Royal Unibrew har en grundlæggende ambition om at indgå i reelle partnerskaber med deres kunder samt være med til at sætte rammerne for at slutbrugerne får de bedst mulige oplevelser med husets brands.
Da Covid-19 ramte - og Danmark gik i lockdown - lukkede barer og restaurationer, som er et af de primære indtægtskilder for mange mikro-/specialbryggerier i landet.
Inden Covid-19 blev der blandt andet arrangeret events og ølsmagninger på beværtninger rundt om i landet. Uden de arrangementer og sideløbende/efterfølgende salg, stod mikro-bryggerierne (Royal Unibrews egne specialøl-brands inclusiv) til at miste en stor del af omsætningen.
Som led i ønsket om at være foregangsbrand for branchen - og i tråd med Royal Unibrews eksisterende inkluderingsstrategi, der handler om at iscenesætte landets mikro-/specialbryggerier for branchens fælles bedste, ville Royal Unibrew undersøge hvordan man kunne hjælpe dem hver især - og branchen som helhed - igennem en krisetid.
Nogle år forinden, havde Royal Unibrew i samarbejde med Nordic Spirits taget initiativ til at starte Craft Makers Collective - et online fælleskab hvor der i samarbejde med craft makers i både ind- og udland, sættes fokus på - og sælges - god øl og spiritus. Det fællesskab skulle nu blive et væsentligt omdrejningspunkt for initiativet.
Hvis ølsmagningerne (og salg af øl) ikke kunne foregå ude på beværtningerne, måtte oplevelserne skabes hjemme hos forbrugerne. Royal Unibrew brugte specialøl-brandet Anarkist samt Craft Makers Collective som afsender og skabte 'Danmarks Største Virtuelle Ølsmagning'.
Ølsmagningen foregik via Facebook Live på Anarkist's Facebook-side (og blev delt via deltagende bryggerier og Craft Makers Collective), hvor udvalgte mikro-bryggerier blev inviteret til at deltage.
Der blev delt specialviden samt inviteret eksperter og kendis-gæster i studiet (og/eller hjemme fra computeren). Deltagerne blev involverede via afstemninger, quiz og interviews - hvor der bl.a. blev bygget digitale løsninger til at interagere med deltagerne via Facebook og mobilsite.
Øllene der skulle smages, kunne købes som pakker samt enkeltvis før, under og efter smagningen via Craft Maker Collective platformen og bestod af 12 øl – nogle få af Royal Unibrews egne og flest af konkurrenternes - som blev sat i scene med både organisk aktivitet på tværs af egne og eksterne sociale medier, samt med målrettet annoncering til bl.a. ølentusiaster i bred forstand, tidligere besøgende på diverse landing pages samt personer med interesse for de deltagende bryggerier, kendisser og eksperter.
Royal Unibrew fik understøttet ambitionen om at indgå i partnerskaber med deres kunder og konkurrenter - samt skabt nytænkende og involverende oplevelser for forbrugerne. Det første arrangement blev så stor en succes, at Danmarks Største Virtuelle Ølsmagning blev afholdt hele 5 gange under Covid-19... og skabte grobund for at afholde Verdens Største Virtuelle Ølsmagning (officielt Guinness Record forsøg) der - i samarbejde med TV2 og Tivoli - løber af stablen 8. maj, 2021.
Resultater i tal:
• 45.000 Live deltagere
• 150.000 videovisninger af live-event efterfølgende
• +1mio i organisk rækkevide (indhold omhandlende live-event og bryggerier) på Royal Unibrews egne kanaler (Anslået +1,8mio inkl. deltagene bryggeriers aktivitet)
• +150 artikler/indslag i danske medier (herunder TV2 News indslag) med +1mio DKK i anslået PR værdi
• +10.700 ølkasser solgt direkte via Craft Makers Collective platformen, hvor der (alle live-initiativer inkl.) blev kanaliseret et tocifret millionbeløb (DKK) ud til mikrobryggerierne
• Salgene fra platformen har givet Royal Unibrew en total ROI på over 900% (alle udgifter inkl.)