Jeg står parat til at vejlede i hvilke kategorier, der passer til netop din case.
Kontakt mig på mail – kim@jong.one
1. Best Website
I denne kategori hædrer vi de websites, der lægger vægt på den gode brugeroplevelse, demonstrerer digital nytænkning og effektivt støtter virksomhedens eller kampagnens formål.
HVAD LÆGGES DER SÆRLIG VÆGT PÅ I BEDØMMELSEN
Strategi: Beskriv formålet med websitet samt de overvejelser, der har ligget til grund for udviklingen. Juryen lægger særlig vægt på en præcis angivelse af de forretningsmæssige problemstillinger og mål, som sitet er sat til at løse.
Løsning: Beskriv kort de funktionelle og kreative overvejelser samt det tekniske fundament der supporterer strategien. Juryen lægger særlig vægt på, om løsningen viser nytænkning, og hvorvidt den afspejler strategien, virksomhedens purpose samt afhjælper brugerens identificerede behov.
Resultater: Angiv de målbare resultater, der er leveret på baggrund af strategien. Juryen lægger særlig vægt på, hvilke konkrete forretningsmæssige udfordringer og mål sitet har været med til at løse. Har investeringen givet pote? Synliggør gerne, hvis der er overraskelser i resultaterne.
JURYLEDER: Benedikte H. Larsen, Senior Director, Head of Digital Communication, Novo Nordisk
2. Best Social Media Experience
I Best Social Media Experience hædres de cases, hvor der er skabt en god social experience, som modtagerne kunne engagere sig i og hvor løsningen er social first.
HVAD LÆGGES DER SÆRLIG VÆGT PÅ I BEDØMMELSEN
Strategi: Beskriv baggrunden, strategien og de konkrete målsætninger for opgaven. Juryen lægger særligt vægt på, at man kan argumentere for, hvorfor social media var afgørende for løsningen.
Løsning: Beskriv selve løsningen, der skabte en særlig social media experience for målgruppen. Det kan være både en enkeltstående eller længerevarende case. Juryen vil kigge efter genistreger, hvor man f.eks. har taget afsæt i særlige indsigter, trends, features, adfærd, o.lign eller på andre måder skubbet til grænserne for hvordan den specifikke kanal bruges. Vigtigst af alt er dog, at løsningen er social first, og at den ikke kunne være eksekveret lige så stærkt på andre medier.
Resultater: Beskriv de opnåede resultater. Demonstrér, at det lykkedes at skabe en reel experience, der udløste resultater svarende til de opstillede målsætninger og ressourcer tilgængelige. Der må gerne medtages klassiske social media metrics (fremhæv paid vs organic), men juryen vil lægge særligt vægt på, om resultaterne f.eks. har skubbet til holdninger (både til afsender og/eller samfund) eller gjort en reel forskel for forretningen – på en måde som ikke kunne være opnået andre steder end på social media.
JURYLEDER: Alexander Faxø, Head of Impact & Associate Partner, Robert/Boisen & Like-minded
3. Best Digital Mobile Products
JURYEN LEDER EFTER EN WEB- ELLER NATIVE-BASERET LØSNING, DER TAGER UDGANGSPUNKT I EN MENNESKELIG- ELLER EN FORRETNINGSMÆSSIG UDFORDRING.
HVAD LÆGGES DER SÆRLIG VÆGT PÅ I BEDØMMELSEN
Strategi: Det starter med udgangspunkt i en menneskelig eller forretningsmæssig udfordring. Det strategiske indløb må derfor basere sig på en stærk indsigt eller idé, som naturligt driver løsningen, og som forventeligt også kan påvise flotte resultater. Jo mere præcist I kan beskrive strategien og motivationen bag, desto gladere er en samlet jury.
Løsning: Det skal være mobilen, der gør forskellen, så vi forventer, at løsningen er målrettet og udnytter mobilens potentiale til at skabe en banebrydende interaktion med brugerne. Vi ønsker at se en brugervenlig og intelligent løsning, der løser et konkret behov på fineste vis. Jeres segment er underordnet - B2C, B2B, interne eller in-store apps, mobilfokuserede start-ups mv. Alle er velkomne. Vi lægger mindre vægt på koden, men forventer at se intuitive og lynhurtige løsninger, der tager brugerne igennem en usædvanlig god og meningsfuld oplevelse, som er i tråd med den problemstilling, strategien forsøger at løse.
