Den ansvarlige nytænker
Norlys’ ambition om at være den ansvarlige nytænker er mere relevant nu end nogensinde før.
Klimakrisen har været et samtaleemne længe, men nu begynder danskerne for alvor at mærke, hvordan “100” års hændelser ikke længere er noget, der sker hvert hundrede år, men snarere hvert årti, hvis ikke oftere. Apropos årti blev Europa i dette årti, med Ruslands invasion af Ukraine, introduceret til endnu en krise - Energikrisen.
Fælles for begge disse kriser er, at forsyningsselskaberne og herunder Norlys spiller en central rolle og dermed følger også et ansvar. Tidligere var elektricitet noget, som alle havde i væggene, men ingen rigtig tænkte over – prisen havde som oftest været stabil og i et leje, hvor alle kunne være med. Nu har den en betydelig indvirkning på folks liv, både på kort og lang sigt. Det lå derfor lige for, at starte med at understøtte energiforretningen i dens værditilbud til ikke kun kunderne, men alle danskere.
Folder man dette koncept ud, arbejder Norlys strategisk med 3 områder, Overblik, der skaber Indsigt, som muliggør Handling.
Norlys var ikke de første i markedet med energi-apps, så derfor krævede det, at man tænkte nyt og innovativt for at have sin berettigelse i markedet.
På daværende tidspunkt var features såsom 7-dages prognoser og CO2-mix allerede blevet en del af flere apps i markedet, hvorfor det var nødvendigt at hæve barren til et endnu højere niveau. Norlys valgte som de første i Danmark at satse stort i forsøget på at hæve barren ved hjælp af AI. Der er flere i markedet, der har været i stand til at kategorisere forbrug, således at det var muligt at se, hvad du faktisk bruger din strøm på, dog alle ved brug af ekstra hardware, der skal monteres ude hos forbrugeren. Norlys valgte som de første at løse denne opgave uden brug af ekstra hardware, blot ved hjælp af en dyb forståelse for elektricitet samt AI.
Motivationen bag dette er ikke kun innovation, for innovationens skyld, men er dybt rodfæstet i løftet om at være den ansvarlige nytænker. For hvordan skaber man ansvarlighed uden at risikere at være formynderisk? Og hvordan arbejder man strategisk med at reducere elforbrug men stadigvæk bevarer sin markedsposition?
Ved at give brugeren mulighed for at træffe det, der for dem, er det ansvarlige valg. Dette kræver overblik og indsigt.
Overblik, Indsigt, Handling
Norlys arbejder ligesom mange andre i markedet med at skabe et overblik for forbrugerne. Herunder prisoverblik, 7-dages prognoser igennem AI samt CO2-overblik der viser udledning af CO2 per forbrugt kilowatt. Omend veludført er disse efterhånden blevet en standard i markedet, som tilbydes af flere apps. Der hvor Norlys’ app skiller sig ud er med indsigterne.
Indsigt
Indsigten i eget forbrug er det næste skridt, når det kommer til at gøre brugeren i stand til at handle aktivt
Det har Norlys løst ved at kombinere allerede eksisterende data omkring kundernes forbrug, såsom forbrugte kilowattimer og pris med et markedsledende AI-koncept.
Med denne feature er Norlys i stand til at præsentere kunden med en række innovative indsigter, der reducerer friktionen mellem kundens forbrug og forståelsen for dette.
Den kendte data
Den kendte data gør Norlys i stand til at præsentere brugerne for det historiske forbrug, så de har et indblik i hvilken regning, de har i vente, og hvor grøn en profil, de har haft.
De nye indsigter
Dette kombineres med et AI-koncept, der gør løsningen i stand til at forudsige det forventede forbrug for resten af måneden, samt tilføje et ekstra indsigtsniveau – nemlig ‘forbrugskategorier’ samt ‘lignende husstande’-funktionen.
Ved hjælp af en analyse af forbruget er AI-algoritmen i stand til udlede hvilke forbrugskategorier, der forbruger strømmen, uden tilføjelsen af hardware eller anden manuel tilpasning fra brugerens side. Indsigterne kommer således helt friktionsløst til brugeren. Norlys var meget bevidste i sit valg om ikke at anvende hardware, da dette vil komplicere adoptionen af løsningen.
Via denne løsning er Norlys i stand til at præsentere brugeren for, hvorvidt det er madlavning, der bruges meget strøm på, eller måske kategorierne; tøjvask, belysning, køleskab og fryser eller noget helt femte. Den viden kombineres med ‘lignende husstande’-funktionen. I denne sammenligner brugeren sig med andre lignende familier/brugere, hvilket giver indsigt i, hvordan brugerens forbrug er i forhold til andre sammenlignelige brugere, og det er derfor muligt at vurdere, om man måske skulle skrue lidt ned for tørretumbleren, eller om det måske er på tide at skifte et gammelt køleskab ud med en nyere og mere energieffektiv model – alt sammen uden ekstra hardware!
Dette går som hånd i hanke med Norlys vision om at være “den ansvarlige nytænker”.
At skabe en vane
Appen dukkede op i en usikker periode på energimarkedet med stigende priser midt i energikrisen i Danmark.
Det oprindelige formål med appen var at give brugerne den viden, de ledte efter, samt give dem de data, de havde brug for til at træffe informerede beslutninger med hensyn til deres energiforbrug.
Appen har ikke været promoveret gennem marketingkampagner eller lignende, men har alligevel oplevet en organisk voksende brugerbase måned efter måned, og har her et år efter dens lancering +250.000 unikke downloads. Dertil kommer, at appen flere gange har været placeret som #1 mest populære gratis app i hhv. Apples App Store og Google Play Store.
Desuden udviste denne brugerbase betydeligt engagement og loyalitet, hvor appen i gennemsnit havde 20 sessioner pr. bruger hver måned. Kigger man på ambitionen om at give overblik og indsigt må dette anses som værende vellykket med gennemsnitlige, månedlige +1,7 millioner visninger på elpris-diagrammet.
Opsummeret kan det siges, at Norlys er lykkedes med at skabe en vane for brugeren, hvor det, at orientere sig i appen for at kunne træffe de ansvarlige valg, er blevet en naturlig del af dagligdagen. Herigennem er Norlys lykkedes med, gennem nytænkning, at være med til at skabe en ansvarlig adfærd i dagligdagen for +250.000 danskere. Dette anser vi som værende en succes, når det kommer til at være den ansvarlige nytænker.