Burgris, Nej Tak – Fra digital kampagne til lovgivning på Borgen

Mindshare

for

Dyrenes Beskyttelse

Kategori :

Type :

Baggrund

Danmark er det land i verden med flest grise pr. indbygger. Over 30 millioner grise rør dansk jord, årligt.

Deres levevilkår, forhold og rettigheder har i årevis gået for døve ører hos forbrugerne og politikerne.
Tilsyneladende lukkede danskerne øjne og øre overfor virkeligheden.

Dyrenes Beskyttelse ønskede at sætte fokus på de danske grises forhold. Hos både politikere og forbrugere.
Men med et lille budget og som lille organisation, kræver det mod, hårdt arbejde og et stærkt kommunikationskoncept for at brænde igennem

Løsning

Med en klassisk framingøvelse blev kampagnen "burgris - Nej Tak" skabt som modstandbevægelse mod de dårlige vilkår for de danske grise.
Med klare sproglige referencer til debatten om buræg og burhøns, begyndte vi at aktivere vores kampagnespor til danskerne.

Først skulle vi lykkedes med at få deres opmærksomhed. En outdoorkampagne med et billede af en gris på to ben og teksten "Hvis bare grise var høns" satte gang i debatten.

Nu skulle vi følge op hvorefter vi lancerede vores PR indsats.
På Folkemødet på Bornholm, var vi klar med en ganske anderledes Virtual Reality oplevelse. Her kom de danske politikere og talsmænd i nærkontakt med halekupering og kastration af smågrise.
Vi filmede eventet og skabte en videopressemeddelse der fyldte de danske sendeflader.

Herefter gik kampagnen ind i fase 2. Fokus på halekupering af grise skulle stoppes.
Debatindlæg, twitterstorm og content fyldte digitale og sociale medier og skabte debat i samtlige danske dagblade og medier.

Fase 3 satte fokus på kastration og her kørte samme model. Debatindlæg, twitter, content osv.

Fase 4 skulle lukke kampagnen og sikre at vores budskab sad fast. Vi satte fokus på pladsmangel med samme model og nu rykkede politikerne.

Resultat

Kampagnen resulterede i massiv omtale og earned media.
Men alt dette er omsonst hvis der ikke kommer reelle ændringer ud af det.
Ved kampagnens afslutning svarede 79% af danskerne, at grisesnes vilkår bør forbedres. Før kampagnen var dette tal på under 47%.

Kampagnen resulterede i at ministeren blev indkaldt til samråd hvilket resulterede i en uafhængig analyse blev igangsat. I slutningen af 2017 blussede kritikken op igen, da rapporten kom og nu er der blevet skabt ny lovgivning på området der sikrer grise at de bedøves ved kastration og at den rutinemæssige halekupering af smågrise stoppes.
Danskerne køber i stigende grad økologisk gris og de konventionelle burgrise falder i bestand.

Et resultat man kun kunne drømme om, da kampagnen startede.

Dyrenes Beskyttelse

Ilse Lærke Kristensen

Kommunikationschef

Pernille Schousboe

Kampagnechef

Claus Nielsen

PR Chef

Mindshare

Jacob Holst Mouritzen

Partner

Thomas Mark

Director of Communication

Maikie Kruse

Projekt manager

Sune Overgaard

Creative

Kenneth Kaadtmann

Creative Director

Andreas Berglund

Digital Designer

Sebastian Østgaard

Creative

Watch Video