EPOS er et nyt globalt brand, der leverer lyd og videoløsninger til både Enterprise og Consumer segmentet. Størstedelen af forretningen kommer fra Enterprise, enten gennem direkte salg til virksomheder eller inddirekte salg igennem en partner. Derudover har EPOS et betydeligt Consumer forretningsben indenfor Gaming, som er præget af massiv konkurrence fra store globale spillere.
For få år siden var der intet EPOS brand, stort set ingen digital organisation og en total mangel på sammenhængende digital infrastruktur. Websitet, CRM, Social og Marketing Automation levede i deres egne datasiloer og uden synergi. Det er ikke ukendt, at teknologi kan tage magten fra de fleste virksomheder. For med mere teknologi kan kompleksiteten stige til et niveau, der skaber ineffektive og tunge processer uden reel fremdrift.
Kerneindsigten er enkel; Konkurrenterne er langt større end EPOS, de er mere kendte, og de har flere penge til at markedsføre sig selv. Vi kan med andre ord ikke slå konkurrenterne på traditionel massekommunikation eller synlighed. Vi bliver nødt til at være hurtigere, mere relevante og langt mere effektive.
For at lykkes blev vi nødt til at gentænke vores digitale infrastruktur, men i lige så høj grad nytænke måden vi arbejdede med vores teknologi på. Vi skulle løse tre store udfordringer: 1) nedbryde de mange datasiloer 2), eliminere manuelle arbejdsgange og 3) strømline det globale og lokale samarbejde for i sidste ende at levere relevante budskaber til vores kunder.
Løsningen bestod af tre dele 1) vi byggede et nyt globalt data warehouse i skyen for at nedbryde de mange datasiloer 2) udviklede et nyt brugervenligt API interface på toppen af Salesforce for at fjerne manuelle arbejdsgange og 3) lavede en ny operating model, så det globale hovedkontor i Danmark er blevet til et digitalt powerhouse og center of excellence ud mod regioner og markeder.
Det nye digitale setup gør det muligt at aktivere første parts data på tværs af kanaler. Det gælder både når vi målretter kampagner i betalte medier, opsamler leads baseret på look alike målgrupper, og når vi kommunikerer mere relevant i egne kanaler.
NY INFRASTRUKTUR NEDBRYDER DATASILOER
Vi havde et fragmenteret teknologilandskab, hvor data levede i siloer.
Derfor skabte vi et centralt data warehouse i skyen, hvor vi kan håndtere data i store mængder, skabe de rigtige relationer imellem data og gøre den let tilgængelig, lynhurtigt. De vigtigste teknologier i den nye infrastruktur er 1) Google Cloud Platformen med BigQuery, 2) Salesforce og til sidst 3) et specielt udviklet API interface på toppen af Salesforce, der gør det nemt og enkelt at bygge kampagner globalt og lokalt.
Vores nye infrastruktur giver os et 360 grader customer view, leverer data til Looker Studio og Power BI dashboards og mulighed for at aktivere segmenter i realtid på tværs af kanaler.
NY API INTERFACE ELIMINERER MANUELT ARBEJDE
I dagligdagen sad vi fast i for mange manuelle processer og brugte for meget tid på at udkomme med budskaber til vores kunder på mere end 100 markeder. Vi fik simpelthen ikke nok værdi ud af vores Salesforce teknologi, fordi træning, data governance og certificeringer krævede for mange ressourcer.
Derfor udviklede vi et unikt API interface på toppen af Salesforce Marketing Cloud. Det tager kun 30 minutter at lære og 30 sekunder at sætte en emailkampagne op. Løsningen har effektiviseret vores output og elimineret 10.000 manuelle arbejdstimer årligt.
NY DIGITAL ORGANISATION SIKRER SYNERGIER
Vi havde en traditionelt opdelt organisation mellem IT og den kommercielle forretning, men vi havde brug for et langt tættere samarbejde.
Derfor “byggede vi bro” mellem IT og den kommercielle forretning ved at skabe en ny operating model, så teknologier og processer i dag bliver defineret i et tæt samarbejde, naming conventions på kampagner, sprint frekvens og backlog setup.
Den nye organisering og digitale infrastruktur giver et opløft på 20% i årligt salg per kunde ved brug af første parts data på tværs af vores kanaler.
10.000 TIMERS MANUELT ARBEJDE ELIMINERET
I al udvikling arbejder vi med en API first tilgang, så vi eliminerer manuelt arbejde, hvor det er muligt. Vi har udviklet et unikt API interface til Salesforce Marketing Cloud, der reducerer vores tidsforbrug på opsætning af emailkampagner med mere end 10.000 timer årligt.
30 SEKUNDER TIL AT SÆTTE EN KAMPAGNE OP
Det nye API interface bruges af EPOS globalt og lokalt, og gør det muligt at opsætte en emailkampagne eller kunderejse til en helt specifik målgruppe på 30 sekunder. Mere end 30 EPOS brugere har adgang til platformen, der bruges dagligt på tværs af kloden.
40% REDUKTION I PRISEN PER LEAD
Vi har brug for leads, men til den rigtige pris. Igennem Salesforce Marketing Cloud lavede vi en fuldautomatisk tovejs integration, så vi både skyder første parts data fra Salesforce til sociale medier, laver look alike lead ads, og bagefter opsamler data direkte tilbage til Salesforce igen. På den måde sparer vi 40% per lead.
10X STØRRE DATABASE
Vi har vækstet vores database 10x i løbet af de seneste 12 måneder. Nye leads kommer i høj grad fra sociale medier, men også vores website, vores salgsstyrke samt globale og lokale partnerskaber.
100+ NYE FULDAUTOMATISEREDE SEGMENTER
Vi lavede mere end 100+ nye segmenter i Salesforce. Segmenterne udregnes automatisk og kan kombineres afhængigt af kampagnen eller kunderejsens formål. Til vores Enterprise Reward Program, rettet mod vores salgspartnere, beregner og trigger vi automatisk unikke koder, der kan indløses af kunderne på tværs af kundekategorierne: Registered, Silver, Gold og Platinum.
300% MERE VOLUMEN FRA EMAILPROGRAMMER
Vi har øget volumen, der kommer fra automatiserede emailprogrammer med 300%. Med 100 automatiserede emailprogrammer dækker vi nu kunderejsen fra kendskab til interesse og præference for produkterne, køb, genkøb og winback. Responsen fra kunderne har været overvældende med 500% flere åbnede emails og 200% flere klik!
20% MERE SALG PER KUNDE
Vores aktive brug af første parts data har givet et salgsopløft på 20% i gennemsnit per kunde, når vi kommunikerer 1:1. Det gælder både for vores Enterprise og Consumer segment.
KONKLUSION
Det nye digitale setup har reduceret 10.000 timers manuelt arbejde årligt, vækstet antallet af leads 10x og leveret et salgsopløft på 20% ved at bruge første parts data effektivt på tværs af kanaler. Samtidigt har vi fået en mere smidig organisation, der hurtigt kan omstille sig til nye udfordringer og behov i markedet.