I Danmark er mænds sædtal blevet mere end halveret på 40 år. Næsten hvert tiende barn skal undfanges ved kunstig befrugtning. Og danske piger går ét år tidligere i puberteten, end for blot én generation siden.
Førende forskere mener, at problematisk kemi i de varer, vi køber, bærer en stor del af skylden.
Som mangeårig forkæmper for varer uden skadelig kemi ønskede Coop at vende denne udvikling. Men det var nemmere sagt end gjort. Det krævede nemlig ny lovgivning. Og i Danmark er det kun Folketinget, der kan ændre en lov. Hvis bare vi kunne få ét af folketingets 179 medlemmer til at fremsætte et lovforslag mod skadelig kemi – så var vi langt, men hvordan…?
Løsningen var en anderledes direct kampagne ’nykemilov.nu'
På Social media startede vi en debat i befolkningen omkring problemet med skadelig kemi.
Vi opfordrede folk til at dele deres bekymring med en politiker. Med en underskrift på sitet ’nykemilov.nu’ kunne man sende et klart budskab om, at loven burde ændres – og samtidig blev en personificeret mail sendt afsted til alle 179 folketingsmedlemmer, som tog udgangspunkt i netop deres partis syn på skadelig kemi.
For at gøre problemstillingen endnu mere nærværende for politikeren udviklede vi 179 personificerede film og for at mindske den efterfølgende rejse fra tanke til handling formulerede vi sammen med eksperter et færdigt beslutningsforslag mod begrænsning af skadelig kemi, der var lige til at tage i hånden og fremsætte i Folketinget.
Kampagnen fangede hurtigt politikernes interesse. Men for at sikre, at alle 179 lagde mærke til kampagnen, omringede vi Christiansborg med specialplacerede outdoors i 14 dage.
Kampagnen lykkedes over al forventning.
Med 'nykemilov.nu' fik vi på kort tid flere hundredetusinde danskere engageret i problemet med skadelig kemi. Kombinationen af Facebook, Twitter, YouTube, personificerede film til hver eneste folketingsmedlem og specialplacerede outdoors var ekstrem effektivt. Over 21.000 af danskerne delte deres bekymring med politikerne gennem Coop's platform 'nykemilov.nu', hvilket fra dag 1 skabte stor interesse på Christiansborg for kampagnen og for Coops sympatiske budskab. Så stor interesse, at der få måneder efter blev vedtaget den første skærpede lov mod skadelig kemi i mange år til glæde for alle danskere og de kommende generationer!
Kampagnen, der primært var eksekveret på sociale media skabte et engagement, som lå 450% højere end gennemsnittet for Facebook, 29% organiske visninger og 12,1 mio. eksponeringer med et ret begrænset mediebudget.
Coop's indsats mod skadelig kemi blev krediteret af politikere i en lang række media. Og 3 måneder efter kampagnen modtog Coop et brev fra miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen, der på vegne af statsministeren og hem selv takkede Coop for at sætte fokus på det vigtige problem.
Nogle gange kan det heldigvis godt svare sig at kommunikere direkte til få, for at gøre en forskel for mange.