Faxe Kondi er en klar markedsleder i lemon/lime-segmentet. Mærket har været et ikon for mange siden lanceringen i 1971 med et distinkt kommunikationsfokus i 70’erne og 80’erne på lokale sports- og fodboldstjerner, hvor kondi er noget, de drikker. Den unge generation i dag har dog ikke samme historie og forhold til Faxe Kondi, og konkurrencen inden for læskedrikke er samtidig intensiveret betragteligt.
Udfordringen for Faxe Kondi er derfor at fastholde deres position som det lokale mærke, der kobler sport på en uhøjtidelig måde med det at have det sjovt med sine venner. Sport, spil og sjove konkurrencer er en naturlig del af Faxe Kondis DNA.
Udfordringen var derfor at få den unge generation til at blive en del af ”Faxe Kondi-bevægelsen” på deres præmisser, hvor traditionel push-kommunikation ikke længere er nok.
Målet med kampagnen var således at få engageret og involveret så mange i målgruppen som muligt i form af aktivering på vores kampagnesite samt på YouTube og influencernetværk samt ved deltagelse i Guldtuben 2017 i Royal Arena, hvor Faxe Kondi var hovedsponsor.
Den unge målgruppe forbruger færre traditionelle medier, og tv-forbruget er faldet dramatisk de seneste par år. Vi ser modsat et større antal unge, der udvikler eget content. Ved at udarbejde en kampagne baseret på influencers formåede vi at engagere målgruppen på en ny måde. Vi ønskede at blive en naturlig del af de unges hverdag på de digitale og sociale medier, hvor vi opfordrede dem til at involvere sig med Faxe Kondi, og de samtidig selv blev underholdt. Ved at have brugergenereret indhold som omdrejningspunkt i kampagnen tog vi højde for det individuelle og personaliserede fokus, som de unge tillige lægger vægt på.
I forlængelse heraf valgte vi influencers med stærke personligheder og et energiniveau, der kunne matche Faxe Kondi. Vi byggede kampagnen op omkring nye, selvopfundne ”sportsgrene” frem for traditionelle sportsgrene, og vi valgte de to YouTubere Albert og Anton som de primære influencers, der ikke var naturligt sporty, men som kunne engagere og involvere den unge målgruppe. I forlængelse heraf valgte Faxe Kondi tillige at blive hovedsponsor for Guldtuben.
Løsningen bestod af fem etaper:
1: I samarbejde med de to YouTube-stjerner Albert og Anton opfordrede vi de unge til at tilmelde selvopfundne “sportsgrene”, og de skabte og delte deres egne videoer på faxekondi.dk.
2: For at optimere kampagnen splittestede og udvalgte vi de bedste videoer – baseret på VTR og social interaction – for at opnå øget dækning og trafik til sitet.
3: Afstemningerne fandt sted hver uge, og YouTuberne afslørede løbende vinderne. Vi fik fans til at like hinandens videoer for at skabe ekstra engagement.
4: Sideløbende indgik vi et samarbejde med 10 influencers, der fortalte om kampagnen og Faxe Kondi.
5: For andet år valgte Faxe Kondi at blive hovedsponsor for Guldtuben, der blev afholdt for fuldt hus i Royal Arena og samtidig blev live-transmitteret på tv samt på en række digitale kanaler.
Se casevideoen for en audiovisuel gennemgang.
Kampagnen har opnået fantastiske resultater:
Den digitale kampagne var primært rettet mod en kernemålgruppe på under 250.000 mandlige teenagere. Vi rakte dog også ud efter pigerne og så tillige de lidt ”ældre” i starten af 20’erne som potentielle forbrugere. Samlet taler vi, inklusive den sekundære målgruppe, om omkring 750.000 personer, som vi potentielt kunne aktivere.
At kampagnen samlet leverede 42 millioner visninger er ikke i sig selv interessant – det kan man købe sig til – om end vi fik mange visninger for det kun sekscifrede mediebudget. Men at vi fik over 140.000 brugere ind på faxekondi.dk med 420.000 unikke views er ganske imponerende for et kampagnesite, der er udarbejdet til formålet og ikke har trafik eller brugere i forvejen. At få over 300 brugere til at uploade deres egne videoer og få 110.000 likes til dette brugergenererede indhold er også flot.
Samtidig formåede Faxe Kondi i deres brand-tracking i 2017 at løfte såvel brand awareness som brand consideration. Sidst, men absolut ikke mindst, formåede Faxe Kondi også at løfte sin markedsandel på det totale sodavandsmarked til indeks 107 i forhold til året før. Det er et all time high resultat som de fleste tørster efter.
Alt i alt en markant succes og resultat – og klart en sport at aktivere og engagere nutidens unge, så både de og vi er glade for resultatet…