CO2 Dashboardet fra GSV – til gavn for mennesker og for klimaet

Adapt Agency

for

GSV Materialeudlejning

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Digitalisering er ikke et fremmedord for landets førende udlejningsvirksomhed af materiel til bygge- og anlægsbranchen. Faktisk har GSV været på en digitaliseringsrejse i mange år, med målet om at gøre en ellers støvet og forurenende byggebranche langt mere miljøvenlig og effektiv. I dag er GSV en ægte SaaS udbyder med flere digitale løsninger i porteføljen og med større udbud af eldrevet maskiner og emmisionsfrie løsninger til byggepladserne.

Det går godt i spænd med den stadigt stigende efterspørgsel, der kommer fra kunderne om mere miljøvenlige løsninger. GSV oplever en fremvoksende kultur, hvor entreprenørerne udviser større omtanke og er modnet til aktivt at vælge bæredygtighed til som en del af deres forretningsstrategi. Det er godt hjulpet på vej af de nye skærpede EU-lovgivningsregler, indført i januar i år, som sætter krav til virksomheders rapportering af udledninger, som har betydning for miljøet. Det bliver et krav, at man har de rigtige værktøjer til rådighed, som kan automatisere dataindsamling og strukturere processen, så ens udledninger kan kvantificeres og indarbejdes i det årlige regnskab.

De nye krav fra både kunder og EU sætter ikke en stopper for GSVs mål om at være Danmarks førende aktør i overgangen til en mere emissionsfri byggebranche. De har forberedt sig godt ved at udvise ansvarlighed i deres investeringer og løsninger, som kan være med til at skabe de bedst mulige betingelser for mennesker og klimaet.

Det er i den kontekst, at vi skal forstå deres nyeste digitale investering: “CO2 Dashboardet”.

Løsning

GSV har lanceret et omfattende CO2 Dashboard, der understøtter byggeledere og ESG-konsulenter i at overvåge, rapportere og reducere emissioner. CO2 Dashboardet hjælper til at holde øje med ens CO2 udledning og hjælper med at finde områder hvor man kan nedbringe den. Samtidigt kan man sikre højere effektivitet ved mindre tomgang og større udnyttelse af de maskiner, man har lejet hos GSV.

Når man tager CO2 Dashboardet i brug, opgiver man sit CO2 budget (målt i kg) for det givne byggeprojekt, og kan derfra begynde arbejdet med at overholde det undervejs i byggeprojektet.

Har man som kunde lejet materiel ved GSV, så kan man ved hjælp af at tegne et geofence på det område, hvor maskinerne anvendes (en byggeplads, typisk), få aktiveret det til at indgå i CO2 regnskabet på det byggeprojekt man har. CO2 data registreres dagligt af GSV og vises på ens CO2 Dashboard.

Her har man også adgang til alle maskiner på byggepladsen samt deres CO2 forbrug. Der vil fremgå en liste over de maskiner der anvendes, og som udleder mest og hertil muligheden for at vælge alternativer, som kan nedbringe CO2 udslippet og hjælpe med at overholde ens CO2 budget. Man kan holde øje med ens tomgangskørsel, opgivet i antal timer i en given periode - så denne også kan nedbringes.

I dashboardet har man fuldt overblik over ens byggeprojekter og kan downloade rapporter på ens CO2 udledning i den givne periode, man vælger.

Features opsummeret:
- Lav dit eget projekt – tegn et område rundt om din byggeplads eller indsæt dit sagsnummer og GSV begynder at samle CO2 data.
- Få liste over maskinerne på byggeplads og se forbrug
- Få vist alternativer til de maskiner, der udleder CO2
- Hold øje med tomgangskørsel
- Overblik over dine projekter
- Download en rapport over CO2 udledning

CO2 Dashboardet er et helt essentielt værktøj som gør det muligt som kunde at begynde at imødekomme kravene på rapportering af ens CO2 udledning og samtidig gøre en positiv forskel for miljøet.

Resultat

Hvad betyder det, at man arbejder med at nedbringe CO2 udledningen på byggepladsen? Det er ingen hemmelighed, at bygge- og anlægsbranchen er en af de tunge drenge i det danske klimaregnskab. Alene udledninger fra byggeprocessen og materialer udgør 10 procent af Danmarks samlede udledninger, mens 30 procent af hele Danmarks samlede CO2-udledning kommer direkte eller indirekte fra bygge- og anlægsbranchen. Det korte svar er derfor ja, arbejdet med at reducere udledningen i branchen har kolossal betydning og potentialet er derfor også derefter. Det ved GSV.

En simpel udregning på tomgangskørsel alene viser, at hvis man på tværs af alle maskiner i GSV, fra den største gravemaskine til den mindste gravemaskine, med CO2 dashboardet kunne reducere tomgangskørsel med 25%, så vil man på ca. 1000 maskiner i GSV i snit kunne spare ca 0,5 L diesel pr. maskine – hvilket på et år svarer til 405 ton CO2 for 1000 maskiner.

Og så er der alternativt materiel. Udskifter man de dieseldrevne maskiner med batteridrevne, ja så begynder man at ramme nogle besparelser i CO2 udledning, som virkelig kan bon’e ud på regnskabet i dashboardet.

Potentialet kan blive endnu større, hvis GSVs kunder også kigger på eget materiel.
GSV vil tilbyde at hente data fra kundernes maskiner, så de på byggepladser, hvor der også kører materiel fra GSV kan se udledningen fra GSV materiel, deres eget materiel eller en samlet mængde.
Begynder kunderne at kigge på eget tomgangskørsel eller tilmed selv begynder at udskifte maskinparken med batteridrevne maskiner - ja - så ruller den emissionsfrie snebold for alvor i branchen.

CO2 Dashboardet er en digital genistreg fra GSV, som kommer på det helt rigtige tidspunkt, med en branche som er parat til at tage det i brug og med nye lovgivningskrav, som GSVs kunder nu bliver i stand til at imødekomme. Med CO2 Dashboardet fra GSV har bygge- og anlægsbranchen taget endnu et skridt i at forløse det store digitaliseringspotentiale, som bidrager til en bedre, billigere og mere CO2-venlig drift.

Til gavn for mennesker og for klimaet.

GSV Materialeudlejning

Peter Fritzbøger

Kommerciel og Digital Direktør (CCO)

Søren Mortensen

Digital Marketingkonsulent

Adapt Agency

Agne Krausauskaitė

Frontend Developer

Anders Mikkelsen

Senior UX Designer

Carsten Dan

Senior Backend Developer

Fay-Mary Huish

Delivery Manager

Jakub Wolak

Frontend Developer

Jesper Østergaard

Technical Lead, Mobile

Josephine Raun Thomsen

UX Designer

Mette Gry Schmidt

Product Design Lead

Nikolaj Kaster

Android Developer

Oleg Eni

Backend Developer

Tom Helmer Hansen

Senior Backend Developer

Samarbejdspartnere

BRIGHT
Kreativer

Watch Video