Resultater: Juryen forventer, at I kan dokumentere løsningens effekt og sammenhæng til strategien. Det behøver ikke være tal, procentsatser og økonomi, men det skal være meningsfulde resultater ift. den oprindelige strategi. Vi vægter brugeroplevelsen samt resultaterne som appen påvirker højere end effekten det bagvedliggende marketing/ad spend.
JURYLEDER: KRISTIAN FRIIS, MANAGING DIRECTOR, SHAPE
4. Best Cross-channel Campaign
Vi leder efter kampagner, der mestrer kunsten at navigere på tværs af medielandskabet med en sammenhængende og kanal-drevet kreativ tilgang. I denne kategori fejrer vi de kampagner, der formår at skabe et stærkt overordnet koncept, som er fleksibelt nok til at blive udfoldet effektivt på mindst tre forskellige medier, hvoraf mindst ét skal være digitalt. Det er afgørende, at hver eksekvering udnytter det enkelte medies unikke styrker og muligheder. Denne pris hylder dem, der ikke blot skaber mindeværdige kampagner, men også demonstrerer fremragende strategisk tænkning og kreativitet på tværs af medierne.
Hvad der lægges særlig vægt på i bedømmelsen:
Strategi: Vi ønsker at se en veldefineret kampagnestrategi, der bygger på dybdegående data og indsigter fra briefen. Hvordan har disse indsigter formet både den overordnede strategi og mediestrategien? Vi ser efter en klar forståelse af, hvordan det kreative materiale integreres med de valgte kanaler for at opnå maksimal effekt.
Løsning: Her vurderer vi, hvordan kampagnen er blevet foldet ud på tværs af medierne. Hvilke medier blev valgt, og hvad var rationalet bag disse valg? Vi lægger særlig vægt på kreativiteten i brugen af hvert medie og hvordan kanalernes instrumentelle egenskaber er blevet udnyttet til at styrke kampagnens budskab.
Resultater: Den ultimative test for en cross-channel kampagne er dens evne til at levere resultater. Vi vægter resultaterne, der viser, hvordan kanalernes fleksibilitet har skabt resonans med et publikum på netop den kanal, og hvordan kombinationen af kanaler øger effekten. Dokumentation for succes på tværs af alle metrics, fra mediepræstationer til positiv opfattelse af kampagnen og konkrete forretningsresultater såsom salgsløft eller konverteringer, er essentiel.
JURYLEDER: PATRICIA WNKEL-PEDERSEN, MARKETING DIRECTOR, LAKRIDS BY BÛLOW
5. Best in Digital Demand Generation (B2B)
Best in Digital Demand Generation (B2B) hædrer de cases, der har formået at skabe en effektiv og målrettet efterspørgsel blandt virksomheder og organisationer (nye/eksisterende), hvor løsningen har taget afsæt i en dyb forståelse af målgruppen og er designet til at levere målbare resultater.
HVAD LÆGGES DER SÆRLIG VÆGT PÅ I BEDØMMELSEN
Strategi: Beskriv baggrunden, strategien og de konkrete målsætninger for opgaven. Juryen lægger særligt vægt på, at der er en klar forståelse af målgruppen, kunderejsen og B2B-konteksten. Argumentér for, hvordan demand generation tænkes som en afgørende tilgang for at nå forretningsmålene. Inkludér gerne hvordan strategien internt folder sig ud i virksomheden/organisationen.
Løsning: Beskriv den konkrete case, der blev designet til at skabe efterspørgsel i målgruppen. Dette kan omfatte både enkeltstående og længerevarende initiativer. Juryen vil værdsætte kreative og innovative tilgange, der bygger på data, indsigter og målgruppens behov. Vigtigst af alt er, at løsningen er specifikt udviklet til B2B-markedet og udnytter relevante kanaler og taktikker, der er tilpasset denne disciplin.
