Show 13. juni 2024

Det Store Jule Lotto – 25 millioner (ekstra) gode grunde til at elske julen

Robert/Boisen & Like-minded, Nordlid, EssenceMediacom

for

Danske Lotteri Spil A/S

Kategori :

Type :

annoncoer

Baggrund

FOR FØRSTE GANG I LOTTO-HISTORIEN SKULLE DANSKE SPIL LANCERE EN NY LOTTO-TRÆKNING
”Det Store Jule Lotto” 2023 var en helt NY selvstændig Lotto-trækning den 25/12 – dvs. på en mandag og ikke en lørdag, som ellers er lig med Lotto i danskernes hjerner. En trækning 1. juledag, hvor alle har travlt med at fejre jul. Og hvor butikkerne er lukket, hvilket begrænser salg af fysiske kuponer, der ellers står for en stor del af omsætningen på normale trækningsdage.

Med køb af en kupon til ”Det Store Jule Lotto” fik man samme millionærchancer som i normale Lotto trækninger OG deltog også i en ekstratrækning om hele 25 x 1 mio. kr. Den største millionchance i én Lotto-trækning nogensinde!

For Danske Spil betød det, at vi BÅDE skulle sælge Lotto kuponer til alle de normale lørdags-trækninger i december, dvs. fastholde normalt lørdags-spil, OG sælge kuponer til den spritnye trækning den 25/12 igennem hele december.

UDFORDRING: FORSTÅELSE, AWARENESS OG SALG I EN TRAVL TID
Kommunikationsmæssigt var dette ikke en simpel opgave. Lotto er det mest kendte lotterispil i Danmark; alle ved, at Lotto trækkes om lørdagen. Samtidig skulle flere budskaber formidles og forstås i en måned, hvor alle annoncører også markedsfører sig med julebudskaber og juleprodukter:
• At ”Det Store Jule Lotto” i 2023 er en særlig, ekstra Lotto trækning på en MANDAG – den 25/12.
• At køb af en kupon til 25/12 er lig med ekstraordinært mange millionærchancer
• At man kan købe kuponer til 25/12 allerede fra slut november (forhåndssalg var vigtigt idet mange forhandlere som sagt var lukkede og fysiske kuponer ikke kunne købes 24. og 25/12)

DANSKE SPILS JULEØNSKER
• Skabe en omsætning den 25. december på minimum 25 mio. kr. – via salg af fysiske kuponer hos forhandlere og online køb i Lotto app’en eller på danskespil.dk
• Fastholde og gerne øge omsætningen til de 3 normale lørdags-trækninger i kampagneperioden
• Rekruttere nye værdifulde PLUS abonnenter, (dvs. forudbetalt Lotto-spil via Betalingsservice eller betalingskort).
• Høste værdifulde e-mail permissions fra kunder og leads – dvs. mulighed for fremtidige direkte påvirkninger til fastholdelse eller øget spil.

Danske Spils juledrøm var kort sagt:
”Det Store Jule Lotto” skal blive en ny dansk juletradition og skabe en ekstra december-omsætning på Lotto på mere end 25 mio. kr.

Løsning

STÆRK INDSIGT SKÆRER GENNEM JULESTØJEN
Julen er magisk – lige indtil den ikke er det mere. For vi kan alle blive ramt af Christmas Fatigue: ”A study found 35% of adults admit they are worn out by the 25th December, citing the month as the most tiring of the year.” (UK-analyse)

Indsigten blev til kampagnefilmen – eksekveret ægte, underholdende og overraskende. Med genkendelige situationer ift. juletræthed – og hvordan ”Det Store Jule Lotto” giver juletrætte danskere 25 millioner gode grunde til at elske julen alligevel.

HELE VEJEN RUNDT FOR AT NÅ I MÅL
Filmen giver kendskab og engagerer emotionelt – men der var også behov for taktiske budskaber ift. forståelse og købsmotivation. Derfor blev kampagnen nøje orkestreret og timet på tværs af kanaler.

”DET STORE JULE LOTTO” KRÆVER IFT. MEDIEPLANLÆGNING EN NATIONAL KAMPAGNE med brede broadcast-medier, TV, Radio, OOH og digitale kanaler; display, social og video. TVC og TV-sponsorater er stærkeste drivers ift. ROI i Lottos salgsmodel og her udfoldes kampagnefilmen. Digitale medier rammer bredt med branding, engagerende og taktiske budskaber. På tværs af medier bliver kampagnen mere taktisk op til 25/12. Her kom også printannoncer i ugeblade og dagblade.

SO-ME KØRTE I 7 SPOR PÅ FACEBOOK OG INSTAGRAM og mixede filmklip og taktiske budskaber med stigende urgency i købs-CTA op til 25/12. På Instagram engagerede vi via polls om juletræthed. Udfra CDP-data defineredes audiences, som fik mere målrettede budskaber – med større effekt.

VI AKTIVEREDE PERMISSION-BASEN PÅ +350.000 KONTAKTER og gav den enkelte en sjov og salgsskabende kundeoplevelse via en tre-trins-konkurrence. På et konkurrence-site skulle man finde tallet 25 i klip fra kampagnefilmen for at vinde 25.000 kr. Det cementerede kendskab til trækningsdato og antal millioner – og skabte synergi. +155.000 danskere deltog!

Udfra et komplekst CRM-flow udsendte vi +1 mio. e-mails; konkurrence-invitationer, lørdags-mails og købs- og merkøbs-remindere. Segmenteret ift. kundestatus, købsadfærd og CDP-data.

