Ud med julestress, ind med smagsoplevelser

The Barn

for

Castello

Kategori :

Type :

annoncoer

Strategi

Julen – det tidspunkt på året, hvor vi alle gælder os til æbleskiver, klejner og … ost?

Castello er et brand, der dyrker fantastiske smagsoplevelser og julen er højtid for indkøb af ost i de danske hjem og derfor en oplagt mulighed for Castello til at øge top-of-mind og få folk til at vælge smagsoplevelser med Castello-oste.

Men ost og jul er ikke noget, som vi reelt forbinder med hinanden. Så hvordan kan et ostebrand vinde forbrugernes opmærksomhed i en travl juletid? Vel at mærke en juletid, hvor alle annoncører kæmper om opmærksomheden og tillige bruger store beløb på det?

Strategisk identificerede vi en mulighed for at styrke Castello-brandet, ved at sikre brandets relevans i de mange sociale sammenhænge op til jul; de mange sammenkomster både før og efter, hvor der, udover hygge og nærvær, er fokus på fantastiske smagsoplevelser.

Vi identificerede derudover en stor, men uudnyttet trend, der matcher Castello-brandet: spiselige gaver. På platforme som Pinterest ser vi et væld af brugerskabt indhold om DIY-spiselige gaver. Det er en trend med bred appel og en stærk DIY-kultur, hvor Castello-oste kan spille en autentisk rolle.

Vores julekampagne bygger på denne stærke og relevante medie trend. Søgedata fra Google og Pinterest viser, at interessen for spiselige gaver hver jul stiger over 110% og at det er en tilbagevendende trend år for år. Trenden repræsenterer et stort potentiale for Castello, da den primært er drevet af kvinder mellem 25-44år - hvilket også er de primære købere af ost til husholdningen.

Vi koblede trenden sammen med en følelse, de fleste kender: gave-stress. Castello ville vise en bedre måde at fejre julen på med en mere personlig gave – værtsgaven – og smagsoplevelser i høj kvalitet til de mange sammenkomster i julen.

Den kreative strategi bygger på at positionere Castello oste som den oplagte løsning på gave-stress. Og med dette afsæt har vi skabt en kampagne, der inspirerer forbrugerne til at stoppe jagten på den perfekte gave og i stedet lave noget unikt med Castello: en spiselig værtsgave.

Løsning

Ost i gave. Kan man det?

Når man skal vinde folks opmærksomhed, kræver det mod. Vores strategiske fundament var stærkt: Spiselige gaver er en trend, og det brugergenererede indhold indenfor trenden var et godt match til Castellos æstetiske univers og ambitionen om at give inspiration til at skabe fantastiske smagsoplevelser.

Vores løsning var Castello Tasting Box – et kreativt greb, hvor hele processen kunne udfoldes: fra boksen forberedes til den forvandler sig til en smukt indpakket gave, som til sidst kan pakkes ud og blive til en indbydende osteservering. Grebet gjorde det muligt tilpasse konceptet til hvert enkelt medies kontekst og brug.

Pinterest spillede en central rolle i løsningen, fordi vi ville nå de folk, der allerede var interesseret i trenden. Pinterest-brugere søger aktivt inspiration og er i en DIY-tilstand, så vi hijackede brugernes søgeadfærd og skabte Pinterest-first indhold, der fungerede som en "how-to"-guide.

På OOH fokuserede vi på steder med høj gave-stress, såsom shoppingcentre og gågader. Her anvendte vi kontekstuelle budskaber, der skabte relevans og humor, og præsenterede Castello Tasting Box som den perfekte løsning på gavepanik i julehandlen. Uden for parfume- og kosmetikforretninger brugte vi budskabet ”Giv en anden duft i år”, mens budskaber tæt på tøjbutikker var ”God smag er altid på mode”.

For at synliggøre, hvor ideel og velsmagende en værtsgave, man kan sammensætte af Castello-ose er, skabte vi en pop-up butik, hvor folk kunne sammensætte deres egen Castello Tasting Box inklusiv tilbehør og gaveindpakning. Her var personalets primære funktion at hjælpe kunderne med at vælge den perfekte gave baseret på smagspræferencer. Samtidig samarbejdede vi med influencere, der viste deres bud på en DIY-værtsgave med deres yndlings Castello-oste, og hvem de ville give dem til – historier, der fik meget medvind.

På vores website gav vi DIY-entusiaster opskrifter og vejledninger til at skabe deres egen værtsgave og smagsoplevelse. Alle digitale kampagneelementer førte til artikelsider, hvor vi guidede forbrugerne i at skabe deres egen Castello-gave eller hvordan de kunne afholde en sensorisk ostesmagning.