Resultater: Beskriv de opnåede resultater, og hvordan de relaterer til de opstillede målsætninger. Demonstrér, at løsningen skabte konkret værdi og efterspørgsel hos målgruppen. Juryen vil lægge vægt på både traditionelle metrics (f.eks. leadkvalitet og konverteringsrater) og strategiske resultater som forbedrede relationer, øget brandtroværdighed eller kommerciel impact, som kun kunne være opnået via en målrettet demand generation-strategi.
Strategi (30%), Løsning (40%), Resultater (30%)
JURYLEDER: Lotte Hoejbo Liebst , Head of Digital Marketing Strategy & Programmes, Maersk
6. Best in Digital Marketing (B2C)
Kategorien anerkender cases, hvor digital marketing løser strategiske forretningsudfordringer, etablerer nye standarder og bidrager til konkrete forretningsmål.
HVAD LÆGGES DER SÆRLIG VÆGT PÅ I BEDØMMELSEN
Strategi: Beskriv strategien bag jeres digitale marketingindsats, hvilke konkrete forretningsudfordringer, digital marketing skulle løse, samt hvilke mål I satte for succes.
Løsning: Casen skal beskrive, hvordan digital marketing er anvendt i forhold til at opnå jeres konkrete forretningsmål. Beskriv kort den organisatoriske proces fra forretningsudfordring til løsning, begrundelse for valg af kanaler og indhold samt relevante indsigter på tværs af den digitale brugerrejse. Juryen vil primært lægge vægt på cases, der er med til at etablere nye standarder inden for digital marketing og som kan belyse, hvordan digital marketing er afgørende for den forretningsmæssige succes, både kortsigtet- eller langsigtet, og hvor der er tænkt holistisk mellem de digitale marketingindsatser.
Resultater: Vinderen af denne kategori kan tydeligt, gennem veldokumenteret data, påvise, hvordan den samlede digitale marketingindsats har bidraget til at opnå de konkrete forretningsmål beskrevet i strategien. Data og mål skal helst være belyst af perspektivering til f.eks. markedsvækst og/eller benchmarks, som tydeligt viser, hvordan man har sat og målt succesen.
JURYLEDER: Mia Amalie Mai Nielsen, Head of Digital Marketing, Telia
7. Best Use of AI
I kategorien "Best Use of AI" hylder vi løsninger med AI, der kan være en inspiration for andre. Løsninger der er mere end blot teknologi, og som løser rigtige problemer, skaber nye innovative muligheder og værdi for virksomheden.
HVAD LÆGGES DER SÆRLIG VÆGT PÅ I BEDØMMELSEN?
Strategi: Beskriv strategien, hvor AI har været et væsentligt element i at løse en udfordring eller skabe en innovativ mulighed. Juryen lægger vægt på dem, der med en klar vision, benytter kunstig intelligens til at drive forretning. Og hvor nytænkning og brugeradoption har betydelig indflydelse på løsningen/produktet.
Løsning: Beskriv løsningen - argumenter for valg af teknologi, anvendte metoder som understøtter strategien i virksomheden. Juryen lægger vægt på, hvordan AI har været en central del af løsningen, dens anvendelighed i praksis, samt hvordan man har sikret implementeringen og inddragelsen i virksomheden.
Resultater: Beskriv både kvantitative (økonomiske) og kvalitative (ikke-målbare) resultater. Juryen lægger både vægt på målbare resultater og impact, eksempelvis som forbedret effektivitet, ESG eller kunde- og brugertilfredshed. Dette uden at gå på kompromis med compliance. Allerede opnåede resultater værdsættes, samt refleksioner om løsningens videre potentiale og fremtidssikring.
JURYLEDER: lasse janerka, Director, Business Optimization & Digital, molslinjen
8. Best in Digital Design (UX/UI)
I kategorien ‘Best in Digital Design’ hylder vi løsninger, hvor design er afsættet for både den strategiske retning og for eksekveringen. Vi søger Digitalt Design, der potentielt kan løfte branchekategorier og samtidig mønstre konkrete resultater.
