I Danmark findes der flere bettingbrands, end der er hold i en EM-slutrunde. Det betyder, at et nationalt brand som Oddset ofte er oppe imod internationale bettingbrands med store moderselskaber i ryggen med rigtig dybe lommer! Det har resulteret i en kategori, hvor der er stor kamp om opmærksomheden, og hvor den typiske kommunikation handler om velkomsttilbud og det højeste odds - to ting, som Oddset sjældent ønsker at være med på.
Derfor lancerede Oddset i januar 2024 deres nye brandplatform, ’Det er typisk dansk’, som skulle distancere Oddset fra de internationale aktører på markedet ved at tage udgangspunkt i den nærhed og lokale tilstedeværelse, med fans og spillere, som Oddset har opbygget igennem mange år.
Brandplatformen ’Det er typisk dansk’ er konstrueret til at komme så tæt på de danske fans som overhovedet muligt. Den bygger på indsigt i, hvordan sport fungerer som en samlende kraft, hvor det danske fællesskab hyldes, og hvor vi dyrker alt det typiske ved den danske folkesjæl, som de andre ikke helt forstår.
EM i Tyskland var første gang, at platformen for alvor skulle rulles ud i forbindelse med en stor sportsbegivenhed med dansk deltagelse. Som bettingbrand må det siges at være den helt store lakmustest. Her havde Oddset en gylden mulighed for at knytte endnu tættere bånd til deres fans og vise, hvad Oddset står for.
Der var bare ét problem:
For hvor vi alle sammen var en del af EM-euforien i 2021, hvor Danmark var på hjemmebane, hvor holdet samlede sig om Christian Eriksen og hvor vi næsten gik hele vejen (damn you, Sterling), så var denne slutrunde altså på udebane. Og der var tilmed kun afsat ca. 50.000 billetter til danske fodboldfans, hvilket betød, at millioner af fodboldinteresserede danskere ikke fik mulighed for at nyde fodboldfesten i Tyskland.
Så hvordan kunne Oddset skabe bare en brøkdel af denne eufori, når det hele foregår på udebane i Tyskland?
Løsningen blev skabt ud fra devisen: Hvis danskerne ikke kunne komme til Tyskland, måtte Oddset bringe en lille del af Tyskland hjem til Danmark.
En slutrunde er en folkefest af de helt store. Og ingen slutrunde uden en ordentlig slutrunde-sang. Danskerne har oplevet mange slutrundesange, men intet som Oddsets sang – ’Ein Slutrundesang’.
Med et tysk twist på Oddsets brandplatform ”Det er typisk dansk”, blev denne slutrundesang introduceret med schnitzel, hurtigbriller og høj tyskinspireret dakkedak-musik.
De tyske elementer blev kombineret med typisk danske klassikere som remoulade, rød/hvide farver og grillhygge i haven under parolen 'Das Ist Typisch Dänisch'.
I kølvandet på populære fænomener i den danske fodboldkultur, som 'Lidt til Lægterne' og
'Mandsholdet', vidste vi, at størstedelen af hypen ville foregå på sociale medier. Vi skulle dermed
først og fremmest skabe en kampagne, som kunne leve på disse platforme .
Vi lancerede derfor ”Ein Slutrundesang”-musikvideoen på sociale medier, så den kunne blive set af hele nationen. Herrelandsholdet var med på lanceringen, hvor de postede musikvideoen og afholdte en quiz, hvor vinderne kunne vinde 'Das Ist Typisch Dänisch' tracksuits på deres sociale kanaler.
Slutrundesangen blev udgivet på alle større streamingtjenester, så de danske fans havde muligheden for at brage den ud i deres EM-eufori og lade op til, at Danmark (forhåbentlig) lavede en gentagelse af EM i 92.
