Personaliserede Kampagner på Autopilot

Agillic

for

Miinto

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Miinto er en danskejet markedsplads for high-end modetøj og accessories. Alle produkter bliver sat til salg på Miinto.com af uafhængige butikker overalt i Europa, ligesom kunderne kommer fra +14 lande.
Marginerne for Miinto er en del lavere end traditionel retail / e-handel og derfor er det en stor strategisk udfordring for Miinto at optimere mod profitable kunder og ikke give højere rabatter, end det er nødvendigt.
Loyalitet inden for high-end fashion går oftest til mærket og ikke til forhandleren. Dette gør fastholdelse af kunder og stigning i kundelivstidsværdi særligt vanskeligt, når muligheden for at lokke med rabatter samtidig begrænses af den lave margin. Den lave margin gør det desuden vanskeligt at lave profitable re-targeting via social og derfor indgår kanal-diskussionen også i de strategiske overvejelser.

31% CLV = REGERENDE MESTER I MARKETING AUTOMATION
Miinto var i forvejen én af de allerbedste danske virksomheder til at anvende marketing automation. I årene 2019-2021 forbedrede de deres kundelivstidsværdi (CLV) med 31% ved grundig implementering af personaliseret marketing automation i Agillic’s marketing automation platform såsom velkomst-flow, abandoned basket, winback mm. Denne kommunikation har høj konverteringrate, men lav rækkevidde.

I tillæg til de personaliserede og automatiserede kommunikations-flows, udsendte Miinto manuelle kampagner omkring de store årlige begivenheder såsom Black Week, Juleudsalg, Januarudsalg, Sommerudsalg mm. Hertil kom ugentlige arbejdstunge ‘flash-sales’ kampagner. Denne kommunikation har høj rækkevidde, men typisk en lav konvertering.

Den strategiske udfordring for Miinto lå i, om man kunne udnytte et uforløst potentiale mellem de manuelle top-funnel kampagner og de relativt bottom-funnel marketing automation e-mails.

Teamet hos Miinto analyserede sine egne ‘flash-sales’ kampagnemails og nyhedsbreve og fandt, at de var relativt ens i opbygning og struktur. Hovederne blev lagt i blød og strategien blev at automatisere og dermed produktificere og effektivisere al outbound kommunikation i mid-funnel, men samtidig sikre, at kommunikationen blev varieret og ikke alt for ensartet. Denne tilgang skulle vise sig at give pote. Big-time!

Løsning

Løsningen blev en automatisering af personaliserede kampagner målrettet kunder med medium-intent og den første generation af de automatiserede kampagner blev lanceret april 2023.

Ved hjælp af funktionalitet i Agillic platformen, såsom adfærdsstyret indhold, avanceret brug af kundedata, periodisk automatiserede flows, e-mail-suppression-regler og tracking-script, konfigurerede (dvs. uden kodning) Miinto’s team et automatiseret kampagne-setup, hvor en fleksibel template nu bliver fodret med forud-producerede indholdsvarianter og produktudvalg, som udskiftes via en karrusel-funktionalitet.

Den altid dynamisk opdaterede målgruppe for automatiserede kampagner er bl.a. kunder, som har interageret med andre e-mails for nylig eller browset Miintos website, begge dele uden at lægge en ordre i de seneste 14 dage. Derved fungerer disse kampagner som en reaktivering af potentielle kunder, som ikke er gået hele vejen igennem købstragten. Se vedlagt bilag for en visualisering af den dynamiske målgruppe.

Dernæst afgør avancerede styringsregler i Agillic platformen, hvorvidt den ene kommunikation, og dermed udsendelse, skal kommunikeres frem for den anden. Således bliver Miintos kampagne-udsendelser, både manuelle (20% rabat) og de automatiske (15% rabat), automatisk holdt op mod hinanden på daglig basis. Kommunikation med rabat på 15% til kvalificerede modtagere prioriteres for at undgå unødigt høje rabatkode omkostninger og derved opnås en bedre bundlinje.

Disse styringsregler gør sig også gældende på tværs af Miintos øvrige automatiske e-mails, der sørger for at kommunikationen med den laveste rabat-procent og størst relevans for den enkelte kunde får førsteprioritet og at øvrig kommunikation enten bliver udskudt en dag eller to – eller helt udeladt.
Fordi de manuelle kampagner er så arbejdstunge, bruges der normalt ikke meget tid på at optimere og personalisere dem. Men for de automatiserede kampagner er der etableret en ny standard for en mere optimeringsorienteret arbejdsgang, hvor kampagnerne personaliseres og segmenteres mere og mere, og dermed opleves mere relevante. Der er tale om en direkte produktificering af markedsføringen. Det betyder desuden i praksis, at flere kunder ikke længere modtager de helt generelle mails, men i stigende grad de stadigt mere personaliserede og automatiserede kampagner. Dette kommer til udtryk i klik-raterne som i snit er 375% højere i disse e-mails sammenlignet med de manuelle kampagner.

Resultat

Selvom Miinto’s brug af marketing automation via Agillic i forvejen havde givet et løft til kundelivstidsværdien med +31% (på tværs af en milliard-omsætning) lykkedes det Miinto med de automatiserede kampagner, at hæve andelen af omsætning fra automatiseret kommunikation yderligere med +133%* ved hjælp af de automatiserede kampagner.

Den direkte attribuerede værdi af automatiseret kommunikation steg desuden med 153% fra 54 mDKK i 2022 til 137 mDKK i 2023*.

ØGET EFFEKT OG REDUCEREDE OMKOSTNINGER
Miinto producerede hvert år mere end 1.000 kampagne-nyhedsbreve til udsendelse på tværs af mere end 10 markeder. Derfor var det altafgørende at implementere marketing automation til at understøtte den overordnede kampagne-performance. Med automatiserede kampagner har Miinto kunnet reducere mængden af manuelle flash-sale kampagner med 50% fra gennemsnitligt 4 til 2 pr. måned, hvilket tilsvarer +200 manuelle nyhedsbreve om året. Tidsbesparelsen bliver i stedet brugt på at optimere og finjustere den automatiserede kommunikation samt de store block-buster begivenheder såsom Juleudsalg, Black Week, Sommerudsalg mm.

Fordi marginen netop er så vigtig for Miinto, betyder det utroligt meget for bundlinjen, at kunne konvertere kunder med en 15% rabatkode frem for en 20% rabatkode. I 2022 udgjorde brugen af 20% rabatkoder 53,2% af den samlede rabatkode omsætning fra automatiserede emails. I 2023 er denne andel nedbragt til 30,4%, hvilket svarer til en reduktion på 49% til fordel for 15% rabatkoder.

Miinto og Agillic skal vinde DDA for at have lavet en substantiel stigning på omsætning og profitabilitet ovenpå et setup, der allerede var best-in-class. Og når det samtidig betyder en øget relevans og en bedre kundeoplevelse, må dette siges at være From Good to Great!
* Resultater sammenlignet for Q2-Q4, 2022 vs. samme periode i 2023.

Miinto

Jesper Lindeberg

Head of CRM

Marcus Smaakjær

CRM Specialist

Caroline Friis

CRM Specialist

Jeppe Svane

Head of Campaigns

Paulina Legut

Campaign Specialist

Joanna Weremijewicz

Campaign Manager

Caroline Bonte

Graphic Designer

Andreas Berg

Graphic Designer

Agillic

Rasmus Houlind

Chief Experience Officer

Inger Breinholt

Customer Success Manager

Mikkel Roar Christensen

Solution Advisor, Team Lead

Samarbejdspartnere