Sanistål er et førsteklasses eksempel på en traditionel grossistvirksomhed, der langt fra er født digital, men som over de seneste 15 år har gjort digitalisering og innovation til en bærende del af virksomhedens DNA.
Gennem de senere år har vi udviklet en række digitale løsninger, som giver os mulighed for at hjælpe flere kunder mere effektivt.
Vores førende position i markedet hænger i stigende grad sammen med, at vi kan tilbyde vores kunder nye innovative digitale løsninger. Det digitale salg via webbutik, apps og værdiskabende koncepter steg alene sidste år med 16%, og det udgør nu tæt på halvdelen af Saniståls samlede ordrelinjer.
Vores kunder spænder vidt fra de store industrivirksomheder til den lille håndværker. Med en fuldt integreret digital infrastruktur kan vi tracke kundernes købsadfærd og interesser, og derudfra tilbyde de helt rigtige produkter, løsninger og koncepter til hver kunde.
Et af vores mest populære koncepter hedder EasySupply, som er et uhyre enkelt og analogt lagerstyringssystem.
EasySupply består af et simpelt to-kassesystem, hvor der er to kasser med hver vare på lagerreolen. Når den forreste kasse er tom, tager medarbejderen et signalkort fra bunden af kassen og smider det i en særlig Sanistål-postkasse. Samtidig flyttes den bagerste kasse frem, så den er klar til brug.
Alt afhængig af, hvilke behov kunde har kommer der med fast interval en mercer fra Sanistål, som tømmer postkassen og sørger for at fylde alle de tømte kasser på lageret op. Det er helt enkelt, og det fungerer bare. Med EasySupply sparer vores kunder både tid og penge samtidig med, at de sikrer sig, at de aldrig løber tør for vigtige reservedele og forbrugsvarer.
Nu har vi udviklet en digital videreudvikling af EasySupply. En løsning, hvor signalkortet er skiftet ud med en bestillingsknap. Derfor kalder vi den nye løsning EasySupply SmartButton.
Med den digitale løsning introducerer vi en række fordele for vores kunder og nye muligheder for Sanistål.
Kunsten har været at skabe en digital løsning, der indeholder de nye muligheder samtidig med, at den er lige så enkel og velfungerende som vores analoge EasySupply.
Det mener vi, at vi er lykkedes med til fulde, og det er årsagen til, at EasySupply SmartButton fra Sanistål skal vinde en Danish Digital Award 2022.
EasySupply SmartButton er Saniståls nye banebrydende IoT-lagerstyringskoncept.
Konceptet er en digital videreudvikling af vores eksisterende analoge lagersystem EasySupply.
Vi tilbyder nem genbestilling ved hjælp af vores IoT-løsning EasySupply SmartButton, og så sikrer vi, at de bestilte varer altid er klar på lageret, når og hvor vores kunder har behov for dem.
EasySupply SmartButton fungerer ved, at vi opsætter en bestillingsknap ved hver vare på kundens lager. Knappen placeres på lagerreolens hyldeforkant ud for varen, og den er nem og intuitiv at anvende for kunden.
Alt afhængig af behov har kunden enten én eller to kasser med hver vare på lagerhylden. Når den forreste kasse er tom eller man vurderer at der er behov for genbestilling, trykker medarbejderen på bestillingsknappen, og Sanistål modtager bestillingen i vores system.
Uanset om der er mange eller få knapper, er det utrolig nemt at sætte op. SmartButton kommunikerer via Bluetooth til en onsite gateway, der indeholder SIM-kort og GPS. Gateway kommunikerer med Saniståls backend via Narrowband Internet of Things (NB-IoT). Se evt. systemtegning.
Varetype, varemængde, leveringtidspunkt- og form er fastlagt ud fra en indledende analyse af kundes behov.
Den direkte integration til Saniståls backend betyder, at kunden kan foretage ekstra genbestillinger via et enkelt tryk på en knap.
