Show 13. juni 2024

Fuld på cykel

Pong

for

Rådet For Sikker Trafik

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Både i 2021 og 2022 havde hver tredje 16-19-årig, der cyklede, kørt så fuld på cykel, at de havde svært ved at holde balancen. Det er en udfordring, primært for de unges ve og vel, men også for sundhedsvæsnet. Derfor var det vigtigt, at bringe antallet af unge, der cykler, mens de er fulde ned i 2023 og fremover.

Gennem 15 dybdeinterviews med 16-19-årige stod det klart at der skal meget til, før den enkelte unge lader helt være med at cykle fuld. Dertil er cyklen for bekvemt et transportmiddel. Men de unge synes til gengæld, at man er en god ven, hvis man stopper en ven i at køre meget fuld på cykel. Det betyder meget for de unge at være en god ven og en del af fællesskabet. Faktisk mener 76 % af de 16-19-årige cyklister, at det er ok, hvis en ven/kæreste siger, at man skal lade være med at cykle, hvis man har drukket for meget til at cykle sikkert (kilde: Ungepositionsmålingen, Wilke, 2021).

Samtidig er det dokumenteret (på blandt andet Sundhed.dk), at med en promille mellem 0,5 og 0,7 bliver man mere ukritisk og risikovillig, og med en promille over 0,8 sker der et betydeligt tab af hæmninger og nedsat evne til at bedømme. Fornuften forsvinder med andre ord, når man bliver fuld. Og det er et stort problem, når vi vil ændre risikofyldt adfærd hos berusede unge - for selv hvis vi får alle unge til at indse risikoen ved at cykle fuld, så vil den risiko ofte synes ubetydelig, når de bliver meget berusede.

Med dette udfordrende udgangspunkt skulle vi udvikle en kampagne, der ville få de unge til at droppe cyklen, når de er berusede.

Løsning

Strategien for denne kampagne udsprang af fire forskellige veldokumenterede indsigter:
De unge lytter ikke altid til moraliserende kampagner i et voksent sprog.
De unge lytter til hinanden.
Venner betyder alt og de unge vil gerne passe på hinanden.
Al fornuft forsvinder, når man bliver meget fuld.

Med dette in mente blev kampagnen bygget på to strategiske ben:
Det første strategiske ben bestod i, at vi skulle få mindre berusede unge til at stoppe deres meget berusede venner i at cykle fulde.
Det andet strategiske ben bestod i, at vi ikke måtte fremstå som en traditionel kampagne, der var for moraliserende i sit sprog. Kampagnen skulle udformes i et sprog, som de unge kunne se sig selv i - og udbredes udelukkende på de sociale medier, hvor de unge i forvejen er i et fællesskab med hinanden.

Det førte til en løsning, hvor vi skabte en video, som er filmet udelukkende på iPhone og i et visuelt sprog, der er identisk med det, som de unge selv benytter og konsumerer på sociale medier. En video af en sjov aften i byen, hvor en beruset ung mand er så fuld, at han har svært ved at komme op på sin cykel. Det er sjovt at se på og hans venner griner både af ham og med ham. En typisk sjov video som mange andre videoer de unge ser af andre unge. Men den tager en dyster drejning, da den unge mand kører ud foran en bil og bliver kørt ned. Fra sjov til alvor på få sekunder - og en eftertænksom reminder til de unge, om at de skal passe på hinanden i trafikken.

Filmen blev distribueret på sociale medier som TikTok og Instagram, hvor dens mobil-format kom til sin ret og fik den til at gå i ét med alt det andet native indhold, som de unge fik i deres feed.

Resultat

Kampagnen viste i de unges eget sprog en genkendelig, sjov aften i byen, der tog en uhyggelig drejning. Det kunne de unge relatere til og de kommenterede livligt på videoen - især med spørgsmålet “Om den er ægte?”.
Derudover var der andre gode resultater:
Samlet VTR: 75 %
Liking: 92 %
Relevant for andre unge: 94 %
Og hele 42 %, har talt med andre om filmen eller at køre fuld på cykel.

Og bedst af alt: Efter kampagnen blev vist (i 2023) faldt antallet af unge, der cyklede fuld på cykel med 19 %. Det betyder, at ca. 11.000 færre unge risikerer liv og lemmer, fordi de cykler meget fulde.

Rådet For Sikker Trafik

Karina Petersen

Vicedirektør

Morten Wehner

Senior Projektleder

Mathias Hjorth Frederiksen

Senior Projektleder

Pong

Mikkel Elung

Creative Director

Katrine Wederking

Art Director

Frederikke Rosa

Project Manager

Samarbejdspartnere

Fern
Produktionsselskab

Watch Video