HVAD LÆGGES DER SÆRLIG VÆGT PÅ I BEDØMMELSEN
Strategi: Beskriv det strategiske afsæt i designprincipper, brugerbehov og forretningsmål, herunder hvilke relevante indsigter der har dannet ramme for løsningen. Juryen vil også vurdere synergi mellem brugerværdi og forretningsværdi.
Løsning: Beskriv hvordan løsningen lever op til strategiens mål, og hvordan strategisk brug af design, har spillet en vigtig rolle i udformning af løsningen. Forklar, hvordan der er taget højde for brugernes behov og skabt et visuelt design der kommunikerer effektivt.
Resultater: Beskriv hvordan strategi + løsning har leveret målbare resultater, eksempelvis på UX metrikker samt hvordan designdriverne har skabt øget forretningsværdi.
JURYLEDER: Christian Doeleman-Lassen, Director of Digital Marketing Strategy, IIH Nordic
10. Best Use of Content
BEST USE OF CONTENT er kategorien, der belønner det bedste indhold. Men godt indhold alene er ikke nok – vægtningen i bedømmelsen handler nemlig om den bedste udnyttelse af content. Det er ikke kun kvaliteten, men hvordan indholdet anvendes, der gør forskellen.
HVAD LÆGGES DER SÆRLIG VÆGT PÅ I BEDØMMELSEN
Strategi: Juryen lægger vægt på, at der er et tydeligt og klart beskrevet formål med contentstrategien, og at den understøtter forretningens og brandets overordnede strategi. Det er vigtigt, at strategien bygger på målgruppeindsigter, så det er tydeligt, hvordan contentstrategien skaber relevans og resonerer hos målgruppen. Herudover er det afgørende, at der både er en klar strategi for orkestreringen af indholdet og en stærk plan for eksekveringen.
Løsning: Juryen lægger vægt på, at der er et klart koncept, og at løsningen udnytter kanalens muligheder og styrker. At løsningen er af høj kvalitet og engagerende. Derudover lægges vægt på, at der er en tydelig sammenhæng mellem content og kontekst.
Resultater: Juryen lægger vægt på, at brugen af content har skabt målbare resultater – ikke kun på forretningen, men også i form af f.eks. øget omsætningen omtale, engagement og holdningsændringer. Det er afgørende, at der er en klar sammenhæng mellem løsningen og de opnåede resultater, som tydeligt påviser effekten.
JURYLEDER: Kathrine Werling, Head of Brand and Marketing, Matas
11. Best Use of Video
I DENNE KATEGORI HANDLER DET OM INNOVATIV BRUG AF VIDEO SAT I DEN RETTE DIGITALE KONTEKST. FOKUS ER PÅ DEN GODE IDÉ SOM ER FORANKRET I DEN RIGTIGE STRATEGI OG LØSNING.
HVAD LÆGGES DER SÆRLIGT VÆGT PÅ I BEDØMMELSEN:
Strategi: Beskriv videobrugens formål og målgruppe. Argumenter for indsendelsens brug af video som medie og de overvejelser, der ligger bag den kontekst videoen/videoerne optræder i. Juryen vil kigge efter videobrug, der enten bryder med konventioner - eller udnytter mediets præmisser på nye måder.
Løsning. Vi søger nyskabende videobrug. En original løsning, som udfordrer eksisterende måder at tænke film og video på og som skaber en følelsesmæssig forbindelse, engagement eller indsigt der er relevant for målgruppen. Innovation vægtes højt og production value er ikke afgørende. Små produktioner har også en berettigelse, hvis de tjener strategi og idé. Det er dog altafgørende at videoen er relevant for det specifikke produkt, brand eller budskab.
Resultater: Beskriv så vidt muligt, hvordan målsætningen er blevet opnået. Fremhæv gerne opnåede og forventede langsigtede effekter. Juryen anerkender, at nytænkende produktioner ikke altid har en konkret målbar effekt.
JURYLEDER: Michael Schlenzig, Creative Director, Mindshare
12. Best Use of Content Creators
I kategorien Best use of Content Creators, belønner vi arbejde hvor solid strategi, og korrekt brug af influenter, gør en forskel for brandet.
