Benjamin hav sikrer, at Danmark er klar til EM

OMD, Adjust Digital & Balstrup.io

for

STARK

Kategori :

Type :

andet

Strategi

Under en slutrunde er hele Danmark i rødt og hvidt. Alle vil være en del af festen, og for STARK som officiel partner for DBU’s Herrelandshold var udfordringen under EM 2024 klar: Hvordan skiller vi os ud i et hav af rød/hvide kampagner, får kommerciel værdi ud af vores sponsorat, samtidig med at vi får bygget kendskab og kvalitetstid med håndværkerne og de fodboldglade danskere?

Som et kreativt indspark til slutrunden i 2024 gik STARK all in og formåede at bryde igennem støjen, da de satte spotlight på deres partnerskab med et kampklart creator-samarbejde.

STARKs taktik var at udnytte deres partner-position og eksklusive “behind-the-scenes”-adgang til samarbejdets kreative eksekvering og således spille bold med en creator, der kunne give de danske fodboldfans et unikt indblik bag DBU’s kulisse.

Et samarbejde, der ligeledes kunne bidrage til at hylde dem, som med hver sin faglighed uden for banen, hjælper holdet med at kunne lykkes på banen – samme position som STARK spiller for håndværkerne i dagligdagen.

Samarbejdet skulle ræsonnere med kampagnebudskabet: ”Sammen bygger vi stemningen”, og det var derfor essentielt, at indholdet blev sparket i mål med humor og god stemning.

Allerede her rimede STARKs overvejelser på en helt bestemt medspiller: content creator og musiker, Benjamin Hav. Kendt for at sprede uovertruffen god energi, især på YouTube, hvor han møder diverse personligheder og dokumenterer det i længere videoformater.

STARK så derfor potentialet i at sende Benjamin Hav behind-the-scene for at drible seerne ind på Herrelandsholdets hjemmebane og dokumentere det i en miniserie på YouTube - en kanal hvor Benjamin Havs mandetunge følgerskare hænger uløseligt godt sammen med STARKs målgruppe! En målgruppe, hvor det ligeledes kun er et plus med en ligetil, uformel og upoleret kommunikation, hvilket ikke kunne rime bedre end på Benjamin Hav.

Med en kampplan om at få det mest autentiske indhold ud af samarbejdet, blev udsigterne til det sikre match kun bedre af, at Benjamin Hav er en vaskeægte fodboldentusiast! Og med hans egen kendisfaktor, så STARK ligeledes en god mulighed for, at han kunne spille uformel bold med landsholdsstjernerne.

Målet for indsatsen stod klart:

• At øge kendskabet til Stark som officiel partner for DBU’s Herrelandshold, hvor målsætningen for den samlede kampagneindsats var at øge kendskabet til sponsoratet fra 5% til 10%.
• At sikre stemningsfyldt og autentisk indhold, der kunne engagere og sikre god tid med målgruppen gennem mange visninger, et højt antal sete minutter samt en høj VTR.

Løsning

Stærkt og stemningsfyldt content var en afgørende nøgle for at skære igennem støjen under EM og nå de strategiske målsætninger. Og med Benjamin Havs energi og tilgang var banen kridtet op til at nå i mål med originalt indhold, som målgruppen ville engagere sig i.

Det kreative omdrejningspunkt for samarbejdet blev YouTube-miniserien “Benjamin Hav sikrer, at Danmark er klar til EM”, bestående af tre episoder mellem 18-25 min. I serien fik Benjamin Hav et eksklusivt indblik bag DBU’s kulisse, da han jagtede den gode stemning hos alt fra fodbolddirektør, Peter Møller, til Kit Manager og Grounds Manager.

Desuden kastede han sig ud i interviews med landsholdsspillerne og prøvede kræfter som både capo og navneopråber. Alt sammen med en kameramand i ryggen, der dokumenterede den gode stemning i høj kvalitet.

For at aktivere samarbejdet på en autentisk måde fik Benjamin Hav fuld kreativ frihed til at forme budskabet i sin egen tone-of-voice. Og med humoristiske bemærkninger som “The Summer of Waow - Landsholdet og Hav!” var den gode stemning ikke til at tage fejl af.

I indholdet blev det således tydeligt, hvordan co-creation var et afgørende parameter for at nå målsætningerne, idet STARK faciliterede den unikke adgang bag kulissen, hvor Benjamin Hav kunne udfolde sin oprigtige fodboldinteresse. På samme tid formåede han - på sin helt egen præmis - at give målgruppen et interessant indblik i DBU og sætte fokus på STARKs partnerskab.

