PFA fyldte 100 år i 2017 og ville udnytte anledningen til at skabe opmærksomhed og mere involvering. Toolet Pensionstallet skulle forbedres og relanceres, så PFA ville opnå et endnu større engagement og endnu mere involvering fra deres kunder. Det var efterhånden også nogle år siden, de havde været bredt ude hos danskerne – og nu var tiden moden til det.
I 2012 blev Pensionstallet lanceret i en storstilet kampagne. Pensionstallet svarer på, om man sparer nok op til livet efter arbejdslivet ved at give brugerne et tal. Det tal svarer til den procentdel af ens løn, man kan se frem til at få udbetalt, når man går på pension og 20 år frem.
Tiden var løbet fra toolet, som trængte til en revitalisering. Både fordi tiderne var skiftet, men også fordi danskerne havde svært ved at forstå, hvad Pensionstallet reelt gik ud på. Selvom man fik et tal, vidste man ikke rigtig, hvad tallet stod for.
Med et revitaliseret tool skulle PFAs position som markedsleder styrkes ved potentielt at blive en branchestandard for, hvordan man taler med kunderne om langsigtet opsparing. Og hvordan man i det hele taget kan snakke om pension i 2017. Arbejdet skulle løfte både rådgivning og kampagnekommunikation.
Vi skulle have danskernes opmærksomhed omkring pension, hvilket i sig selv er en udfordring. Og dernæst skulle vi fremkalde en reaktion hos dem. Hvis pensionsudsigten så halvdårlig ud, skulle vi få dem til at reflektere og reagere. Vi skulle sætte et aftryk, der i sidste ende skulle føre til en handling.
Den primære målgruppe er PFA kunder i servicesegmentet og den nedre del af rådgivningssegmentet, med fokus på aldersgruppen 30-45 og især de ’bløde’ arketyper (drømmeren og den tryghedssøgende) – dem der gerne vil skyde pensionsbeslutninger fra sig, og har brug for en helt overordnet rådgivning om om deres langsigtede opsparingsudsigter er ”på ret kurs”.
”Pension er kedeligt”. ”Pension er langt ude i fremtiden”. "Pension er svært at forstå." Sådan tænker mange af os om pension. Især 30 til 40-årige har svært ved at forholde sig til livet efter arbejdslivet. Konsekvensen er, at de risikerer at få et fattigt pensionsliv. Men drømmene om rejser og gourmet i alderdommen lever i bedste velgående.
Løftede pegefingre er prøvet mange gange over for dette segment, uden succes. Der skal noget særligt til at få deres opmærksomhed. Noget atypisk for pension. Noget, der med satire og humor nedbryder modstanden mod ”kedelighed” og moral. Noget, der åbner øjne med et klart og tankevækkende budskab. Og noget, der iscenesætter rådgivning på en ny måde end den gængse rådgiver/kunde-relation.
Så vi faciliterede et møde mellem kunden og sit eget pensionerede, ældre jeg, i et digitalt selvrådgivningsunivers på Pensionstallet.dk. Her møder brugeren sit ældre jeg via facerecognition og finder ud af, hvad det synes om den pension, der venter ude i fremtiden. Brugeren fortæller lidt om sig selv – løn, pensionsopsparing og livsstil. Og det genererer en individualiseret oplevelse med et pensionstal, der siger, hvor mange procent af den nuværende løn, der vil blive udbetalt i et pensionsliv over 20 år. Er Pensionstallet lavt vil brugeren blive roasted af sit eget ældre jeg, igen skræddersyet til den enkelte brugers. Er det godt, venter der ros. På den måde bliver det en form for selvrådgivning. Så hører man det fra hestens egen mund i stedet for PFA’s. Alt er gjort med et glimt i øjet, humor og satire men naturligvis også med en alvorsgrad, der skal få brugeren til at tænke og handle.
Kampagnen består også af reklamefilm, SoMe, influencer og bannere, der trækker trafik ind på det digitale tool. I filmen spiler Rasmus Botoft og Lisbeth Wulff de yngre jeg’er, der lever et liv uden det lange lys på. Eksemplificeret i reklamefilmen, hvor de mæsker sig i østers og hummere på en dyr restaurant. De er ikke klar over, at alle deres valg og høje forbrug i deres nutidige liv spiller ind i det liv, de kan se frem til. Deres ældre jeg’er er rejst tilbage til nutiden og observerer – uden mulighed for at gribe ind – hvordan deres yngre jeg’er forbruger hovedløst. Det bidende satiriske univers bruges på tværs af alle kampagneelementer og sikrer en sjov og anderledes pensionsoplevelse. Det behøver ikke være kedeligt!
”Det er en stor udfordring at få lige netop denne målgruppe til at engagere sig i pension. Men i samarbejde med Magnetix har vi formået at skabe en både spændende, sjov og underfundig kampagne, der sætter pension mere på agendaen hos de danskere, der lige nu ser ud til at gå en pension i møde uden midler til drømmene – og dermed et fremtidigt ’godt liv’. De fremtidige liv vil vi gerne gøre noget for at forbedre i PFA”, Mette Nielsen, Marketingchef i PFA.
Kampagnen kørte halvanden måned fra november til midt-december. Her er nøgletallene:
19.598.871 impressions på tværs af alle kanaler
111.000 besøg på Pensionstallet.dk
68.000 starter test
38.000 afslutter test =
227% over målsætning
54% gennemfører – langt over benchmark for denne type tools
6% deler på Facebook
1200 går til MitPFA
Organiske besøg på Pensionstallet steget med 23% under kampagneperiode
PFA.dk slog samme periode sidste år med 41% flere besøg
907.000 views på YouTube
Trafik fra 1 influencer/blog:
1050 til Pensionstallet
950 startet test
700 afsluttet test