HVAD LÆGGES DER SÆRLIG VÆGT PÅ I BEDØMMELSEN
Strategi: Beskriv strategien, hvor anvendelsen af en eller flere content creators er tydeligt dokumenteret. Juryen lægger særlig vægt på, at der er et naturligt “fit” mellem content creatorens målgruppe og brandet. Dette “fit” skal være baseret på én eller flere indsigter, som understøtter den strategi, der er udviklet for at løse opgaven
Løsning: Beskriv kampagnen, aktiveringen eller løsningen, der på baggrund af strategien skal gøre en betydelig forskel for brandet. Juryen vil lægge vægt på kreativ idéhøjde, autentisk co-creation, originalitet i kanalbrug og kvalitet i det eksekverede format. Kvalitet behøver ikke at være et stort budget eller visuelt “flot” indhold, men snarere indhold, der præcist afspejler strategien, passer til platformen og rammer målgruppen.
Resultater: Beskriv de kvalitative (non-measurable/emotionelle) og kvantitative (KPI-baserede) resultater. Fremhæv især de resultater, som strategien var designet til at opnå, herunder værdien af aktiveringen af communities. Juryen vil nøje vurdere alt fra awareness og engagement til konkrete KPI’er som værdige bidrag. • Husk at inkludere faktiske tal, ikke kun procentuelle forbedringer
JURYLEDER: simon ryhede, Head of Creative Management, TV 2
13. Best in System Design
Med øje for ambitioner og ønskede resultater, hylder vi det klare og sammenhængende systemdesign med en underliggende brug af et eller flere systemer eller platforme, som er modulært, let at vedligeholde, kan skalere, fleksibelt i krav og teknologi og let at bruge som slutbruger og udvikler.
HVAD LÆGGES DER SÆRLIG VÆGT PÅ I BEDØMMELSEN
Strategi: Juryen lægger vægt på en præcis beskrivelse af baggrunden for det valgte systemdesign og arkitektur. Vi er nysgerrig på at forstå, hvordan strategien målrettet tackler specifikke forretningsmæssige udfordringer og mål. Der bør lægges vægt på den strategiske og intelligente tilgang til at løse disse udfordringer.
Løsning: Vurderingen af selve systemdesignet vil være centreret omkring en grundig beskrivelse af dets struktur, funktionaliteter og anvendelse. Casen bør tydeligt fremvise, intentioner med systemdesignet, hvorfor det er egnet til formålet, og hvordan det imødekommer brugerbehov samt forretningsmæssige og tekniske udfordringer og mål.
Resultater: Der forventes en klar beskrivelse af de konkrete effekter, der blev skabt på baggrund af systemdesignet. Der lægges også vægt på de målbare korte som langsigtet resultater, som ligger ud over de monetære resultater. F.eks. nye kapabiliteter, skalerbarhed, effektivitering og brugertilfredshed.
JURYLEDER: Joachim Wahl, Vice President, Global IT, demant
14. Best in Digital Business Solutions
I denne helt nye kategori kigger vi efter forretningsforandrende teknologiløsninger, der har bidraget positivt til virksomhedens kerneforretning-/processer samt evne til at arbejde smartere med viden fra eksisterende samt nye datakilder på tværs af værdikæden.
HVAD LÆGGES DER SÆRLIG VÆGT PÅ I BEDØMMELSEN
Strategi: Juryen værdsætter løsninger med en stærk kombination af nytænkning og intelligens samt et klart og målrettet formål. Vi ønsker at se, hvordan man har tænkt- og lagt skinnerne til en ny, digital infrastruktur eller applikation, der imødekommer virksomhedens mål og kundernes forventninger til bedre relationer og produkter.
Løsning: Cases kan komme fra alle dele af virksomheden, ikke kun marketing, men også fra f.eks. Finance eller IT. Det er intelligente business-, supply chain- og/eller marketing applikationer, der tilføjer en mærkbar værdi og smartere arbejdsproces tilbage til kerneforretningen. Om der er tale om én eller flere applikationer i sammenspil er ikke afgørende, ligesom det heller ikke er afgørende, om det er standard software der benyttes eller om det er bygget fra bunden. Vi skal gerne ud i hele virksomhedens værdikæde og kigge på summen af de forskellige initiativer - af mere transformativ karakter - som skaber synergi mellem forskellige dele af forretningen.
