelt bank har adgang til alle contentmoduler på tværs af åbne og lukkede sider, og med personaliserbare moduler kan den enkelte bank skabe fuldt ud så engagerende oplevelser på lukkede netbanksider som på forsiden.
Løsningen er i drift hos 25% af de danske bankkunder og driver i øjeblikket mere end 1,2 mio logins om ugen – så integreret i den lokale bankoplevelse at de færreste er klar over at løsningen er fra SDC og ’deles’ med 100 andre banker.
"NEoS programmet har været løftestang for en større transformationsproces på SDC, hvor man gennemgående har forandret tilgang fra at have et teknisk indefra og ud perspektiv til et kundeorienteret udefra og ind perspektiv. Med NEoS har vores kunder fået en platform, der gør dem rustet til fremtiden i en finansverden."
– Sille Stener, Senior Vice President, SDC
4 integrerede agile produktteams og et Devops team arbejder i dag sammen om at levere ind til platformen og løbende udrulle nye funktioner og forbedringer.
Teamet bygger ny kode hver uge, og frigiver nyt release minimum hver måned. Det agile setup med 14 dages sprints og en ’continous delivery’-kadence har forbedret releasecyclus med 300% og time-to-market er drastisk forøget.
Takket være introduktionen af CMS og ekstern styling kan bankerne selv opdatere form og indhold på et øjeblik, hvor man før måtte vente måneder på selv de mindste kosmetiske rettelser.
Platformen åbner for helt nye serviceområder for den klassiske datacentral, som skaber ny forretning på at kunne supportere deres kunders nye muligheder.
På grund af den fleksible, komponentbaserede arkitektur kan SDC nu lancere og onboarde en ny bank på platformen på helt ned til 2 uger.
Nye automatiserede flows forbedrer også bankkundernes oplevelse: På tværs af SDCs danske bankkunder gennemføres ca. 90 daglige onboardingflows – dvs. hvor kunder selv onboarder sig. Tidligere skulle kunde og rådgiver gennem en længere dialog inkl. fysisk møde i banken hvor kunden skulle bevise sin identitet. En forbedring der alene sparer kunde og rådgiver 1-2 timers arbejde pr. onboarding.
FinansWatch kårede i september 2021 Middelfart Sparekasse som vinder af Bedste Digitale Kundeløsninger blandt mellemstore pengeinstitutter, med højeste ekspertvurdering i ”bedste innovationsevne” og ”bedste mobilbank”.
Året før var vinderen BankNordik, mens Jutlander Bank blev ”Årets Digitale Finansvirksomhed” – med Middelfart Sparekasse som nr. 2.
Fællesnævner? Alle 3 er på SDCs platform…