Fra energileverandør til digital mobilitetsplatform
Den danske transportsektor befinder sig midt i en fundamental transformation, hvor elbiler, nye reguleringer og skiftende forbrugeradfærd skaber helt nye konkurrencevilkår. I 2024 udgjorde elbiler over 40% af alle nye bilsalg, og med denne udvikling opstår der både nye muligheder og øget konkurrence. Techvirksomheder, el-leverandører og EV pure players har gjort deres indtog på markedet, hvilket betyder, at traditionelle brændstofsleverandører, som OK, må gentænke deres rolle og værditilbud. I den sammenhæng ønsker OK at hjælpe kunden, med deres energibehov i dag, men også gennem den grønne omstilling. Vi kan ikke alle udskifte vores bil på én gang. Det vil ikke være bæredygtigt, hverken for samfundet eller for alle kunders økonomi.
For at sikre sin relevans og markedsposition har OK valgt en digital strategi, der går langt ud over blot at digitalisere eksisterende processer. Målet har været at skabe en fuldt integreret digital mobilitetsplatform, hvor brændstof, el-opladning, parkering og bilvask samles i én kundecentrisk app, som således kan fungere som bilejerens utility cockpit. I modsætning til mange konkurrenter, der opererer med separate løsninger for hver service, har OK’s strategi været at binde bilistens behov sammen i én sammenhængende digital oplevelse.
OK har derfor ikke blot digitaliseret sin eksisterende forretning – de har redefineret den og OK appens ‘super app’-tilgang er stort set blevet et produkt i sig selv, da OK-appen er ikke længere blot en støttefunktion til de fysiske anlæg – den er kernen i hele kundeoplevelsen, hvor vi ved at kunderne i stigende grad ønsker rådgivning og et oplyst grundlag at træffe sine valg på.
For at realisere denne ambition har OK truffet en række afgørende strategiske valg. Først og fremmest er der investeret i en fleksibel, modulær tech-platform, der kan tilpasses og udbygges i takt med nye markedsbehov. Derudover har de fokuseret på at minimere friktion i kundeoplevelsen, så brugerne kan interagere med OK’s tjenester hurtigt, intuitivt og uden besvær, men samtidig også understøtte OK’s forretning ved at øge krydssalget.
OK’s strategi handler ikke kun om at følge med markedet, men om at forme fremtidens bilistoplevelse. Med en datadrevet, skalerbar og helhedsorienteret tilgang har OK skabt en platform, der både forenkler hverdagen for bilister og sikrer OK’s position som markedsleder i en ny tidsalder, centreret omkring digital-first og grøn omstilling.
OK’s digitale strategi og løsning har en klar rød tråd i at sikre kundeloyalitet gennem den grønne transition, øge kundens CLV og skabe en unik markedsposition. I løsningen er det blevet omsat til en intelligent, integreret og friktionsfri mobil oplevelse, hvor alle bilistens behov håndteres fra én app - senest gennem en fundamental re-lancering af appens brugeroplevelse.
For at kunne realisere denne vision er der udviklet en ny moderne infrastruktur, der sikrer, at nye tjenester og funktioner kan personaliseres. App'en er designet til at tilpasse sig brugerens nuværende behov, hvilket betyder, at biltype, lokation og tidligere adfærd automatisk former den oplevelse, som brugeren møder i appen.
1. Teknologisk infrastruktur & OS-integration
OK har prioriteret en dyb OS-integration, der gør det muligt for brugerne at interagere med appen uden manuel indtastning.
- CarPlay, Android Auto & widgets → Brugeren kan få relevante informationer og foretage handlinger direkte fra bilens infotainmentsystem.
- Stemmekommandoer med Siri → Brugeren kan fx sige “Åbn stander 4” eller “Stop min parkering” uden at skulle navigere manuelt i appen.
2. En personaliseret, intelligent brugeroplevelse
OK har implementeret personalisering, der sikrer, at brugeren altid ser de mest relevante funktioner.
- Dynamisk forside → Appens forside tilpasser sig biltype og lokation, så en elbilist fx altid får vist opladning først.
- Automatiserede påmindelser → Brugeren får notifikationer, der hjælper med at undgå fejl eller unødvendige udgifter, fx en påmindelse om at stoppe parkering.
