Camouflags

Brandhouse/Subsero, VIRTUE

for

Vice

Kategori :

Type :

andet

Vinder af The Big Idea

SØLV:
Handling er tilbage i digital aktivsime — i en stærk AI genereret visuel idé som sidder fast i den menneskelige hukommelse.

Baggrund

Qatar har bestilt 15.000 nye overvågningskameraer til verdensmesterskabet, og har nu i alt 250.000 kameraer med indbygget ansigtsgenkendelse der overvåger besøgende dag og nat.
Ikke nok med at Qatars retssikkerhed er ekstremt begrænset og landet har et problematisk forhold til menneskerettigheder — de har ingen transparens omkring, hvilke data der bliver indsamlet, hvad de bliver brugt til og hvem der efterfølgende får adgang.

Man kan godt forhindre ansigtsgenkendelse med udklædning og makeup.
Problemet er bare, at ting der kan snyde algoritmen er så tilpas påfaldende, at de tiltrækker opmærksomhed fra menneskelige tilskuere.
Med mindre, selvfølgelig, at man kan få selve forklædningen til at glide i et med sine omgivelser.

Løsning

Camouflags — Anti-overvågningsmønstre udformet som fodboldsfans’ ansigtsmaling.
Design-serien er baseret på de deltagende landes flag, men udviklet ud fra og testet op mod ansigtsgenkendelses-teknologiens blind spots.

Vi udviklede mønstrene ved at vende kunstig intelligens mod sig selv.
Vi fodrede midjourney algoritmen med billeder af verificerede anti-overvågningsmønstre, og bad den om at forestille sig dem som forskellige landes flag.
Vi testede output op mod forskellige open-source maskinlærings-modeller (fx Google’s FaceNet og DeepFace), udvalgte de bedste og fodrede dem tilbage igen i et iterativt forløb indtil de brød algoritmen.
Resultat blev lanceret som både inspirerende billedserie, gonzo-journalistisk eksperiment og interactive tutorial gennem SparkAR filtre i Instagram — og sparkede til en global samtale om datasikkerhed, overvågning og ansigtsgenkendelse.

Resultat

Med over 1 million views på reddit, 1.500.000 afspilninger på TikTok og opfølgende artikler i flere internationale medier, introducerede Camouflags en ny vinkel — og et nyt håb — i diskussionen om staters omfattende brug af overvågningsteknologi.

Vice

John Montoya

Senior Director of Audience Strategy

Brandhouse/Subsero, VIRTUE

Jeppe Ritz

Creative Director

Louis Pilmark

Creative Director

William Ditlev Barfoed

Art Director

Morten Gubak

Executive Creative Director

Tao Thomsen

Creative Director

Christine Marie Smith

Art Director

Frederik Flygel

Designer

Mathis Eskjær

Video Producer

Gustav Rørbech

Creative

Robin Hvilsom

Creative

Samarbejdspartnere

Digital Consultant
Francois Andrivet
Make-up artist
Stephanie Brix
Make-up artist
Naja Jensen
Make-up
Nicola Helweg Thomasen
Photo
Monty Freddie Studio

Watch Video