Fundamentet til mere end (bare) Marketing Automation

Danske Spil A/S

for

Danske Spil A/S

Kategori :

Type :

annoncoer

Baggrund

Digital transformation har længe været øverst på agendaen hos Danske Spil. Og siden 2015 har det været det helt centrale omdrejningspunkt i organisationen. En fuld erkendelse af, at det bærende tandhjul - dengang, i dag og i fremtiden - er digitalt. Visionen var dengang at skabe en…
"Personlig og enkel kunderejse, der på hver af de eksisterende platforme og med kvalitet, vitalitet og stabil drift giver en intuitiv kundeoplevelse og tilfredse og tilbagevendende kunder.”
Og det er det stadig.
Men siden 2015, og i særdeleshed de seneste 2-3 år, har privacy-bølgen gjort det sværere for tandhjulet at spinne taktløst – for ikke at sige, at den har trukket tæppet væk under en del af Danske Spils tech stack, der skulle gøre det muligt at være så relevant, som ambitionerne bød os.
Derfor har Danske Spil de seneste 1-2 år arbejdet målrettet med at skabe et stærkt fundament for brug af 1. partsdata samt at demokratisere adgangen til data på tværs af organisationen. Og for at hoppe tilbage i tandhjulsbilledet: At sikre tandhjulet ikke blot blev fremtidssikret – men også så velsmurt, at det kan klare det stigende antal forespørgsler fra forretningen.

Løsning

Et bærende hjul i den del af transformationen, der vedrører marketing og arbejdet med kunderne er investeringen i en Customer Data Platform (CDP).
Via CDP’en har den enkelte marketingmedarbejder i dag adgang til transaktionsdata og adfærdsdata på næsten 1 mio. ”monthly tracked users” fra indtil videre 13 1. partsdata-kilder i realtid.
Herfra kan data sættes i spil på tværs af 8 kanaler – fra Facebook til TV2. Fra CRM (Eloqua) til website (Sitecore). Og vi venter blot på, at flere medier bliver klar til at arbejde med førstepartsdata.

Med CDP’en i centrum har vi sat skarp fokus på, at…:
• Sikre 1. partsdata – vi skal sikre indsamlingen og struktureringen af vores egen data.
• Adgang til data – data skal være nemt tilgængeligt. Dels for BI, Data Science og Analytics, men i særdeleshed også for Marketing.
• Fleksibilitet – med CDP’en kan vi nemt tilføje og udskifte platforme og værktøjer uden lange integrationsprojekter og stadig have samme datagrundlag tilgængeligt i det nye værktøj.
Med det fokus kan vi forsat blive ved med at skabe de gode kundeoplevelser digitalt både hurtigt og kosteffektivt.

Fakta:
• 13 1. partsdata-kilder (apps, websites, datawarehouses, CRM mfl.)
• 800.000 genkendte brugere hver måned.
• Millioner events sendt
• 50 mio. e-mails årligt

Katalysator for datadrevet marketing
Tidligere kunne det tage måneder at få data fra datawarehouse og gjort det tilgængeligt i fx CRM. I takt med vores arbejde med CDP’en og 1. partsdata kan Marketing selv få adgang til data.
Således kan vi i dag gå live med data fra CDP’en med det samme. Enkelte use cases kan være mere tidskrævende. Men helt generelt så er data ikke længere den tidsbegrænsende faktor.
En sådan effektivisering af ”time to launch” skaber et helt nyt grundlag for at være datadrevet. Danske Spil kan i dag teste små og store ideer af langt hurtigere end tidligere.

Resultat

Med CDP’en oplever vi især 4 klare fordele, hvori resultaterne viser sig:

1. “Time to launch”
Tidligere kunne det tage måneder af få adfærdsdata og transaktionsdata gjort tilgængeligt for fx Marketing. Med CDP'en har vi struktureret data, så den er tilgængelig for marketingfolk med det samme - også uden at de behøver at være data-nørder.

2. “Launch på tværs af kanaler”
Data er tilgængelig i de kanaler, der er forbundet til CDP’en. Derfor kan vi nemmere orkestrere kommunikationen på tværs af kanalerne – og det virker.
CDP’en giver os nemlig nye muligheder for aktivering af 1-parts data. Det så vi tydeligt i efteråret 2022, hvor vi startede en Lotto-PLUS kampagne. Som de første i Danmark fik vi lavet et setup, hvor vi skubbede 1-parts data automatisk til TV2Play, der var målrettet relevante kunder. På TV2 Play aktiveringen alene så vi et opløft i abonnement på 25 procent. Og da vi tilføjede e-mail og push, øgede vi effekten til 66 procent.
Ved brug af 1-parts data og med kanalaktivering på tværs af mail, push, social og TV2 Play konverterer vi abonnenter 4x gange så effektivt i forhold til tidligere.

3. “Ansvarlighed”
Spillernes risk-score er en medvirkende faktor til, om spillerne modtager markedsføring fra os. Danske Spil vil ikke ramme spillere med en problematisk spiladfærd.
Dette gælder både på egne kanaler såvel som på købte kanaler, hvor vi kan arbejde med 1. partsdata.

4. “Nem adgang til effektmåling”
Tidligere blev effekter - altså om en kampagne eller et kommunikationsflow virker – primært målt i de selvstændige kanaler – og det gav aldrig et reelt billede. Nu måler vi opløft i konverteringsgrader, deltagerprocenter og indskud såvel som kundens tidsforbrug og engagement på app og website på tværs af kanalerne.

Mere end bare Marketing Automation
Generelt oplever vi, at Marketing Automation ikke længere behøver være begrænset til de direkte beskeder som fx e-mail. Med data tilgængeligt for den enkelte marketingmedarbejder, og med flere betalte kanaler, der åbner for at modtage førstepartsdata, er mulighederne nærmest uendelige. Med CDP’en i centrum er Danske Spil klar til fortsat at arbejde målrettet, effektivt og datadrevet.

Danske Spil A/S

Anders Nordsted

Programmatic Specialist

Peter Møller

Head of Digital Marketing

Henriette Suenson

Tech & Data Manager

Peter Føns

CDP Manager

Daniel Jørgensen

Digital Campaign Specialist

Danske Spil A/S

Anders Nordsted

Programmatic Specialist

Peter Møller

Head of Digital Marketing

Henriette Suenson

Tech & Data Manager

Peter Føns

CDP Manager

Daniel Jørgensen

Digital Campaign Specialist

Samarbejdspartnere


Watch Video