Hver år rejser tusindevis af danskere sydpå til solrige destinationer. Desværre vender mange af dem hjem med solskoldninger, der øger risikoen for at udvikle kræft i huden senere i livet, og hver dag dør en dansker af kræft i huden.
På trods af 10 år med solkampagner glemmer danskerne stadig tilstrækkelig solbeskyttelse, når de rejser sydpå, hvor solen er skarpere. Derfor skulle vi bruge en ny strategi for at minde danskerne om de gode solvaner på solferien.
Danmark er et lille land, og vi elsker at høre, hvad verden siger om os. Derfor sendte vi en appel ud til danskernes fem foretrukne rejsemål på lokale sprog - med hjælp fra Mikael Berthelsen. Filmene sluttede med en opfordring til at melde sig under fanerne: "Help a Dane".
Kampagnen spredte sig hurtigt på sociale medier og de mange tusinde frivillige, der meldte sig, downloadede vores kampagnemateriale og distribuerede det på rejsedestinationerne.
Historierne om de lokales engagement og opfindsomhed vendte hjem til Danmark som nyhedshistorier og tv-indslag, og materialet blev desuden brugt som content på sociale medier til at uddanne vores danske målgruppe i fornuftig solbeskyttelse.
Over 11.000 mennesker fra Spanien, Italien, Frankrig, Grækenland og Thailand meldte sig som frivillige for at hjælpe danskere i solen.
Help a Dane voksede fra et PR stunt til en bevægelse med mere end 200.000 social shares and 2.4 milliarder media impressions.
Men vigtigst af alt; 63% af de adspurgte danskere siger, at de husker solbeskyttelse på ferien som et resultat af kampagnen.