- Bilregnskab-feature → Brugeren får et komplet overblik over deres samlede transportomkostninger på tværs af brændstof, el, vask og parkering.
- Implementering af CDP for at sikre muligheden for at kunne lave personaliserede budskaber.
3. Friktionsfri betalingsløsninger & abonnementsmodeller
For at sikre en gnidningsfri betalingsoplevelse, har OK optimeret appen til at understøtte både enkeltkøb og abonnementsmodeller.
- One-click betaling → Brugeren kan betale for en vask, opladning eller tankning med ét klik.
- Abonnementer på bilvask → Brugerne kan tegne abonnementer, der automatiserer betalinger.
4. Loyalitetsfunktionalitet som skaber tilhørsforhold
Vi har desuden integreret de forskellige loyalitetskoncepter, som OK tilbyder, således at der skabes et forhold udover det transaktionelle.
- Der tilbydes Coop bonus point ifbm. transaktioner i appen.
- Man kan tilknytte støtte til en lokal sportsklub eller et andet godt formål. Konceptet er landsdækkende med over 2.500 lokale klubber og foreninger tilmeldt.
Ved at kombinere en intelligent brugeroplevelse, dyb OS-integration og gnidningsfri betalingsløsninger, har OK skabt en app, der ikke blot fungerer som en serviceplatform – men som en essentiel del af bilistens digitale hverdag.
OK-appen har leveret markante resultater, der beviser dens effekt både på brugeroplevelsen, forbedret produktkvalitet (f.eks. ved at kunne forblive i bilen under vask) og forretningsmæssig succes.
Brugertilfredshed & engagement
- 1,3 millioner unikke brugere (+20% af DKs befolkning) → en vækst på +40% YoY
- 65% af alle downloads er aktive brugere af OK appen
- App Store-rating på 4,7/5 baseret på titusindvis af anmeldelser
- Kåret til Danmarks bedste bilist-app i App Pulse/Norstat-måling
Øget transaktioner & loyalitet
- 18% vækst i transaktioner YoY → flere handler foretages via appen, på trods af at det generelle brændstof marked går tilbage med 6%,
- 65% flere kunder køber to eller flere produkter via appen
- 150% højere tankningsvolumen blandt app-brugere vs. OK kort kunder
- 200% flere vaske for app-brugere vs. OK kort kunder
- 42% flere parkeringer via appen YoY
E-mobilitet & bæredygtig vækst
- 116% vækst i hjemmeladninger YoY
- 248% vækst i opladning på farten YoY
- 3x større sandsynlighed for at købe en ladestander hvis man er app-bruger
Forretningsmæssig impact
- Omsætning i milliardklassen
- Markant færre henvendelser til kundeservice for app-brugere end OK kort kunder, da brugeroplevelsen er mere intuitiv efter lanceringen af re-designet
- OK-appen er nu en af de bedst bedømte og mest brugte mobile platforme i sin kategori
- OK-appen tjener som trafik generator til andre OK produkter, som ikke håndteres via appen, hvorfor der ikke er behov for yderligere media spend til hvervelsen af disse kunder
Intern forankring
Qua appens forretningskritiske natur er den tværfagligt forankret i vores app-styregruppe, hvor også direktionen indgår. Der arbejdes dagligt mellem afdelingerne digital, forretningsvertikaler, it-afdelingen, direktionen, marketing og kundeservice for at sikre den bedst mulige sammenhængende brugeroplevelse på tværs af alle touch points. Qua vores kunde centriske tilgang indsamler det digitale team løbende indsigter fra bl.a. kundeservice – og sikrer omvendt kundeservice de bedste betingelser for at hjælpe kunderne.
Yderligere har vi også kunne benytte vores app til både at tiltrække nye talenter til vores organisation, med vores tilgang til den digitale agenda. Men appen har også aktivt kunne benyttes i markedsføringsmæssige øje overfor kommende kunder.
Konklusion: En strategisk digital transformation med målbar effekt
OK’s digitale strategi har ikke blot sikret virksomhedens relevans i et marked under forandring – den har skabt en ny digital standard for bilister. Gennem en brugercentreret, data-drevet og skalerbar løsning har OK cementeret sin position som branchens digitale frontløber, og gjort mobiliteten mere bekvem, smartere og mere bæredygtig for danskerne og har omvendt oplevet massiv digital vækst.