På fastlagte leveringsdage eller dag-til-dag kommer varen ud til den ønskede lokation. Det kan eksempelvis være i kundens servicebil, på et lager eller på en byggeplads. Alle fakturaer og øvrige dokumenter samles under ”Min side” på vores hjemmeside, hvor kunden let kan tilgå dem.
Vi opsamler løbende data fra lageret. På den måde sikrer vi kontinuerligt, at lageret er optimeret, og reducerer desuden lagerbindingen ved at undgå døde varer. Som administrator har man adgang til at ændre i varetype, genbestillingsmængde, genbestillingspunkt og leveringsdag via Min side i webbutikken.
EasySupply SmartButton er for alle. Man kan vælge at få installeret én knap eller flere tusind knapper. Det afhænger alene af kundens behov.
Har man en lille enkeltmands virksomhed og et lager i en servicebil, fungerer knappen som nem genbestilling inden du løber tør. Har man et større lager, hvor der er flere medarbejdere, så sikrer knappen også, at der ikke forekommer fejl og at man har mulighed for at imødekomme et uforudset øget forbrugsvarebehov.
Det informative display oplyser om produktspecifikationer samt genbestillingsmængden og om bestillingen er foretaget.
EasySupply SmartButton er Saniståls første koncept på vores nye IoT-platform. En platform, udviklet i samarbejde med Xtel, hvor Sanistål ejer selve kildekoden. Det åbner op for en række muligheder ift. at udvikle yderligere løsninger tilknyttet samme platform og da kildekoden ejes af Sanistål er det ikke en løsning vores konkurrenter vil kunne købe tilsvarende.
Ved at udvikle en platform vi selv ejer, sikrer vi desuden, at vi selv kan afgøre, hvordan roadmappet ift. fremtidige udviklingsmuligheder ser ud og ikke gør os afhængige af en tredjepart. Hvis Sanistål fortsat skal være frontløber ift. udviklingen af innovative og digitale koncepter er denne agilitet altafgørende.
Netop koncepter er en af de vigtigste differentieringsfaktorer ift. vores konkurrenter, og vi ser en tydelig forskel i loyalitet og samhandelsgrad med de kunder, der benytter en eller flere af vores koncepter. Kunder med koncepter er på 12 måneder vækstet 14,6%, mens kunder, der ikke benytter vores koncepter kun er vækstet 6,2% (periode: 1. sept. 2019 til 1. sept. 2020 vs. 1. sept. 2020 til 1. sept. 2021).
Men fordelene ved vores forskellige digitale og lagerstyringskoncepter gælder ikke kun for Sanistål – vores konceptkunder oplever mindst ligeså mange fordele. Blandt andet viser vores beregninger, at EasySupply SmartButton øger lønsomheden hos kunderne.
Tidligere brugte kunderne 70% af deres tid på 5% af indkøbsvolumen. Med EasySupply SmartButton frigør vi de 70% af de interne processer, så der er mere tid til kerneopgaverne.
Derudover sparer kunden op til 20% årligt på ordrehåndtering, varehåndtering og fakturering. Det giver plads til at kunden kan fokusere på de opgaver, som de kan viderefakturere.
Virksomheden CRH Concrete A/S, Danmarks største leverandør af betonelementer, har allerede inden lanceringen haft mulighed for at afprøve EasySupply SmartButton. Siden november har der været opsat knapper ved alle 300 forbrugsvarer på virksomhedens hovedlager i Hobro.
”Vores erfaringer er særdeles positive. Vi trykker blot på en knap, når vi skal bestille en ny portion af en vare, og så kommer Sanistål hver mandag og fylder vores lager op. Det fungerer bare utrolig godt, og vi sparer masser af tid. Vi skal helt klart også have EasySupply SmartButton på vores øvrige lagre,” siger produktionsleder Kristian Kjær fra CRH Concrete A/S i Hobro.
EasySupply SmartButton sparer desuden Saniståls mercere for at køre ud til kunderne og indsamle ordrer til lageret. I gennemsnit regner vi med at spare omkring 1.200 forgæves kørsler om året. Det er med til at gøre vores løsning bedre for miljøet.