Turister vælger i stigende udstrækning rejsedestination på baggrund af billeder og anbefalinger fra venner og bekendte. I 2022 var anbefaling fra venner og bekendte den primære driver (88%) efterfulgt af sociale medier (62%).
Men turister har tendens til at tage billeder af de samme destinationer og motiver, og de billeder, de tager af Færøerne, kan til forveksling ligne nærmeste konkurrenter såsom Island, Sverige og Norge. Så hvordan kunne vi skabe helt nye billeder af Færøerne?
Vi blev givet en nærmest umulig udfordring med en skyhøj målsætning:
At skabe billeder af Færøerne, der skiller sig ud fra konkurrenterne og de tusinder af eksisterende fotos.
At billederne skulle inspirere andre til at skabe billeder af Færøerne.
At billederne kan skabe global presseomtale af Færøerne uden mediebudget.
Grundet Færøernes afsindiges beliggenhed og lave historiske kendskab havde historiens største kunstnere aldrig besøgt Færøerne. Men tænk hvis eksempelvis Claude Monet, Pablo Picasso eller Van Gogh havde malet Færøerne? Og tænk hvis de kunne gøre det i dag?
Længe før Midjourney blev verdenskendt, skaffede vi som nogen af de første i verden adgang til deres betaversion 1.0.
Vi brugte den til at genoplive historiens største kunstnere ved at få kunstig intelligens til at male de klassiske færøske motiver.
Ved at kombinere virkelige billeder af Færøerne med ’prompts’ om ”paint this by Claude Monet”, ”Pablo Picasso” eller ”Van Gogh” kunne vi skabe helt nye billeder inspireret af verdens største kunstnere.
Vi udfordrede vores følgere og Midjourney’s community på Discord til at lave det smukkeste nye maleri og fik en robot til at male dem.
For at skabe presseomtale og lokal forankring kontaktede vi Færøernes Museum for Kunst med alle vores billeder og lykkedes i samarbejde med museet med at få stablet verdens første udstilling af malerier skabt af kunstig intelligens på et nationalgalleri på benene.
Igennem Visit Færøernes sociale kanaler, udstillingen og Midjourney fik et bredt publikum adgang til at prøve kræfter med den nyeste teknologi. Selv folk, der ikke opholdt sig på Færøerne, kunne pludselig skabe ”kunstværker” og dele dem på sociale medier. Uanset deres kunstneriske kompetence.
På den måde blev der skabt mere end 10.000 nye billeder af Færøerne.
Historien om at Færøerne havde genoplivet verdens største kunstnere fangede verdenspressen, og der blev skrevet mere end 250 internationale nyhedsartikler om initiativet. I alt nåede dette ud til medier med en samlet læserskare på mere end 150 millioner.
Det lykkedes ikke kun at få billederne på Færøernes Museum for Kunst. Udstillingen blev en af de mest besøgte i museets historie med 60% flere besøgende end samme periode året før.