For at vækste i et marked, der falder 8-10 % om året, skal Bonnier Publications tænke smart og analytisk. Derfor besluttede virksomheden sig for at udnytte sine mange data gennem machine learning og AI for at gøre kundeoplevelsen markant bedre og øge mulighederne for salg og indtjening.
Bonnier Publications havde behov for differentiere tilbud, kundeoplevelser, paywalls, Facebook-opslag, telemarketing-salg, hjemmesider osv. for at stå stærkt i det dramatisk faldende marked. Det kunne ikke lade sig gøre med gennemsnitlige analyser; der skulle mere til. Machine learning-modeller, der forudsiger sandsynligheden for salg og indtjening på den enkelte besøgende - og personaliserer budskabet til hver enkelt person - var nøgleordet. Succesen skulle allerede kunne måles på resultatet i 2019. Det var ikke muligt at vente længere.
Men det var op ad bakke. Data var opdelt i siloer, som hver gav et begrænset – og måske helt forkert - billede af kunden. Data kunne ikke anvendes på tværs af kanaler, og de mange muligheder for at følge kunden mellem hjemmeside, telemarketing, kundeservice, app og shop blev ikke udnyttet. For at gøre brug af AI og machine learning-modeller måtte Bonnier Publications samle data ét sted og gøre dem tilgængelige for alle i kommerciel afdeling og på redaktionerne, så medarbejderne kunne anvende dataene i hverdagen til gavn for såvel indtjeningen som den enkelte abonnent.
Målet var at have en løsning klar i løbet af seks måneder, klar til eksekvering og udnyttelse.
Implementeringspartner på løsningen blev IIH Nordic.
Først skulle alle persondata og anonymiserede data samles ét sted. Dvs. ikke bare data fra hjemmesider og artikler, men også data fra kundedatabaser, kundeservice, transaktioner, CRM, nyhedsbreve, apps, betalte medier, logins, paywalls m.m.
Data er nu samlet i Google Cloud og kan tilgås via Google BigQuery, som kan køre lynhurtige forespørgsler på gigantiske datasæt i real-time. Google BigQuery giver en fuld 360 graders visning af kunden, og data kan aktiveres på alle kanaler. Både på paid media (som Google Ads, Facebook-annoncer og bannerannoncering), egne medier (som virksomhedens 100+ websites) og outbound-kanaler (e-mail m.m.). På den måde får brugeren vist det rette indhold og bliver påvirket fra flere forskellige sider.
----------------------------
MACHINE LEARNING BLEV LØSNINGEN
Bonnier Publications baserer nu det meste af forretningen på to machine learning-modeller: 1) “Sandsynlighed for køb” og 2) “Kundens forventede levetidsværdi (CLV)”, så kunderejsen kan gøres mere personlig.
1) SANDSYNLIGHEDEN FOR KØB opdeler brugerne i fem forskellige segmenter efter deres sandsynlighed for at konvertere - dvs. tegne et abonnement. Modellen kan genkende, om kunden allerede har et abonnement, og hvor stor sandsynligheden er for, at brugeren vil tegne et abonnement. På den måde kan Bonnier Publications arbejde personaliseret i hele kunderejsetragten for hver enkelt kunde. Modellen kan også med stor nøjagtighed og genkendelse forudsige, hvad brugeren interesserer sig for på baggrund af kunderejsen. Derved bliver redaktionelt indhold og kommercielle tilbud på alle platforme personaliseret til den enkelte kunde. Modellen opdaterer sig selv med nye informationer om brugernes adfærd.
2) KUNDENS FORVENTEDE LEVETIDSVÆRDI forudsiger den fremtidige indtjening på kunden. Det betyder, at Bonnier Publications kan styre præcist, hvilke kunder der får vist hvilke typer tilbud baseret på deres forventede levetidsværdi. Virksomheden kan såvel afvise kunder på sin landingpage som eksponere relevante kunder for annoncer på egne medier, Facebook, Google Ads osv. I nærmeste fremtid bliver modellen indarbejdet i kundeservice, så medarbejderne her kan prioritere kunder med forventet positiv levetidsværdi højest. Det giver mening for virksomheden, men også for brugeren.
1) Konverteringsraten er steget med 18 %.
2) Andelen af nye abonnenter fra digitale kanaler var på 58 % i 2019 mod 51 % i 2018 (14 % stigning).
3) Tilgangen af nye abonnenter via egne digitale kanaler er steget med 12 %.
4) Tilgangen af nye abonnenter via Google og Facebook er steget med 20 %.
----------------------------
RESULTATERNE har gjort en kæmpe forskel for forretningen. Det netop offentliggjorte regnskab for 2019 taler sit tydelige sprog med et EBITA på 11,7 % mod 9,2 % i 2018.
DATA-ANALYTICS
Analytics og AI har skabt en bedre kundeoplevelse og gjort forretningen mere lønsom, fordi 1) der arbejdes personaliseret med kunderejsetragten, 2) køb afvises, når virksomheden kan forudsige, at den ikke kommer til at tjene penge på kunden, og 3) mediespend og tilbud tilpasses til kundens forventede levetidsværdi.
Med data-analytics er vejen banet for at tjene penge på digitalt indhold gennem målrettede kunderejser. Som en af de eneste medievirksomheder bruger Bonnier Publications en personaliseret, dynamisk paywall på udvalgte medier. Den dynamiske paywall styres af AI og lader sandsynligheden for, at brugeren vil konvertere til et betalt abonnement, bestemme antallet af gratis artikler. Mens andre medier baserer deres paywall på f.eks. tre gratis artikler om måneden, bruger Bonnier Analytics og AI til at ”tage temperaturen” på de besøgende. Kun besøgende der bliver vurderet som en interesseret potentiel kunde ser en paywall med et abonnementstilbud, mens andre enten får mere gratis indhold eller bliver bedt om at skrive sig op til et nyhedsbrev, til de er interesserede i at købe.
----------------------------
Lars Gudbrandsson, CMO i Bonnier Publications, fortæller:
"Vi har fået et data-setup, som alle drømmer om, men som få har. Vi kan bruge det direkte i vores strategi og sætte ind, hvor det skaber størst mulig værdi for både kunder og forretning. Vi kan målrette budskaber og indhold efter brugernes interesser. Vi kan differentiere imellem eksisterende kunder og nye kunder, og vi ved, hvem der er mest tilbøjelige til at konvertere. Det bedste er, at vi kan dokumentere effekten af hver eneste marketingkrone. Det er helt fantastisk og et kæmpestort plus for vores forretning."
Resultaterne har vakt interesse i udlandet – bl.a. hos mediet Digiday i New York, hos Google og i mediebranchen i øvrigt. Google har vist casen i San Francisco med ordene: ”That’s how to do it”, som bekræfter den svære opgave, Bonnier er lykkedes med i en branche under stor forandring.
Forudsætningerne for at vækste i markedet er gået fra zero til hero.