Oddset kunne som sponsor af landsholdet, bruge de danske landsholdsdrenge i kampagnen, og de var med på en gæsteoptræden i både musikvideoen samt på digitale og sociale medier, under overskriften ”Sehr stoltz sponsor auf landsholdet”. Dette samarbejde var vigtigt for Oddset, for at bringe spillerne endnu tættere på de danske fans.
Under slutrunden holdte kampagnen et stort fokus på aktualitet. Der blev udviklet indhold til sociale og digitale medier, som havde en typisk dansk, ironisk tilgang, f.eks. som lavede sjov med de andre lande i slutrunden op til en kamp med ”Rot und weiss, England er scheiss!”, stjernespillere med ”Schlager Ronaldo til i aften?” eller bare fodboldkulturen ”is it coming hause?”.
Alt sammen, selvfølgelig i 'Das Ist Typisch Dänisch' fordanskede tyske sprog.
For at være på den sikre side, var der udviklet indhold til alle scenarier. Der var både indhold til, hvis Danmark vandt det hele, hvis Danmark gik videre fra puljen uden at vinde en kamp og hvis de (som så ofte sker) røg ud. For det ville bare være typisk dansk.
Reaktionen på kampagnen fra de danske fans var over al forventning!
På sociale medier fik selve musikvideoen over 1,7 mio. visninger. Heraf fik vi over 1 mio. visninger på YouTube med en gennemsnitlig visningstid på hele 96 sek. per person, og danskerne var ikke bange for at vise deres begejstring i kommentarsporet.
Oddset fik tilsendt flere videoer og billeder, både fra fans i Danmark, der festede til deres nye slutrundesang, og de hardcore fans, som spillede fanzoner op i hele Tyskland.
På Spotify lå 'Das Ist Typisch Dänisch' NR. 1 på VIRAL 50 – Danmark listen, endda over sange som ’Re-sepp-ten’ og DBU’s officielle EM sang ’Kongen af Danmark’. Sangen blev tilføjet til et hav af playlister, som de danske fans brugte til at komme i den rette EM-stemning.
Oddset og 'Das Ist Typisch Dänisch' var nu officielt, en del af den danske EM-eufori.
Også i pressen kunne man fornemme begejstringen. Kampagnen fik nemlig omtale i alt fra Radio 4’s podcast 'Top 1', som gennemgik de mest prominente slutrundesange, til folkeskolens fagblad, Folkeskolen.dk, hvor den ifølge lærer Jens Danielsen var med til at gøre, at ”tysk er blevet cool igen”. Hvilket må siges at være en bedrift udover de målsætninger der var blevet sat inden kampagnestart.
VIGTIGSTE RESULTATER:
• Kom på Spotifys VIRAL 50-liste
• +1,7 mio. visninger på sociale medier
• 96 sek. gns. Visningstid på YouTube
• +49 % stigning i brand impressions under turneringen
• Spilindtægt var 70 % over målsætningen
• Mest foretrukne betting-platform iblandt målgruppen
Som vist ovenover, så rykkede kampagnen ved Oddsets forretning.
Under slutrunden oplevede Oddset en stigning på +49 % i brand impressions, og Oddset var både den foretrukne udbyder samt den platform, som flest valgte at spille hos.
Heraf viste undersøgelser at Oddset umærkede sig som værende det bettingbrand med det bedste tilbud under slutrunden. Hvilket er lidt interessant, da Oddset i perioden ikke havde nogle differentierede tilbud at tilbyde spillere. Perceptionen af en god kampagne gjorde dermed, at brugerne også fandt ’tilbuddet’ hos Oddset mere attraktivt.
Oddsets spilindtægter oversteg alle forventninger og var 70 % over målsætningen, derudover så Oddset det højeste antal af spillere i 2024 samt det højeste antal af spillere i 18 måneder.
Det lykkedes derfor Oddset at skille sig ud fra deres mange store internationale konkurrenter, vise hvem Oddset er og ikke mindst, at bringe EM-euforien fra Tyskland hele vejen hjem til Danmark og bidrage til den store folkefest.