For at strække miniserien over længere tid, fulgte udgivelsen af de tre episoder Benjamin Havs ugentlige upload-frekvens på lørdage op til slutrunden. Derudover gav Benjamin Hav et sneak peak for hvert afsnit på både Instagram og Facebook, og han sikrede dermed, at indholdet nåede bredt ud til sine følgere på organisk vis. Den organiske reach voksede i takt med, at STARK indarbejdede videoerne på deres kampagne-site, samt da DBU delte indholdet på deres digitale kanaler.

Med ønsket om at forlænge spilletiden med kernemålgruppen fik indholdet et ekstra skub i et betalt spor på både META, YouTube og Display. På META og YouTube blev cutdowns af de mest stemningsfyldte momenter målrettet til de fodboldinteresserede danskere. Og til Display fik STARK udviklet High Impact-bannere, der kunne tiltrække yderligere opmærksomhed på nogle af de største danske sites, hvor det var muligt at målrette personer, der havde læst EM-relateret indhold. Den digitale annoncering ledte ind til STARKs kampagnesite og fungerede således til at forlænge miniseriens momentum.

Resultat

Benjamin Hav og STARK smækkede det kreative indhold direkte i kassen og sikrede STARK et resultat, der satte gang i lægterne!

For at evaluere om den samlede kampagneindsats ville indfri målsætningen om at øge kendskabet til STARKs partnerskab, blev der foretaget en præ-posttest på kampagnen. Før kampagnen, var der 5%, der associerede STARK med DBU’s Herrelandshold. Men taktikken bag kampagnen var en succes, for kendskabet blev løftet signifikant, idet hele 15% af de adspurgte kunne forbinde STARK med DBU’s Herrelandshold efter kampagnen. Resultatet var således 5%-point over de indledende målsætninger!

Der var ingen tvivl om, at samarbejdet med Benjamin Hav bidrog positivt til kampagnens overordnede målsætninger. Men indholdet realiserede ligeledes de specifikke målsætninger for creator-samarbejdet, hvor god tid med målgruppen samt engagerende og stemningsfyldt indhold var afgørende.

Matchet med Benjamin Havs målgruppe og serieformatet var spot on. For på tværs af de 3 afsnit opnåede indholdet 169.000 organiske visninger på Benjamin Havs YouTube-kanal. På META, hvor der skal kæmpes for opmærksomheden i bare få sekunder, blev Benjamin Havs organiske sneak peaks afspillet mere end 430.000 gange, og i gennemsnit set i 15 sekunder!

Med den betalte annoncering fik indholdet et ekstra boost og opnåede en dækning på 816.228 personer alene på YouTube! På Display performede annonceindholdet ligeledes over alle forventninger, da formaterne genererede over 16 millioner visninger. Og målgruppen ville have mere, for på META smadrede kampagnen tidligere benchmarks med en klikrate på 3,52 % (benchmark: 0,5-1,5%). Og på tværs af de digitale medier resulterede kampagnen i, at hele 63.254 klikkede sig ind på STARKs kampagneside med de 3 videoer.

Miniserien resulterede i den grad i, at STARK opnåede den tilsigtede tid med målgruppen, for på kampagnesiden realiserede videoerne en VTR på 55%, og der blev i gennemsnit set hele 13 min. af hvert afsnit. På tværs af Benjamin Havs YouTube-kanal og STARKs kampagneside blev der i alt set næsten 27.000 timers indhold med Benjamin Hav og STARK!

Og på god stemning og højt engagement var der også mål! For kommentarsporet på videoerne gik fuldstændig i rød og hvid, og med kommentarer som: ”Fantastisk video, Benjamin! Yah Yah Yah” til de mere kreative som: ”STARK't gået”, blev det for alvor tydeligt, at Benjamin Hav og STARK sammen havde ”ramt den lige i røven” og formået at skabe autentisk indhold, der var med til at bygge en solid, god stemning under EM 2024.

STARK

Julie Heisz Nielsen

Senior Media Manager

Tommy Nielsen

Reklamechef

Mads Aagaard Jensen

Head of Marketing

Maria Taasti

Social Media Manager

OMD, Adjust Digital & Balstrup.io

Emma Sønderup

Account Manager, OMD

Sebastian Lassen Søndergaard

Digital Client Manager, OMD

Jakob Belmann

Client Director, OMD

Michael Pedersen

Managing Director, OMD Aarhus

Carlo Palmisano

CCO & Partner, Adjust Digital

Kristina Kidmose

Client Manager, Adjust Digital

Mark Balstrup

Video Producer, Balstrup.io

Samarbejdspartnere

DBU

Watch Video