Resultater: Vi ønsker at forstå, hvor godt løsningen integreres med andre systemer og om der tænkt skalérbarhed ind i arkitekturen. Hvordan har løsningen bidraget til øget forretningsværdi gennem eksempelvis effektivisering, forbedret markedsposition eller vækst i toplinjen? Skabes der sågar noget nyt i markedet eller i branchen?
I kategorien Innovative use of Technology hædrer vi løsninger, der bruger teknologi på en ny og overraskende måde til at løse et problem. Det er altså, hvad teknologien løser samt ideen, der er i centrum. Vi ser gerne cases, der bruger både ny teknologi som AR, AI, VR, men også cases, der benytter sig af kendte og brugte teknologier, der bliver gentænkt.
HVAD LÆGGES DER SÆRLIG VÆGT PÅ I BEDØMMELSEN
Strategi: Beskriv det problem I satte ud for at løse og hvordan håndteringen understøtter virksomhedens målsætninger. Den vision der var forbundet med udviklingen, implementeringen eller gentænkningen af den/de brugte teknologier. Juryen lægger vægt på både markedsforståelse, brugerbehov og forståelse for, hvordan den valgte teknologi hjælper med at løse problemet eller forventes at gavne både brugeren og forretningen på en måde, hvor teknologien skaber den afgørende forskel.
Løsning: Beskriv hvordan I byggede, skabte, implementerede eller gentænkte I den teknologiske løsning. Denne kategori handler om at skabe noget nyt på baggrund af indsigter, kreativitet og færdigheder. Beskriv funktionaliteten, det tekniske fundament, og hvordan løsningen med en nyskabende tankegang har bidraget positivt til at nå det specifikke mål eller løse den specifikke udfordring. Juryen lægger særlig vægt på, at denne kategori ikke kun er en anerkendelse af den endelige løsning, men også en hyldest til forsøgene, den svære fødsel og de dristige valg, der er taget for at skabe fremskridt og lave forandringer.
Resultater: Beskriv, hvilke resultater I kunne måle, hvor teknologien har medvirket til at forbedre fx brugeroplevelsen og skabe værdi for forretningen. Der skelnes ikke i denne kategori mellem, om man har lavet en stor løsning, der er rullet ud i mange markeder eller en lille løsning, der har hjulpet en håndfuld. Det juryen lægger vægt på er, om løsningen gjorde en forskel der, hvor den var tiltænkt. Resultaterne udgør kun 20% i denne kategori, i erkendelsen af, at succeskriteriet for innovation ligger på den anden side af udviklingen.
I denne kategori hylder vi cases, der viser fremtiden for Customer Experience i Danmark med fokus på relevante og ekstraordinære kundeoplevelser, på tværs af kontaktpunkter, som er baseret på kundeindsigter og data. Kontaktpunkterne kan være både digitale og fysiske.
HVAD LÆGGES DER SÆRLIG VÆGT PÅ I BEDØMMELSEN
Strategi: Beskriv strategien, hvor der lægges særligt vægt på hvordan, der skabes en relevant overbevisende kundeoplevelse – før, under og efter købet, som er relateret til virksomhedens value proposition. Juryen ser efter nye og iderige koncepter, som tager udgangspunkt i en kerneindsigt i kundens behov og som fører til en (gen)konvertering på produkter og services på både B2B og B2C.
Løsning: Beskriv hvordan løsningen er med til at sikre øget konvertering og en kreativ og relevant kundeoplevelse. Veldokumenterede løsninger baseret på kundeindsigter og data vil blive positivt bedømt af juryen. Der lægges desuden vægt på, om casen viser vejen for fremtidens digitale kundeoplevelse inden for B2B og B2C. Juryen forventer, at basale hygiejnefaktorer (f.eks. GDPR og betalingsmetoder) er en forudsætning for løsningen.
Resultater: Beskriv både kvantitative og kvalitative resultater (f.eks. vækst, engagement, kundetilfredshed og fastholdelse). Fremhæv opnåede resultater, men også forventede langsigtede effekter. Juryen vil bedømme brugen af fakta positivt.