Lotto PLUS-abonnenter og heavy online-spillere uden permission fik Direct Mail om ”Det Store Jule Lotto” og CTA til konkurrence-deltagese. På konkurrence-sitet var CTA til permission-afgivelse.

Et forretningsmål var rekruttering af nye PLUS abonnenter, og det gjorde vi via CTA til PLUS-køb i e-mails og på konkurrence-sitet til ikke-abonnenter.

FORHANDLERNE FIK EN STOR POS-PAKKE med taktiske budskaber om ”Det Store Jule Lotto”, hvilket øgede salget i takt med danskernes juleindkøb.

PÅ EGNE SALGSKANALER, Lotto app’en og danskespil.dk, dominerede ”Det Store Jule Lotto” i hele perioden.

Resultat

DANSKE SPILS HEDESTE JULEØNSKER BLEV OPFYLDT!
Den velorkestrerede cross-channel-kampagne indfriede alle målsætninger.
• Højeste omsætning på en Lotto-trækning siden 2011
• Langt over målet på 25. mio. kr.
• Omsætning første tre lørdage i december = Index 102 – dvs. ingen kannibalisering på normalt lørdagsspil på trods af salg af kuponer til ”Det Store Jule Lotto” hele december.
• 90 % af omsætningen 25/12 kom fra forudkøbte kuponer i december
• Rekruttering af nye PLUS-abonnenter jul 2023 = index 245 ift. julen 2021.

MEDIEPLANENS mix af awareness og taktiske budskaber virkede:
• Estimeret dækning på tværs af TV, tv-sponsorater og radio blev realiseret med højere frekvens – understøttet af offline medier for kendskab.
• Flere formater og spor på Display, OnlineVideo og Social performede bedre end benchmarks – op til 11% lavere CPM-priser – særligt i kampagne-slutspurten, hvor CDP- og RTG-målgrupperne også blev aktiveret med rekordhøje CTRs helt op til 622% bedre end benchmark.

PÅ SOME kørte 7 forskellige spor med skiftende fokus på kendskab og salg op til 25/12. CTR og interaktion var klart størst ved brug af målgruppespecifikt indhold baseret på CDP-data.

CRM-AKTIVERINGEN af Danske Spils permission-database på +350.000 kunder skabte både kendskab og salg – bl.a. via en involverende konkurrenceaktivitet med direkte synergi til kampagnekonceptet.
• 155.000 unikke deltagere i CRM-konkurrencen over 3 runder i december
• Udsendelse af 1.6 millioner e-mails i december – i forskellige varianter ud fra spiladfærd, CDP-data og konkurrenceinvolvering. Og med unique CTR i nogle varianter helt oppe på 58 %
• Direct mail til 100.000 PLUS abonnenter og heavy online-spillere uden permission
• 22 % af konkurrencedeltagere aktiveres via DM. 16 % af disse afgiver e-mail permission.
• Værdi af nye permissions: +1 mio. kr. i år 1

• PLUS rekruttering jul 2021 = index 100
• PLUS rekruttering jul 2023 = index 245
• Årsværdi af nye Lotto PLUS abonnenter: +3,5 mio. kr.

”Udfordringen var at lancere en helt ny Lotto trækning på en mandag – for første gang i Lottos historie Og med et rekordstort antal millionærer. Vi brugte indsigten om Christmas Fatigue som et sjovt, opmærksomhedsskabende kampagnegreb, der adskilte sig markant fra typiske juleklichéer. Materialet fra kampagnefilmen blev brugt kreativt på tværs af alle kanaler, fx CRM og SoMe. I gennemtænkt samspil med taktiske, købsopfordrende materialer. Omsætningen i ugen med ”Det Store Jule Lotto” blev den højeste siden 2011 – og jeg tror, at vi har skabt fundamentet for en ny, dansk juletradition!”
Martin Dalsgaard Andersen, Marketing Director, Danske Lotteri Spil

Danske Lotteri Spil A/S

Martin Dalsgaard Andersen

Marketing Director

Peter Møller

Head of Digital Marketing

Katrin Egholm Thorsen

Senior CX Manager

Louise Thorsager

Senior Brand Manager

Rikke Crown

Head of Branding & Campaigns

Stine Damgaard Sørensen

Digital Marketing Manager

Oliver Andersen

Digital Marketing Specialist

Robert/Boisen & Like-minded, Nordlid, EssenceMediacom

Søren Christensen, RB&LM

Strategy Director & Partner

Lasse Nygaard Christensen, Nordlid

CEO & Partner

Patrick Stenberg Skovshoved, Mediacom

Group Client Director

Eva Stehr Ebbensgaard & Alberte Børling Anderson, RBLM

Creative

Peter Emil Birkvig & Louis Petri, RBLM

Creative Support

Heinrich Vejlgaard

Creative Director

Gitte Andersen

Account Director

Vincent Cantor

Project Manager

Helle Windahl, Nordlid

Senior Experience Designer & Copywriter

Amalie Rohde Lang, Nordlid

Senior Experience Designer & Art Direcor

Ilse Søgaard, Nordlid

Senior Project Manager

Ulrik Lassen, Nordlid

Customer Activation Specialist

Simon Geoffroy, Nordlid

Customer Success Manager

Silke Stryhn, Mediacom

Client Lead

Julie Ertmann Karlsen, Mediacom

Cross Media Lead

Samarbejdspartnere


Watch Video