Show 13. juni 2024

Matas e-commerce transformation

Hesehus

for

Matas

Kategori :

Type :

annoncoer

Baggrund

Matas vil være den førende digitale destination for danske kvinder, ved at tilbyde en enestående kombination af omfattende produktsortiment, ekspertise i skønhedsrådgivning, og en brugervenlig e-handelsoplevelse. Strategien er funderet på fire nøgleområder, som tilsammen udgør grundlaget for Matas' ambition om at blive kvinders første valg, når det kommer til skønhed og personlig pleje online.
For det første, præsenterer Matas.dk det mest attraktive udvalg af kendte brands inden for skønheds- og sundhedsprodukter. Med en konstant tilførsel af spændende nyheder og eksklusive varer, sikres det, at kunder altid kan finde noget unikt hos Matas, som ikke findes andre steder.
For det andet lægger Matas vægt på at tilbyde den bedste rådgivning til sine kunder. Dette opnås gennem en kombination af dybdegående produktkendskab og en forståelse for individuelle behov, hvilket gør det nemt for kunder at navigere i sortimentet og finde præcis de produkter, der matcher deres specifikke behov.
Den tredje søjle i Matas' strategi er fokuseret på at tilbyde kunderne den mest bekvemme og effektive indkøbsoplevelse. Dette omfatter hurtig og nem bestilling samt levering, hvor kunderne desuden altid føler, at de har gjort en god handel.
Endelig tilstræber Matas at skabe en sømløs og integreret shoppingoplevelse for kunderne på tværs af alle digitale og fysiske platforme. Dette sikrer, at kunderne kan nyde den samme høje service og kvalitet, uanset hvor de vælger at interagere med Matas.
Den overordnede vækststrategi er drevet af en ambitiøs udvidelse af produktkategorier og sortiment. I 2023 alene stod nyt sortiment for halvdelen af virksomhedens vækst, hvilket understreger vigtigheden af kontinuerlig innovation og fornyelse. Denne fremgangsmåde er designet til at sikre, at Matas forbliver på forkant med markedstrends og kundens skiftende præferencer, hvilket bekræfter virksomhedens engagement i at tilbyde den mest attraktive og relevante shoppingoplevelse for danske kvinder.

Løsning

Lanceringen af MAIA
I 2023 lancerede vi MAIA, Matas’ Artificial Intelligence Agent, der er integreret dybt i organisationens strategiske og operationelle kerne. MAIA, baseret på generativ AI teknologi, har givet helt nye muligheder, særligt inden for kundeservice, hvor den har optimeret svartider og effektivitet med 20% gennem automatiske svartekster.
Matas har også anvendt AI til at automasere behandlingen og sammenfatningen af de over 150.000 produktanmeldelser modtaget årligt, hvilket også har forbedret kundeoplevelsen ved at tilbyde summariske anmeldelser.
Matas.dk bygger brands
Hos Matas sælger vi over 1.400 brands. Vi har derfor i 2023 udviklet et brand benchmark (kaldet Brand Review), hvor vi på 8 områder med 40 underparametre benchmarker et brand mod best-practice. Bench market laver vores omni-team, som består af 15 materialister, der arbejder på tværs af online og butik. På baggrund af deres anbefalinger bestiller det enkelte brand ”content”. Vores omni-team producerer det bestilte content, som så er unikt for Matas og brandet. Resultatet er en bedre kundeoplevelse, højere konvertering og indtægter for Retail Media.

Retail Media styrker indtjeningen
Retail Media forretningen har oplevet betydelig vækst, takket være strategisk udnyttelse af førstepartsdata for målrettet annoncering gennem partnerskaber med platforme som Adform. Dette har ikke blot beriget kundeoplevelsen med relevante annoncer, men også genereret væsentlig vækst i indtægterne fra digitale medier. De digitale medier står nu for mere end 30% af medieforretningen. Dækningsgraden for digitale medier er tårnhøj og bidrager dermed til at styrke indtjeningen for webshoppen.

Club Matas Plus øger kundernes share of wallet
Club Matas Plus, en abonnementsbaseret udvidelse af det allerede succesfulde Club Matas-program, har vist sig at være en kraftfuld driver for kundeloyalitet og øget spend per kunde. Med tilbud som 3 x point, fri fragt og eksklusive tilbud, har programmet set en vækst på 44% i medlemstal i 2023 og har nu 100.000 medlemmer, samtidig med at medlemmernes årlige køb øges med 37% efter de bliver Plus medlem
Beviset for at abonnementsmodeller kan skabe helt nye modeller for loyalitet.

Bæredygtige tiltag
Matas' engagement i bæredygtighed viser sig i tiltag som "pluk i butik". Når alle de varer, som en kunde har bestilt i webshoppen, er tilgængelige i den butik, hvor kunden har valgt at hente sin ordre, plukker vi direkte i butikken. Kunden kan hente ordren lynhurtigt (ofte inden for fem minutter), og butikkerne føler sig markant mere integreret med webshoppen. Pluk i butik” udgjorde 8% af ordrerne i 2023 og havde dermed en markant miljømæssig positiv effekt.

Resultat

25% vækst i 2023 lander matas.dk på +1,3 MIA og vækst i bundlinjen
Matas.dk er en af Europas mest succesfulde og profitable retail-virksomheder og har siden 2020 været den 2. mest populære webshop i Danmark (Kilde: Dansk Erhverv) og konstant forbedret vores NPS score. Fundamentet for succesen er vores stærke e-commerce og omnichannel løsning, hvor et fuldt integreret IT-setup gør at kunderne nemt kan handle på tværs af kanaler. Vi har et stort medlemsprogram med 1,9 mio medlemmer og egne førstepartsdata, hvilket gør at vi kan skabe en personaliseret købsoplevelse på tværs af interne og eksterne kanaler. Med vores retail media kan vi tilbyde vores leverandører at vækste deres brands – fra awareness og conversion til brand preference.

2023: Vækst ovenpå Covid upside – næsten 50% markedsandel i personlig pleje
For matas.dk var 2023 endnu et vildt år efter de to foregående år med Covid. Vi nåede en vækst på 25% i 2023 og dermed står online nu for 30% af den totale omsætning i Matas. På trods af den høje vækst holdt matas.dk sin indtjening, hvor den digitale bundlinje har stort set samme indtjeningsgrad som Matas’ tværgående indtjening med en EBITDA på 16%. Matas’ digitale kanal har tjent over 50 MDKK mere i 2023 sammenlignet med 2022.

De fleste e-commerce virksomheder oplevede en kæmpe vækst under Covid, det gjorde Matas også. Men derefter så mange at deres omsætning eller indtjening faldt. Hos Matas er vi lykkedes med at bygge på med 19% LTM vækst siden Covid perioden. Det er én af de bedrifter, vi er mest stolte af i Matas´ e-commerce transformation. Diagrammet vedhæftet viser udviklingen. Da vi jo er en omnichannel virksomhed, der også har 260 butikker, er det vigtigt at fremhæve at denne vækst ikke har kannibaliseret på butikkernes omsætning, som i samme periode også har formået at skabe vækst.

Vores tilgang til at skabe vækst i et konkurrencepræget marked har været en kombination af; struktureret indsamling af kundefeedback, innovation og fokus på at skabe sublime kundeoplevelser

Matas

Peter Hestbæk

Head of Digital Sales & Marketing

Brian Andersen

Group Digital Director

Hesehus

Lars Hedal

CEO

Mette Reinholt Mortensen

COO

Samarbejdspartnere


Billeder