Fra Skagen til Bornholm bugner landet af museer, der i disse år sætter den ene publikumsrekord efter den anden. Men et særligt segment er lidt for sjældent gæst: de unge under 27, der kun står for 15% af de årlige besøg, selvom de udgør 24% af landets befolkning. Opgaven lød derfor ligetil: Hvordan åbner vi landets kulturelle skatkammer op for en ny generation?
Den indledende research identificerede tre barrierer: museernes markedsføring taler ikke til de unge, billetprisen er for høj og kendskabsgraden til landets udbud af kulturoplevelser er for lav.
For at skabe det størst mulige nationale tryk samlede vi derfor 200 museer på tværs af landet i en fælles kampagne med et enkelt mål: at invitere fremtidens museumsgæst indenfor og skabe langvarige relationer til en ny generation af kulturforbrugere.
Kampagnens værditilbud til de unge var simpelt: fri entré på alle landets museer i hele uge 37 til landets unge mellem 18-27 år. Med et digitalt kulturpas der nemt kunne hentes ned på telefonen, samlede vi for første gang landets 200 kulturinstitutioner i ét tilbud, der gjorde kulturoplevelsen mere tilgængelig, spontan og uforpligtende.
Til at bryde den kulturelle barriere inviterede vi 50 mikroinfluenter og fem makroinfluenter i alderen 18-27 år til at besøge museer over hele landet og dele deres oplevelser med deres publikum – helt ufiltreret på deres egne præmisser på TikTok og Instagram.
Ved at fjerne prisbarrieren og vise ’instagrammable’ content fra museernes udstillinger produceret af unge for unge, gav vi et indblik i en ellers lukket verden. Pludselig kunne de unge se museerne, men fra deres eget perspektiv. Og med det gratis digitale kulturpas på telefonen, stillede K7 en platform til rådighed for målgruppen, så de på egen hånd kunne trykteste om museumsoplevelser var noget for dem – helt uden at skulle gå på kompromis med SU-budgettet.
Ved at formidle et fysisk initiativ gennem en digital linse ændrede vi det unge publikums forståelse af museumsoplevelsen. I kampagneugen havde landets museer 75.000 K7-besøgende og 56.000 unge hentede det digitale kulturpas til deres telefon – det svarer til 8,5% af landets unge i aldersgruppen 18-27 år.
Tilbagemeldingen viste, at kampagnen havde ramt plet: ”Jeg tog på Copenhagen Contemporary med folk som aldrig har været på et museum før, fordi startinvesteringen er så høj – K7 gør det lettere at udvide sin horisont og prøve noget nyt, der måske kan virke for finkulturelt.” Efter K7 tilkendegav de unge i en brugerundersøgelse, at 94% havde fået mere lyst til at gå på museum efter kampagnen og at 99% ville anbefale K7 til deres venner.
Museerne oplevede ligeså mødet med et nyt publikum: ”Vi har normalt 300 unge gæster på en uge. Under K7 havde vi knap 7.000. Vi tror og håber, at K7 og den store tilslutning kan være med til at børste støv af museernes image og gøre det mere cool for de unge at bruge kulturlivet aktivt. K7 giver os et vindue til unge mennesker.” – Glyptoteket
Med et samlet kampagnebudget på kun 100.000 kroner sprængte den digitale kampagne rammerne med organisk markedsføring der ramte plet i målgruppen. Influencerkampagnen havde samlet 800.000 organiske visninger alene på TikTok – hvoraf hele 300.000 blev genereret af vores ambassadør Anna Lin. Og vi fik i kampagneugen knap 300.000 unikke besøg på kampagnens website, hvor de unge kunne hente deres digitale kulturpas.
For museerne havde kampagnen den ønskede effekt: 84% af de medvirkende kulturinstitutioner kom under K7 i kontakt med nye gæster i målgruppen 18-27 år. Og efter kampagnen fik museerne adgang til demografisk data på de besøgende og indhold skabt af influenterne, hvilket medvirkede til at 70% af museerne efter K7 har oplevet flere gæster i målgruppen 18-27 år.