For at sikre en høj kampagne dækning blandt alle oste forbrugere og forstærke de ovenstående eksekveringer – der er meget tilpasset de enkelte mediers kontekst og brug – udviklede vi en hero video, med fokus på en universal følelse: At finde og give gaver er stressende. Filmen kombinerer humor med Castellos æstetik for at skabe en engagerende og relaterbar fortælling, der viser, hvordan vores ost kan være løsningen på julegavepresset. Videoen fanger de kaotiske juleforberedelser og inspirerer forbrugerne til at vælge en smagfuld og personlig gave i form af en Castello Tasting Box.

Resultat

Det blev den bedste jul for Castello målt i salg nogensinde.

Flere af ostene blev udsolgt i kampagneperioden, så salgstallet kunne have været endnu højere. På trods af det blev det en 12 % stigning i salg målt mod forrige år.

En 250% stigning i andelen af forbrugere, der forbinder Castello med "oste så gode, at de kan gives som gave" fortæller, at Castello blev løftet ind i efterspørgslen og trenden omkring spiselige gaver (Fra 2 % til 7 %)!

Og hele 11 % af danskere har desuden sagt, at de rent faktisk har givet oste i gave denne jul. Det er en stigning på 37 %. Det er rigtig mange oste, der bliver købt som gave og det bevidner om, at der er stort forretningspotentiale i at være top-of-mind i denne specifikke anledning.

Brandopfattelsen af Castello blev også markant forbedret:
• "Oste, som er skabt til at glæde gæster" steg 72 % (fra 18 % til 31 %).
• "Et brand af høj kvalitet" steg 70 % (fra 23 % til 39 %).
• "Et brand, der er værd at betale lidt ekstra for" steg 157 % (fra 7 % til 18 %).

Gjorde vi os bemærket i den travle jul? Ja. Kampagnen skar igennem støjen med imponerende resultater:

• Meta: 12 %-point løft i annoncegenkendelse – 3x over branche benchmark.
• YouTube: 8,2 %-point løft i annoncegenkendelse – 1,5x over branche benchmark.
• 520.000 organiske visninger med 10.000 engagements (reaktioner, delinger og kommentarer) på influenceraktiveringer
• 72 % så 20” YouTube hero video fra start til slut - hvilket er det bedste resultat i brandets historie. Og det er tilmed med et reach på +1,3 mio. unikke brugere.
• På 430.000 gave-relaterede Pinterest søgninger inspirerede vi brugere til at stoppe jagten på den perfekte gave og i stedet lave noget unikt – en spiselig gave.
• 35% stigning i trafik til websitet i kampagneperioden med en avg. engagement time på 41 sek. – hvilket er en stigning på hele 338%

Men det slutter ikke her. Trenden på ’spiselige gaver’ er global. Edible/food gifts trender med 110-10.000 % hver jul på tværs af Castellos +30 salgsmarkeder. Og det samme gør sig gældende for julestress - det er ikke kun os danskere, der mærker den! Så i 2025 bliver kampagnen versioneret til nye markeder og aktiveret i bl.a. Canada, Australien, Storbritannien, Norge, Sverige og Finland.

Castello

Sofie Knudsen

Senior Global Brand Manager

Carina Haarbo Jensen

Brand Manager

Monika Schemm

Senior Global Brand Development Lead

The Barn

Mathias Kjær

Senior Global Media Strategist

Søren Dinesen

Senior Global Programmatic Lead

Ann Holm Pedersen

Senior Client Lead

Malene Mørck Sørensen

Account Lead

Emilié Veillon

Associate Creative Director

Dustin Jerome

Senior Art Director

Tess Elisabeth Broker

Art Director

Sean Rankine

Art Director/Copywriter

Nicolai Gade Kafaei-Yahyavi

Digital Media Coordinator

Kristine Kathleen Bartz Aarre

Digital Media Specialist

Lærke Lie Pedersen

Digital Content Specialist

Søren Dragsbæk

Producer

Jonas Koop

Producer

Bo Sejer

Director of Photography

Andreas Bruun Thorsted

Gaffer

Stefan Pflug

Director (Freelance)

Snorre Ruhe

Director of Photography (Freelance)

Kasper Nilsson

Production Design (Freelance)

Clara Gillow Thorsen

Food Stylist (Freelance)

Malene Nordestgaard

Senior Account Lead

Samarbejdspartnere

Carat
Mediebureau
Pinterest
Media Partner
Sunday Studio
VFX

Watch Video