BAGGRUND
Vi ville øge kendskabet til Blockbuster samt drive en kontinuerlig vækst i omsætningen
hen over hele året, og ikke bare i en kampagneperiode.
Vi var ret bevidste om at det skulle være indholdsbaseret. Da Blockbusters eneste produkt netop
er underholdning (film og serier), så skulle markedsføringen ligeledes afspejle dette,
samt skabe værdi, underholdning og derigennem en loyalitet og top of mind.
Samtidig skulle de forretningsmæssige mål indfries.
Vi viste at vi ville skulle satse, da budgettet for året ikke var til pludselig at sadle
om og skifte til en klassisk kampagne. Vi måtte opfinde et koncept som kunne modificeres undervejs,
dvs at vi skulle have mulighed for at justere på koncept og eksekvering, men stadig holde fokus hen over året
i troen på at kontinuerligt content netop bygger oven på hele tiden og ikke stopper – som en kampagne typisk gør.
STRATEGI:
Strategien var at lave et indholdsbaseret koncept, som skulle kommunikeres
som en reel udgivelse, men skabt som et værktøj for markedsføring – og derfor gratis at se.
Derved ville vi sikre at brugerne dels oprettede profiler på Blockbuster og oplevede brugen af
streamingtjenesten.
Vi ville satse på flere forskellige formater for at imødekomme de forskellige behov
der er for underholdning, afhængig af målgrupper og deres forskellige tids- og medieforbrug.
LØSNING:
Vi udviklede konceptet ”Anders & Anders” sammen med Anders Lund Madsen og Anders Breinholt.
Sammen med de tidligere ”Sorte Spejdere” lavede vi podcast afledt af deres 12 år gamle radio-succes,
og producerede video-afsnit af podcasten, så medierne kunne supplere hinanden.
Blockbuster er ikke en platform til podcast, men vi vidste at de havde en yderst dedikeret fanskare,
som nok i høj grad ville lytte til Anders & Anders som ”radio”, og drive det community.
Derved ville de være ambassadører for konceptet og i høj grad drive video views.
Vi valgte en indholds-strategi med flere forskellige formater. Dels podcasten og vodcasten, men samtidig
små korte klip fra vodvasten, til at anvende i sociale medier som indtrækker til de store formater,
men samtidig genere ”time spend on brand” for Blockbuster.
Vi producerede 33 afsnit (af ca 1 times varighed/afsnit.) af ”Anders & Anders” i 2017
og undervejs udviklede vi på formater og afvikling.
Blandt andet lavede vi flere live-events som fx på Skanderborg festival og til Podcast Festival,
som vi streamede live på Blockbuster, Facebook og Youtube. Vi havde flere kendte gæster bl.a.
Thomas Helmig, Kevin Magnussen, Nick & Jay, Clement, Jan Gintberg og andre.
Det gav mulighed for at markedsføre os ud til forskellige segmenter og fanbaser og derved komme endnu
længere og mere differentieret ud med hele konceptet, og øge kendskabet til Blockbuster.
Anders & Anders var med Lucas Graham 2 dage på tour og det var blandt de mest populære,
netop pga hans enorme fanskare. Derudover lavede vi afsnit som fokuserede på det visuelle,
for at trække brugere fra podcast over til vodcast.
Blockbuster som brand var tilbagetrukket i kommunikationen og i produktionerne, da udgivelsen, indholdet og
underholdningsværdien i sig selv skulle tiltrække kunder og brugere til Blockbuster.
En dedikeret Facebook-side for Anders & Anders podcast drevet af Breinholt og Lund Madsen selv,
var samlingssted for deres community og drev trafik til video-delen på Blockbuster.
Blockbusters egen facebookside markedsførte både podcast og vodcast – her med en mere tydelig
Blockbuster-branding.
RESULTAT
Resultaterne var overvældende.
Antallet af downloads/plays/views af podcast og vodcast er samlet over 6 mio.
hvoraf de 3 mio. views er på Blockbusters platform.
Outtakes og klip fra vodcast/video har genereret mere end 15 mio. eksponeringer i sociale medier.
Anders & Anders generede en tilvækst i Blockbusters kundebase på 30% hen over 2017.
Googles Brand Lift analyse viste at "de personer som har set mindst 1 klip med Anders & Anders på Youtube, har 41% højere klikrate ind mod Blockbuster på søgninger og i adwords".
Brand awareness for Blockbuster generelt i befolkningen steg med 6% i 2017 - til 73% kendskabsgrad.
Alle video views er efterfølgende anvendt som video-retargeting i forhold til at kommunikere Blockbusters film- og serie- indhold
og har haft en konvertering på næsten 20% gennem hele 2017. Både nye og eksisterende kunder er løbende blevet
markedsført de nyeste film og serier. De kunder som blev eksponeret for ”Anders & Anders” har generet en samlet vækst i
Blockbusters årsomsætning på hele 39%.
Steffen Trannerup / Blockbuster
At det kontinuerlige i et ”always on-koncept” virker er meget tydeligt, når vi ser på både kendskabsgrad, nyoprettelser og omsætning.
I det vedhæftede billede af kendskab er det helt tydelig at da ”Anders & Anders” starter – starter også en kontinuerlig opadgående
kendskabskurve. Noget som tidligere er kørt op og ned afhængig af kampagner, højtider og filmreleases.
Ved ikke nøjes med at afbillede vores produkt, men faktisk producere markedsføring, som et reelt selvstændigt produkt,
har vi øget både loyalitet, troværdighed og kendskab i usædvanlig høj grad.
Vi har opnået et langt større resultat end vi ville ved at have anvendt budgettet på en klassisk kampagne fx for filmindhold.
Note:
Blockbuster selv er en del af det kreative team bag produktionen af Anders & Anders - og af selve grund-ideen, sammen med Joined Content.
Al eksekvering er lavet af Blockbuster selv samt af Anders & Anders og alt er produceret af Joined Content.