JURYLEDER: Margit Friis, Director DTC, Royal Copenhagen
17. Best Value-adding Feature
Denne kategori hylder en funktion, løsning eller service der har tilført betydelig værdi for brugeren, virksomheden eller det omkringliggende samfund. Vi søger innovative løsninger, der som en del af virksomhedens digitale udtryk, effektivt skaber præferencer eller konkurrencemæssige fordele med reel værdi. Casen beskriver en klart defineret og konkret løsning, som enten har skabt nye forretningsmuligheder eller har forbedret kerneydelsen for virksomheden og/eller brugeren. Vi kigger også efter de små genialiteter der har gjort en stor forskel.
HVAD LÆGGES DER SÆRLIG VÆGT PÅ I BEDØMMELSEN
Strategi: Beskriv den definerede strategi og hvordan funktionen, løsningen, servicen er en del af virksomhedens digitale value proposition. Juryen ser efter nyskabende og innovative løsninger der har skabt betydelig effekt og værdi.
Løsning: Beskriv løsningen - hvorfor netop denne løsning blev skabt, hvilke pains/gains der udfordres, de tekniske aspekter og tilgangen der har været anvendt. Beskriv hvorfor den er innovativ og inkluder de værdiskabende elementer.
Resultater: Beskriv de opnåede resultater. Inddrag herunder både den økonomiske værdi og de mere kvalitative gevinster. Fremhæv gerne udover opnåede resultater også forventede langsigtede effekter. Resultaterne skal gerne direkte være knyttet til den beskrevne løsning.
JURYLEDER: Jann Damgaard Hansen, Digital Commerce Director, Solar
18. Best in Purpose
'Best in Purpose’ hylder dem, der sætter formålet i centrum og betragter ‘purpose’ som mere end et kampagnegreb. Kategorien hædrer initiativer, der sætter handling bag indsenderens strategiske dedikation, og gør en reel positiv forskel.
Er løsningen en del af et længerevarende initiativ, der har været indstillet til DDA tidligere, bedes indsender tydeligt beskrive, hvilke dele af initiativet, samt resultater, der er dækket af dette års case indsendelse.
HVAD LÆGGES DER SÆRLIG VÆGT PÅ I BEDØMMELSEN
Strategi: Beskriv det ’purpose’ initiativet ønskede at gøre en forskel for, hvordan det knyttede sig til afsenderens virke/forretning, hvilken impact aktiviteten havde til formål at opnå, samt strategien for at opnå denne.
Løsning: Beskriv løsningen, dens komponenter, og hvordan de i samspil medvirkede til opnåelse af resultaterne.
Resultater: Beskriv og dokumentér resultaterne initiativet har opnået, både i relation til strategi, løsning og impact for sagen. Resultatet vurderes primært kvalitativt og ift. initiativets strategi.
JURYLEDER: Stine Munk-Stander, Director, Digital Experience & E-com, Falck
19. Best in Digital Strategy
Dette er kategorien for dem der har løst en central forretningsmæssig problemstilling ved at tænke strategisk med et digitalt omdrejningspunkt. Vi belønner cases der allerede har bevist deres strategiske effekt.
HVAD LÆGGES DER SÆRLIG VÆGT PÅ I BEDØMMELSEN
Strategi: Beskriv den digitale strategi. Særlig vægt lægges på det indsigtsbaserede udgangspunkt for strategien, forståelsen for de interne og eksterne problemstillinger, strategien skal løse, samt originalitet og gennemslagskraft i de strategiske valg og fravalg.
Løsning: Beskriv hvordan strategien bliver bragt til live, herunder hvilket håndtag der benyttes til at eksekvere den, inklusive digitale aktiviteter, teknologier, værktøjer, platforme og kanaler. Beskriv også hvilke understøttende aktiviteter der er gjort brug af.
Resultater: Beskriv løsningens resultater. Vi vurderer både kvantitative og kvalitative resultater med udgangspunkt i hvordan eksekveringen af den digitale strategi forløste de identificerede udfordringer.
