Hele Danmarks Biografklub

Publicis Danmark

for

Biografklub Danmark

Kategori :

Type :

andet

Vinder af Best in Digital Strategy

BRONZE:
På trods af et stigende konkurrencepræget marked via streamingtjenesterne, en pandemi og et generelt fald i biografgængere, har Biografklub Danmark gennem en digitalisering af forretningen og en brugervenlig loyalitetsklub formået at vækste, ikke bare deres brugerbase, men også antallet af solgte biografbilletter.
Casen viser et klart link fra forretningsudfordring til resultat, og har samlet bidraget til et dansk biografmarked, der trives og klarer sig godt, til sammenligning med nabolandene.

Baggrund

Biograferne står i en udfordrende tid. Streamingplatforme er i stadig vækst og Corona lockdowns satte varige spor i biografvanerne. Men danske biografmarked stikker ud. Det klarede sig markant bedre igennem pandemien end landene omkring os. Og der sælges pt. lige næsten dobbelt så mange biobilletter pr indbygger i Danmark sammenlignet med Sverige.

For at forstå dét, skal vi se på Biografklub Danmarks digitalisering og vækst de senere år.

Det er kun 6 år siden, at klubben stadig postforsendte klubben tusindvis af fysiske kuponark og emailede ”print selv-PDF’er” til de dengang 140.000 tusinde medlemmer.

Siden da har klubben taget skridt for skridt i en nøje tilrettelagt digitalisering, med henblik på at øge medlemsbasen, få indløst flere billetkuponer samt gøre klubbens resultater mindre afhængige af konjunkturer. Det har i den grad vist sig at være rettighed omhu, da filmudbuddet i disse år har været påvirket af alt fra pandemirestriktioner til strejker.

Strategien for de digitale tiltag har været at:
- Forny eller genrekruttere medlemmer mere effektivt
- Stimulere medlemmerne til at indløse flere kuponer mere effektivt
- Og på den måde kunne lade marketingbudgettet arbejde for at rekruttere helt nye medlemmer

Løsning

Første skridt i digitaliseringen var udviklingen af en app med fokus på brugervenlighed ,da klubbens daværende gennemsnitsalder var over 60 år. Siden byggede vi et nyt website og kundeservicesystem.

Kort fortalt er vi gået fra en dengang monolitisk software-arkitektur med meget legacy code til ny mobile app (Flutter), nyt website med headless CMS (Strapi), nyt API, nyt skræddersyet kundeservicesystem, Customer Data Platform (Tealium).

Implementering af Customer Data Platformen gør desuden, at vi kan orkestrere 1. parts data til kvalificerede segmenter og dermed målrette konverteringsflowet, så medlemmer kan fornyes mere effektivt.

Det er yderligere styrket med indførelsen af automatisk fornyelse af medlemskabet. Som mere end halvdelen af klubbens medlemmer aktivt har tilvalgt stimuleret af strategiske incitamenter.

Vi har også iværksat en kanalstrategi for egne kanaler til automatiserede e-mail flows, segmenteret kommunikation og triggerbaserede meddelelser. Vi er gået fra 20 udsendte nyhedsbreve hele sæsonen til 100+ segmenterede nyhedsbreve med en gennemsnitlig åbningsrate på 60-65%

På mediestrategi er fokus på Meta, Display og Youtube, baseret på segmenter fra CDP’en, hvor kreativer tilpasses ift., hvor brugeren er i kunderejsen. Samtidig fokuserer vi som nævnt på at aktivere brugerne via owned kanaler, for dernæst at targetere dem på paid kanaler. Den samlede indsats har resulteret i en 40% lavere CPA og forbedret engagement på annoncerne.

Alt i alt kan størstedelen af marketingbudgettet nu i stedet bruges til at rekruttere helt nye medlemmer via fx Social, SEM og Programmatic – kombineret med Digitalt TV og OOH.

For at øge kuponindløsningen (og dermed skabe flere besøg i biografen som er selve klubbens raison d’etre – nudger vi også medlemmer, hvis de ikke har fået set en film, ved at servere dem filmteasers på sociale kanaler – eller anmeldelser af filmen som notifikation i appen.

Resultat

Efter 5 års fokuseret indsats taler resultaterne deres eget sprog:

Mod alle odds og trods alvorlige udfordringer fra lockdowns og hastigt voksende konkurrence fra streamingplatform – med enorme marketingbudgetter – er klubben vokset 67% fra 144.000 medlemmer i 2018 til 240.000 medlemmer i år.

Vi er gået fra 750.000 indløste kuponer/solgte biografbilletter i 2018 til 1.300.000 indløste kuponer/solgte biografbilletter i år. En vækst på 74%

Behovet for de fysisk udsendte brochurer med et dertilhørende girokort samt 56.500 fysiske kuponark udsendt med post er elimineret. Nu benytter 97% af medlemmerne de digitale platforme.

Medlemmerne, som i gennemsnit er 62,5 år, elsker de digitale platforme. 95% af 11.379 adspurgte medlemmer svarer, at de synes, det er nemt at bruge de digitale produkter.

I løbet af de seneste 5 år har vi sat den ene rekord i medlemsantal efter den anden, og timingen kunne ikke have været bedre. Under coronanedlukningerne, som ramte filmbranchen og biograferne hårdt, stod Biografklub Danmarks medlemmer for mere end 1/3 af alle solgte biografbilletter. Og i år er prognosen altså 1,3 mio. biobilletter solgt gennem klubben.

Et blik på billetsalget ved enkelte film vidner også om den store effekt. Er en film blandt klubbens 10 udvalgte hvert år, får det danskerne i biografen. Både via klubben og til fuld pris pga. akkumuleret interesse i filmen.

”Farven Lilla” solgte 4800 billetter i Sverige, 10400 i Norge, men 142.000 i DK
(31.000 til fuld pris og 111.000 via klubbens kuponer) = 2858% flere billetter i DK vs Sverige

“Wild Rose” solgte 3200 billetter i Sverige, 8600 i Norge, men 91.000 i DK
(27.000 til fuld pris og 64.000 via klubben) = 2743% flere billetter i DK vs Sverige

”Driving Madeleine” solgte 7300 i Sverige, 11800 i Norge, men 184.000 i DK
(43.000 til fuld pris og 141.000 til fuld pris) = 2416% flere billetter i DK versus Sverige

Og sådan kunne vi blive ved film for film.

Alt i alt er de senere års digitalisering af Biografklub Danmark en afgørende faktor for, at det danske biografmarked trives og klarer sig så godt sammenlignet med vores nabolande. Det er værd at fejre.

Biografklub Danmark

Lykke Lind Thomsen

Adm. Direktør

Michael Isaksen

IT, Data Og Systemansvarlig

Dorthe Marhauer

Kundeserviceansvarlig

Maria Mørck

Digital Redaktør og SoMe Manager

Christian Slotsager

Marketing Manager

Publicis Danmark

Dennis Jul Bolding

Senior Director, Design & Development

Sebastian Jensen

Creative Director

Christopher Munk

Commerce Director

Nadia Christensen

Head of Social

Rune Nielsen

Creative Director

Frederik Toft

Art Director

Cherry-Ann Keegan

Client Lead, Creative

Sander Svendsen

Head of Insights

Marek Zernicek

Technical Project Manager

Michal Kos

Lead Developer

Kenneth Brinkmann

CEO

Bettina Hammelev

Client Director, Media

Mushab Baig

Tech Ops Manager

Samarbejdspartnere


Billeder

Watch Video