PROBLEMET
Tidligere var elektricitet noget, som alle havde i væggene, men ingen rigtig tænkte over – prisen havde som oftest været stabil og i et leje, hvor alle kunne være med. Klima og krig i Europa har ændret på dette og i dag er el-regninger noget folk kan ligge søvnløse over. Særligt hvis man ikke forstår omfanget eller kan forudsige størrelsen på den næste regning, der kommer.
STRATEGI
Norlys satte sig for at bygge et mobilt produkt der både kunne sikre kunderne den lavest mulige el-regning samt give forudsigelighed, tryghed og indsigt i både forbrug og omkostninger.
Der blev truffet det strategiske valg at fokusere på kunden og kundens behov, i stedet for at fokusere på Norlys’ behov. Herigennem blev ambitionen om at skabe den laveste mulige el-regning skabt.
Fra bruger- og markedsundersøgelser var det tydeligt, at frustrationen omhandlede uforudsigelighed, manglende indsigt og evnen til at forstå og påvirke sit forbrug. Kunderne var blinde og vidste ikke hvor stor den næste regning ville blive eller hvad de kunne gøre ved det.. Derudover viste de, at mange eksisterende løsninger var udviklet af “ingeniører” for “ingeniører”, hvilket gjorde dem informationsrige, men knap så brugervenlige. Her traf Norlys et bevidst valg om, at skabe en app, der kunne omfavne deres brede kundebase – og ikke kun energinørderne. Desuden afslørede undersøgelsen, at mange eksisterende løsninger var for tekniske og udviklet af "ingeniører" til "ingeniører", hvilket resulterede i, at de var rige på information, men manglede brugervenlighed. Norlys traf derfor et bevidst valg om at designe en app, der kunne imødekomme deres brede kundebase - ikke kun teknologieksperterne.
Af de grundet blev der truffet et strategisk valg om, at designet skulle:
1. Skabe et premium digitalt produkt – en differentieringsfaktor i en branche præget af prisfokus.
2. Sænke kompleksitet og øge forståelsen af elforbrug gennem et intuitivt visuelt sprog.
3. Understøtte engagement og adfærdsændringer gennem intelligent informationsarkitektur og interaktionsdesign.
FORRETNINGSMÅL
Fra starten af, var det tydeligt at appen skulle være med til at styrke brand kendskabet til det relativt nyskabte brand, øget loyalitet og engagement, således at der blev skabt en vane i lommen på forbrugeren, og en daglig interaktion med brandet blev opnået. Slutteligt er en af de primære serviceomkostninger for Norlys, deres kundesupport, hvorfor appen skulle hjælpe til med at reducere denne omkostning, gennem øget selvbetjening og reduceret kompleksitet i kommunikationen.
Norlys-appen er et skoleeksempel på, hvordan design ikke blot understøtter en strategi, men driver den. Det visuelle design går hånd-i-hånd med den tekniske implementering for at opnå en brugeroplevelse med høj tilfredshed fra brugerne, overstige Norlys interne KPI’er for appen og samtidig reducere mængden af opkald til Norlys’ kundeservice.
NAVIGATIONS OG INFORMATIONSHIERAKI
Appens navigation er opbygget efter princippet om at Norlys brugerne er segmenteret efter hvor engageret de er i deres energiforbrug. Nogle er “energinørder” mens andre bare gerne vil vide hvad deres regning bliver. Dette betyder at de mest relevante informationer som pris, forbrugsomkostninger og regninger ligger tilgængelige direkte fra forsiden og profilen. Derfra kræver det blot enkelte tap at dykke ned i detaljerne for førnævnte. Dette resulterer i en overskuelig brugeroplevelse for de varierende segmenter.
Dette bekræftes gennem positive tilbagemeldinger på App Store og Trustpilot, som fx.
“..også en kæmpe ros herfra med jeres meget anvendelige og brugbare/brugervenlige El app, som bare spiller rigtig godt. Jeg er vild med den.”,
“Det er en fantastisk App Nordlys har lavet, den giver gode oplysninger der er til forstå.”.
