Fra profil til pasform på to sekunder

Halfspace

for

AnnóAnno

Kategori :

Type :

andet

Vinder af Data Science

BRONZE:
Bronze gives til den virksomhed der med banebrydende udvikling af AI-drevne anbefalinger har skabt en rød tråd gennem hele deres værdikæde fra tanke til kunde; Designerne er inspireret, varelageret er optimeret, kunderne er tilfredse og bundlinien har øget sit taljemål - alt sammen uden at gå på kompromis med materialevalget!

Vinder af ROI

BRONZE:
AnnóAnno er en dansk scale-up modevirksomhed etableret i 2017. Målsætningen blev at automatisere dele af styling-processen, hvilket ville forbedre effektiviteten og øge produktiviteten hos stylisterne. Man udviklede en proprietær Recommendation Engine, der anvender kunstig intelligens til at udtrække og skabe værdi fra store mængder data om kundepræferencer, produkt-og lagerbeholdning. En værdig bronze fordi; - AnnóAnno har set en 78% stigning i stylisternes produktivitet. - Der har været en 76% stigning i kundernes like-rate. - Man har haft en besparelse på godt DKK 3 millioner, der kan realiseres år efter år.

Baggrund

AnnóAnno er en dansk scale-up modevirksomhed etableret i 2017. Den henvender sig til plus-size kvinder med et nyt koncept, hvor firmaets dygtige stylister sammensætter en tøjboks tilpasset kundens mål og præferencer.

Forretningsmodellen har dog en indbygget udfordring. Trods den indledende succes kan en value proposition baseret på en høj grad af personalisering og nærmest skræddersyede løsninger, være endog meget
vanskelig at skalere.

Virksomheden blev nærmest overvældet med data og informationer, bestående af mere end 200 relevante datapunkter på hver enkelt kunde, hvilket gør det tæt på umuligt for stylisterne at være præcise nok i sammensætningen af tøjboksen med mindre, de skal bruge oceaner af tid. AnnóAnno måtte derfor have hjælp til markant at reducere den tid, som stylisterne brugte på hver kunde. Data skulle anvendes mere intelligent, så processen med at skabe en unik og personlig oplevelse kunne opnås mere skalerbart.

Sammen med Halfspace udviklede AnnóAnno derfor en strategi, der indebar at man fremover kunne skabe stor vækst uden at gå på kompromis med personaliseringen. Målsætningen blev at automatisere dele af styling-processen, hvilket ville forbedre effektiviteten og øge produktiviteten hos stylisterne. For at indfri denne målsætning måtte Halfspace udvikle en avanceret Recommendation Engine, der baseret på kundeoplysninger, produktattributter og tidligere køb, kunne matche den enkelte kunde med bedst egnede produkter på tværs af hele AnnóAnnos sortiment og lager.

Motoren havde til formål at blive indsat to steder i AnnóAnnos forretningsproces:

• Som et værktøj der letter de professionelle stylisters arbejdsgang og tidsforbrug, når en personaliseret tøjboks sammensættes.
• Som en automatisk løsning der kommer med kvalificerede forslag til brugerne, hvis de ønsker at ændre på stylistens valg.

Løsning

For at løse udfordringen udviklede Halfspace en proprietær Recommendation Engine, der anvender kunstig intelligens til at udtrække og skabe værdi fra store mængder data om kundepræferencer, produkt-og lagerbeholdning. Dette inkluderede anvendelsen af store mængder data, der blev udtrykket fra dataklynger som:

• Brugerinteresser
• Tøjsmag
• Produktinformation
• Interaktionshistorik
• Købsmønstre
• Like og dislikes af tidligere bokse
• Lagerbeholdning

Alle disse variable blev analyseret og behandlet af Halfspace’s nyudviklede motor. Den er nu i stand til at anbefale og levere præcise tøjanbefalinger for hver enkelt kunde på få sekunder. En effektivisering, der skal holdes op mod en proces, der før tog AnnóAnno mere end 10 minutter. Motoren hjælper således ikke alene stylisterne med at vælge de bedst egnede tøjstykker med større nøjagtigheder hurtigere. Den forstærker også muligheden for at sammensætte helt unikke tøjbokse ved at udnytte langt flere datapunkter optimalt. Derved kan AnnóAnno styrke sin value proposition ved konsekvent at levere en enestående og uforglemmelig shopping oplevelse. En oplevelse og ikke mindst en løsning, hvor kropspositivitet, mangfoldighed og individualitet fylder langt mere end i konventionelle modebutikker online. Nu kan AnnóAnno matche hver kundes præferencer med det mest sandsynlige produkt de vil købe – og samtidig sikre, at det er tilgængeligt ud fra, hvad der er i sortiment og på lager.

Resultat

Resultaterne af Recommendation Engine udviklet af Halfspace, har været intet mindre end ekstraordinære.

På virksomhedssiden har AnnóAnno set en 78% stigning i stylisternes produktivitet. Og på kundesiden har der været en 76% stigning i kundernes like-rate af, hvad de har modtaget i tøjboksene!

Integrationen af Halfspace’s Recommendation Engine i AnnóAnnos mest kritiske forretningsproces estimeres til nu at frigive ca. 15.000 arbejdstimer om året svarende til en besparelse på godt DKK 3 millioner, der kan realiseres år efter år. Det er tid, der så kan bruges på at planlægge endnu mere og flere personaliserede kundeoplevelser.

Slutteligt forventes det, at den gennemsnitlige order value vil stige med 4-5% like for like.

Thomas Hørslev, Co-founder og CEO i AnnóAnno:

“Halfspace har hjulpet AnnóAnno med at udvikle en potentiel game changer. Vi frigiver umådeligt mange timer af vores personales tid ved brug af kunstig intelligens, og sparer
samtidig mange penge. Jeg er meget imponeret over hvor ekstremt kraftfuld brugen af kunstig intelligens i vores forretning har været, og det arbejde som Halfspace har leveret, har været intet mindre end imponerende”.

Med en innovativ, digitaliseret og effektiv stylingsproces samt en øget kundetilfredshed fører virksomheden nu an i kampen for personlig shopping. Dette er således en case, der demonstrerer værdiskabelsen ved, hvordan kunstig intelligens i et smukt samspil med dygtige stylister, kan bidrage til at nedbryde grænser og sætte nye standarder i modeverdenen og indenfor e-commerce.

AnnóAnno

Thomas Hørslev

Co-founder

Mikkel Weiss

Co-founder

Kathrine Vejlgaard

Head of Purchasing

Stefan Geisler

Head of Strategy

Amalie H.B. Pedersen

Senior Stylist Team Manager

Cecilie Steineke

Senior Stylist Team Manager

Asbjørn Bang

CTO

Stine Munk-Stander

CMO

Rune Hørslev

Investor & Advisor

Halfspace

Rasmus Nørregård

Partner & Chief Analytics Officer

Uffe Furlig Larsen

Staff Data Scientist

Sidsel Nag

Data & Analytics Strategist

Victor Petrén

Data Scientist

Thomas Dalgas Rasmussen

Partner & Associate Director, Engineering

Nils Smed

Senior Experience Designer

Frederik Jensen

Senior Experience Designer

Laurenz Aisenpreis

Associate Data Scientist

Samarbejdspartnere


Billeder

Watch Video