I kategorien Digital Business Transformation kigger vi efter ekstraordinære cases, der viser en klar sammenhæng mellem digitale investeringer, en forretningsmodel der er væsentligt drevet af det digitale, samt ikke mindst virksomhedens dokumenterede forretningsmæssige resultater ifm. med digital transformation.
HVAD LÆGGES DER SÆRLIG VÆGT PÅ I BEDØMMELSEN
Strategi: Det er væsentligt nøje at beskrive strategien og hvorfor der er tale om en egentlig transformation. Vi ser gerne en strategi, der strækker sig ud over kortsigtede tiltag og i stedet fokuserer på at påvirke den generelle forretning over tid i en stærkt digital retning. Vi vægter en vedvarende indsats og effekt, da det indikerer en stabil og kontinuerlig positiv indflydelse på virksomhedens økonomi.
Løsning: I denne sektion er det afgørende at levere en præcis og klar beskrivelse af, hvordan løsningen har haft en mærkbar indflydelse på virksomhedens forretning. Der lægges vægt på veldokumenterede løsninger, forretningsorganisering og forankring, der effektivt støtter de digitale initiativer. Dette indikerer en velovervejet tilgang til digital forretningsudvikling.
Resultater: Vi kigger på den relative effekt. Case målt på omsætningsvækst, forbedret bundlinje, eventuelle væsentlige omkostningsreduktioner og ikke mindst kundetilfredshed. Vi vil grundlæggende hylde cases, som skaber reel differentierede konkurrencekraft og med dokumenterede resultater, der over tid viser en positiv udvikling af den digitale indsats. Det accepteres at indsende indekserede tal.
I kategorien Best Creative Idea belønner vi arbejder, der med nyskabende kreativitet og innovation, tør skubbe til grænser og gå nye veje i den digitale verden.
HVAD LÆGGES DER SÆRLIG VÆGT PÅ I BEDØMMELSEN
Strategi: Beskriv den indsigt, der lå til grund for den kreative idé. Hvad var den afgørende forståelse af målgruppen, markedet eller en bestemt udfordring, der førte til udviklingen af idéen?
Løsning: Uddyb den kreative idé og dens potentiale. Beskriv, hvordan du eksekverede idéen, herunder brugen af digitale medieplatforme og teknologier.
Resultater: Beskriv, hvordan idéen har formået at sætte sit aftryk.
JURYLEDER: Anne Stokholm, Director & Partner, Orchestra
22. Best in Digital Branding
Kategorien "Best of Digital Branding" er dedikeret til at anerkende brands, der har udviklet innovative digitale løsninger, som har styrket brandets positionering.
Kategorien fremhæver derfor brands, der formår at skabe en tydelig position samtidig med, at de øger den mentale og fysiske tilgængelighed ved brandets samlede tilstedeværelse og derigennem bidrager til de definerede forretningsmål.
HVAD LÆGGES DER SÆRLIG VÆGT PÅ I BEDØMMELSEN
Strategi: Strategien skal beskrive baggrunden for overvejelser, indsigter og mål for de digitale brandaktiviteter og løsninger. En succesfuld strategi skal klart beskrive prioriterede drivkræfter og foruddefinerede mål for brand, kunder, forretning, konvertering og/eller adfærdsændringer.
Løsning: Kategorien vægter unikke løsninger, der viser kreativt digitalt mod og afspejler virksomhedens strategi, formål og målsætninger. En effektiv løsning anvender brand assets til at skabe tydelig positionering og bringe publikum tættere på brandets kerneværdier. Juryen ser på, hvordan løsningen understøtter strategien og argumenterer for de strategiske valg undervejs.
Resultater: Resultaterne skal dokumenteres og vise de målbare effekter af strategien. Det er vigtigt at fremhæve, hvordan de digitale aktiviteter har løst konkrete forretningsmæssige udfordringer og bidraget til opnåelsen af de opstillede mål og KPI'er. Dokumentationen bør være faktabaseret og inkludere kvantificerbare data på både brand (f.eks. reach, budskabsforståelse) og forretningsmål (f.eks. netto kundetilgang, adfærdsændringer). Er projektet i en tidlig fase, skal løsningens resultater sandsynliggøres. Kategorien lægger vægt på forbedring af brand equity og ser gerne unikke resultater og indsigter.