TILGÆNGELIGHED
Appen understøtter en række tilgængelighedsindstillinger, som sikrer at brugeroplevelsen ikke blot er tilstrækkelig, men optimeret til det brede segment Norlys kundebase repræsenterer. Bl.a. er appen designet til at kunne vise forskellige størrelser skrifttyper, som ca. 27% af alle iOS-brugere anvender, uden at brugeroplevelsen forværres.
Farverne i pris- og forbrugsgraferne, samt alle knapper og labels er afprøvet i samarbejde med farveblinde brugere, som resulterer i at læsbarheden af grafer, tal og tekst ikke volder nogen udfordringer. Dette nævnes også specifikt i et iOS review “Hurtig overblik. Super at den kan læses af farveblinde.”
AT GØRE DET USYNLIGE, SYNLIGT
Appen benytter en række klassiske designgreb når de mest relevante informationer (og til tider lidt uforståelige tal) skal kunne forstås ved et hurtigt blik.
Fx. er statussen af brugerens elforbrug vist med en grøn, orange eller rød farve alt efter om de har brugt strøm når det var billigt eller dyrest. Derudover fyldes en cirkel op som måneden går, for at indikere hvornår man har brugt mere strøm end forventet. Kombinationen af cirklen og farverne vurderes gennem indsigter fra brugerinterviews til at være en effektiv måde at forstå sit forbrug på, og giver en evne til at tage kontrol over forbruget og i sidste ende regningen.
4.5 i Rating
+450.000 Downloads
+2.800.000 Månedlige sessions
+80% YoY vækst
1# mest populære gratis produkt i App Store og Play Store i, blandt andet, November 2024
33% kaldsreduktion
Højeste forøgelse i CLV målt i Norlys
Resultater kan inddeles i 3 områder; app store ratings, anvendelse samt forretningsmæssig værdi.
App Store Ratings
Appen har per februar 2025 en App Store rating på 4.5 samt flere gange har været rangeret som det mest populære gratis produkt i hhv. App Store & Play Store og oftest er at finde i Top 10 i kategorien “Værktøjer”
Anvendelse
Appen er i dag downloadet mere end 450.000 gange. Derudover har den per februar 2025 +2.800.000 månedlige unikke sessions. Dette repræsenterer en YoY vækst på +80%
Forretningsværdi
Appen har været årsag til ⅓ reduktion i kundeservice opkald vedrørende regninger og derved en direkte faktor til omkostningsbesparelser. Derudover er appen i dag årsag til den højeste forøgelse i Customer Lifetime Value, målt i Norlys’ historie.
UX Metrikker
- 98% gennemførelse af 10-skridt onboarding.
- Appen starter ud med en onboarding som inkluderer Mit ID login, en længere række spørgsmål om husstanden, samt generel opsætning af appen. Her gennemfører 98% af alle brugere onboardingen.
- 89% konverteringsrate på ikke-loggede ind Norlys-kunder til loggede ind Norlys-kunder.
- 75% gennemførelse af opsætning af pris-periode.
Alle disse resultater indkapsles godt i følgende kommentar fra Trustpilot, af Anita Guldager, d. 13/11/2024;
“Har egentlig altid været tilfreds med el-levering fra Norlys. Men fristes indimellem til en tur til konkurrenterne pga pris. … Deres (Norlys) priser er godt nok lidt højere end mange af de andre. Men så er deres app bedre, med henblik på forbrug og prisoversigt. Let at gå til og læse”
Denne kommentar understreger, hvordan brugere er villige til, at bevidst betale et premium for at modtage et bedre digitalt produkt og hvordan Norlys er lykkedes med at skabe dette digitale produkt.
Norlys-appen beviser, hvordan digitalt design kan transformere en branche, hvor konkurrencen traditionelt har været prisdrevet. Ved at sætte brugeren i centrum og kombinere æstetik med funktionalitet, har Norlys skabt en platform, der både driver engagement, loyalitet og forretningsvækst.