Hvert nytår kommer mange danskere til skade med fyrværkeri. Og dykker man ned i skadehistorikkerne, så tegner der sig et tydeligt billede: Det er drengene og mændene, der kommer til skade. I nytårsåret 2021/2022 var 85 % af alle tilskadekomne drenge og mænd, og uheldigvis er det også mændene, der ofte er skyld i kvindernes skader. Derfor har Sikkerhedsstyrelsen i årevis forsøgt at råbe dem op. Men målgruppen er ikke blevet klogere, og de opfører sig stadig som – undskyld vores sprog – idioter.
Altså måtte vi ændre strategi. Hvis drenge og mænd ikke selv ville ændre adfærd, hvem kunne så hjælpe dem? Det kunne kærester, venner, søskende, børn og bedsteforældre. Alle dem, der vil redde en idiot, de har kær. Så i stedet for at prøve at banke fornuft ind i drenge og mænds hoveder, bad vi pigerne og kvinderne om hjælp. Budskabet om at redde en idiot blev kommunikeret via en humoristisk udgave af den klassiske måde at lave nødhjælpsreklamer på. Tonen virkede på overfladen alvorlig, men blev punkteret, da filmens presenter, Ellen Hillingsø, rettede blikket mod idioterne nytårsaften. Som enhver anden nødhjælpskampagne skulle der naturligvis være mulighed for at melde sig som frivillig – eller i dette tilfælde som ”idiot-redder”. Derfor var en vigtig del af kampagnen at få modtagerne ind på kampagnesitet www.redenidiot.dk, hvor de kunne tilmelde sig som idiot-redder, modtage et diplom og ultimativt vinde et idiot-redder-kit.
Og kampagnen virkede. For både idioter og idiot-reddere så interesseret med, debatterede og ændrede adfærd. Kampagnens primære medier var online, og her nåede den ud til over 1.900.000, hvor hele 88% var organisk reach. Kampagnen gjorde stort indtryk, idet 44% i målgruppen huskede at have set kampagnen. Kampagnen scorede en liking på 88% i målgruppen, og 7 ud af 10 forstod budskabet om, at vi skal hjælpe hinanden med ikke at tage dumme beslutninger i nærheden af fyrværkeri. Og den hjælp blev kickstartet før nytårsaften, da 8120 tilmeldte sige som ”idiot-reddere”. Målgruppen fandt desuden kampagnen særdeles relevant (95%), interessant (85%) og troværdig (89%).
Det kom også til udtryk i den overvældende modtagelse på sociale medier, hvor 66.400 enten likede, kommenterede eller delte kampagnen. Derudover genererede kampagnen PR i Go’ Morgen Danmark, Aftenshowet, en række nyhedsartikler samt influenter, der frivilligt lavede content på baggrund af kampagnen.
Men vigtigst af alt: 675.000 danskere svarede, at de på direkte baggrund af kampagnen havde ændret egen eller andres adfærd omkring håndtering af fyrværkeri nytårsaften 2022/2023.