Den 9. Februar 2017, udstedte Folketinget et bemærkelsesværdigt officielt forslag til vedtagelse. Vedtagelsen omhandlede ghetto bebyggelse i Danmark og lyder således: "Folketinget konstaterer med bekymring, at der i dag er områder i Danmark, hvor andelen af invandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande er over 50 pct. Det er folketingets opfattelse, at danskere ikke skal være i mindretal i boligområder i Danmark. Dermed siges der indirekte at efterkommere af ikke-vestlige lande ikke længere er danskere. Nyheden fik lidt omtale i den danske presse og på sociale medier, men historien blev hurtigt fejet væk under gulvtæppet. Vedtagelsen blev til en joke blandt minioritets borgere, såsom adopterede, brune og sorte danskere, som ikke længere var danskere, da folketinget havde vedtaget dette.
Som en muslimsk far som bor i Danmark, gift med en brasilianer, kender jeg desværre alt til kampen for at blive accepteret og få lige rettigheder. Jeg var meget bekymret og ked af det på mine børns vegne, som ser sig selv som danskere. Jeg vidste at denne vedtagelse blev nødt til at blive udfordret offentligt, da vi er nødsaget til at skabe opmærksomhed omkring disse typer vedtagelser. Netop dette gør vores samfund (Kortsigtet) og for fremtidige generationer (Langsigtet). Vores mål var klart og simpelt: At lave en viral video, som ville vise skaden af den hadefulde retorik imod minioriteter og at skabe debat vedr. Hvem er og Hvad er "Dansk". Videoen hedder #JegErDansk (#IamDanish). Vores første mål var 200.000 visninger og en reach på 500.000 for hele kampagnen.
Research:
Grundet begrænsede ressourcer kunne vi ikke bruge penge på at booste eller på PR. Dvs. at videoen blev nød til at gå viralt organisk. Vi brugte en masse tid på at undersøge markedet for at finde en visuel stil som ville fange publikummet. Vi opdagede at de fleste SoMe videoer, i Danmark, følger en trend der baserer sig på videoer i kortformat på under 2 min., lavet med hurtig klippestil og fangende farver, som generelt set ikke appellerer til seernes patos. Vi designede videoen omkring denne research og skabte noget som skilte sig ud fra fra det kæmpe hav af videoer, der hver dag havner på Facebook, ved netop at gøre det modsatte af, hvad der var populært.
Konceptet:
Vi valgte at bruge børn, da vi gerne ville fremhæve den hadefulde retorik og regeringspolitik har på fremtidige generationer af danskere, på den mest klare og direkte måde. Børn er rene, uskyldige, ærlige og kræver en vis mængde af opmærksomhed fra voksne, så på en måde er regeringens ansvar direkte eller indirekte. Vi ville ryste systemet, skabe et visuelt billede som ikke ville blive glemt, og ændre måden hvorpå folk bruger ”Du er ikke dansk”.
Visuelt:
Vi skabte et unikt look ved at desaturere billedet og skabe en diskret pink aura omkring børnene. Vi gjorde videoen mere æstetisk ved at udglatte børnenes ansigter. Vi fokuserede på tempo og små detaljer såsom ansigtsmimik og "børne bevægelser". Detaljerne er meget indlysende, når man kigger på videoen frame by frame.
Lyd:
Lyden var gennemtænkt og kompleks. Vi skabte et unikt lydrum i mixet ved at skrue ned for musiken og op for lyden af speaken, der fik seeren til at skrue op for lyden og kom dermed tættere på børnene. Spørgsmålene var også dubbede efterfølgende for at gøre interviewerens stemme mere hård og direkte, så der blev skabt mere sympati med børnene. Musikstykket brugt i videoen er lavet af den Israelske komponist Eitan Epstein.
Distribution: Under vores research havde vi kortlagt lokale og lukkede Facebook grupper med mange aktive medlemmer. Vi havde meldt os ind i disse grupper uger før udgivelsen for at skabe et større ikke-offentligt distributionsnetværk, som kunne sprede videoen og skubbe Facebooks algoritmer i vores favør. Vi delte også videoen i venstre- og højreorienterede grupper for derved at skabe debat, som kunne være med til at få videoen til at gå viralt.
#JegErDansk blev set mere end 1.5 million gange indenfor 24 timer. Videoen blev dagens mest populære historie og blev omtalt i bedste sendetid på alle nyhedskanaler, talkshows og større nyhedsbureauer. Det var også et trending emne på Twitter DK. Videoen blevet duplikeret og reuploadet utallige gange, som resulterede i viral success i både Sverige, Norge, Frankrig, Spanien og Chile. #JegErDansk blev omtalt i over 130 artikler online og på print i over 15 lande inkl bl.a BBC og Le Monde. Videoen har fået over 10million+ visninger og en reach på over 100.000.000. Forskellige folkskoler og uddannelsesinstitutioner bruger nu filmen til at lære børn og voksne om effekten af mobning grundet nationalitet. Projektet tog også vores nyetableret bureau til nye højder.
Det vigtigste der dog er sket, som følge af videoens popularitet, er at vi var med til at tvinge indflydelsesrige politikere og ministre i Danmark til at reagere på kampagnen, som direkte resulterede i at vedtagelsen blev taget op igen. Videoen vandt også priser 8 priser internationalt bl.a Shorty Awards, Social Buzz Awards, AVA, Marcom, og Vega Digital.