Baggrund

Det er ikke let gjort at gøre sig som ejendomsmægler - særligt ikke, hvis man vil gøre sig som den bedste. Branchen er plettet af fordomme: En ejendomsmægler er "smart i en fart" - med håret tilbage, albuerne ud og øjnene på pengene.
Desuden er der mange mæglere om truget - og produkterne de tilbyder er mere eller mindre identiske. Alle slår sig på en mangeårige erfaring, en dyb indsigt i boligmarkedet og et "solgt eller gratis"-princip.

Derfor havde danbolig brug for at differentiere sig - både ved de ydelser de tilbyder kunderne og ved at kultivere en tillidsfuld relation, der gør fordommene til skamme.
Og denne bedrift skulle tage afsæt i to vigtige indsigter, som vi identificerede i et indledende research-arbejde.

1. Boligkøberne hungrer efter mere dybdegående og unik viden om de lokalområder, de søger bolig i. De vil vide hvilke mennesker, der bor der; hvor deres børn kan komme i institution; og hvilken rute der ender ved den smukkeste udkigspost. Og de vil høre det fra dem, der ved det bedst: De lokale.

2. Boligsælgerne savner at spille en mere aktiv rolle deres boligsalg. De sidder på fantastiske indsigter om både deres ejendom og det nabolag, der omgiver den - men de har ingen platform at ytre sig på. Og når salget ikke skrider rekordhurtigt fremad, bliver passiviteten til frustration og de begynder at tvivle på ejendomsmæglerens evner og engagement.

Sitet, som her indstilles, demonstrerer, hvordan vi har anvendt disse indsigter til at styrke danboligs position i markedet - og sætte nye standarder for den gode kunderelation. Via intelligent datarepræsentation og en ny crowdsourcing-logik, formår løsningen at bringe Danmarks mere end 2.000 nabolag helt tæt på interesserede køber - og engagere boligsælgere over hele landet i at tage aktiv del i fortællingerne om deres nabolag.

Løsning

Løsningen
"Vores nabolag" består af to overordnede komponenter.
Et interaktivt kort, hvor brugere kan navigere mellem kommuner og mellem nabolag - glidende og intuitivt. På kommunekortene får de overblik over områdets nabolag og et udsnit af de vigtigste kommunedata: Hvad er grundskylden og skatteprocenten? Hvor mange bor der? Hvem er borgmester? Og hvor ofte skinner solen?
På nabolagskortene blander brugergenererede favoritsteder sig med faste pins oprettet af danbolig. Sammen udgør de en detaljeret kortlægning af de bedste institutioner, smukkeste løberuter, billigste indkøbsmuligheder, hemmeligste mødesteder. Og meget mere.

Den anden komponent består af faste datapræsentationer, der bringer dig helt tæt på hverdagen i det enkelte nabolag. Her står du ansigt til ansigt med de lokale - du finder ud af, hvilke aviser de læser, hvilke interesser de dyrker, hvilke brancher de arbejder i og hvilke værdier, de navigerer efter. Du kan også følge med i det lokale boligmarked og besøge aktuelle boligpræsentationer.

Udfordringer
Der ligger et massivt arbejde bag at skabe en passende inddeling af Danmark. Både skoledistrikter, sogne og mæglernes lokalkendskab har bidraget til grænsedragningen, der ikke kun er en visuel repræsentation af Danmarkskortet, men også determinerer det dataudtræk, der vises på nabolagssiden.

Beslutningen om at give brugerne et livfuldt site, hvor unikke data fortløbende kan generes og udstilles, er ikke uden satsning.
Når alle får adgang til at boltre sig i fritekstsfelter, ender det nemt i ravnarok. Men det er en gammel sandhed, at de største skatte findes der, hvor de største risici løbes. danbolig holder vågent øje med de brugergenerede pins, men valget om at vise tillid og give ordet videre er en vigtig værdi, når man vil skabe gode relationer - og opnå sjældne indsigter.

Udbredelse
"Vores nabolag" har sin egen plads på danbolig.dk. Men sitet har allerede slået rødder uden for sit domæne. På boligpræsentationen er der passage videre til nabolaget. På forsiden introduceres nabolagsjagten som det naturlige første skridt i boligjagten. På danboligs Facebook inviteres brugere til at bidrage. Og i fremtidens ads, banners og emails vil den kundeindsigt, sitet genererer, kvalificere en mere målrettet og relevant kommunikation. Til gavn for brugerne og danboligs forretning.

Resultat

Den langsigtede værdi og de hurtige tal
"Vores nabolag" er ikke sat i verden med tanke på at skabe et quick boost i danboligs kundeakkvisition. Umiddelbar indtjening viger pladsen for et mere langsigtet mål om at opdyrke en loyal og tillidsfuld relation til kommende kunder - og desuden skabe en bedre service for eksisterende kunder.

Men når vi går i luften med en stor lancering, kan vi alligevel ikke dy os for at gøre indsatserne op i tal. Her er tre af de største og vigtigste. Siden "Vores nabolag" gik live d. 5. december og indtil d. 12. februar, hvor vi trak resultaterne, har danskerne bestilt 1.350 salgsvurderinger hos danbolig. Et abstrakt tal, der får stor betydning, når man sammenligner det med samme periode sidste år. Det er nemlig en stigning på 9,04 %. På samme måde antallet af bestilte fremvisninger steget med 6,28 % og så er danboligs mæglere blevet kontaktet af potentielle kunder 58,26 % flere gange end sidste år.
"Selvom vi primært vil måle vores succes på den værdi, løsningen skaber på den lange bane, er vi da pavestolte over den effekt, vi har opnået på blot et par måneder", siger Anne Mette Koch, der er kommerciel chef i danbolig A/S.

danbolig

Kian Zanno Eilertsen

Digital Projektleder

Louise Vinodini Sørensen

Forretningsudvikler

Joan Bentsen

Brand og Kampagne manager

Trine Brix Olsen

Marketingkonsulent

Anne Mette Koch

Kommerciel Chef

Magnetix

Maria Louise Poulsen

Project Manager

Emil Munch Jørgensen

Digital Designer

Dennis Johansen

Developer

Morten Kold

Executive Creative Director

Karen Syppli Hansen

UX Designer

Signe Skjelmose

Copywriter

Jeppe Schamburg Jensen

Frontend Developer

Søren Toft Pedersen

Senior SEO Consultant

Jonas Svejgaard Henriksen

Senior Consultant

Andreas Krantz Backe

Senior Media Consultant

Ulrik Mailand

Client Service Director

Billeder

Watch Video