Show 13. juni 2024

Club Matas når nye højder!

Responsive

for

Matas A/S

Kategori :

Type :

annoncoer

Vinder af Customer Experience

SØLV:
Det er en glimrende videreudvikling af et eksisterende koncept. Den får sølv, fordi den flytter barren for et loyalitetskoncept i Danmark. Det er et win win koncept, der bygger på erfaring og rigtig godt hold i kundernes adfærd og de gode resultater.

Vinder af Marketing Automation

GULD:
Matas og Club Matas Plus viser, hvordan omnichannel skal gøres. Intelligent brug af kundedata i alle kontaktpunkter sikrer kunderne relevant rådgivning og en sammenhængende kundeoplevelse. Dét gør det nemt at handle mere hos Matas – og det kan ses i de imponerende resultater hos årets vinder.

Vinder af Commerce

GULD:
Bund solid omni-channel - der binder den digitale og fysiske oplevelse sammen på en meget personlig måde. De hviler ikke i førersædet. Stærkt at få så mange danskere til at betale blot for at være med i klubben - 17 mio årligt. Lykkes med at løfte ekspedienten fra sælger til rådgiver. Stensikker vinder!

Baggrund

Matas trænger efterhånden ikke til nogen introduktion. Alle kender de smukke butikker, det kvalificerede personale og efterhånden også den særdeles velbesøgte netbutik, der nu er Danmarks 2. mest benyttede. Men kigger vi blot 5 år tilbage var Matas ikke så nær så fokuseret og målrettet som de er i dag.

I gadebilledet blev Matas udfordret af både de hurtigtvoksende detailkæder som Normal og online dukkede der hver dag nye butikker op, hvor man kunne købe hår-, hudpleje og sundhedsprodukter. Ikke mindst på Amazon.com.

Matas’ loyalitetsprogram, ’Club Matas’, var ganske vist kendt som den største danske kundeklub med en imponerende andel af danske kvinder som medlemmer og velfungerende point-shop, hvor point kunne veksles til mindre varer. Ingen tvivl om, at Club Matas var noget for mange – men ved en nærmere analyse af kundedata fra klubben stod det klart, at potentialet for indtjening og kundeloyalitet reelt lå hos de kunder, som i forvejen havde høj værdi for Matas. Og det eksisterende ’stribe-koncept’ fungerede ikke til dette, selvom det reelt set var hensigten.

Matas lagde ny strategi med hovedingredienser fra digitalisering, kundeklub og nethandel og en covid-pandemi satte yderligere skub i udviklingen. I dag har Matas rykket sig digitale lysår foran langt de fleste virksomheder og står med kronen på værket i form af konceptet ’Club Matas Plus’ (CMP).

Løsning

Club Matas Plus (CMP) er en ’søster’ til den klassiske point-klub og tilbyder helt konkret muligheden for at medlemmer kan få fri fragt, 3x point på køb og særlige tilbud mod en beskeden fast månedlig betaling på 29 kr.

Indsigter viser at 270.000 medlemmer decideret ville spare penge på at melde sig ind i CMP. Strategien er at bringe denne indsigt til kunderne på tværs af alle kanaler. Fx kan materialisterne på Point of Sale se hvilke medlemmer Club Matas Plus er mest relevant for, samt hvor meget de forventes at kunne spare med et medlemskab. På den måde øges relevansen og dialogen om det nye koncept kvalificeres.

Marketing Automation via både SMS, app og e-mail sørger for at hjælpe kunden i mål med både aktivering af medlemskabet og tilknytning af kreditkort. Igennem hele medlemskabet støttes kunderejsen kontinuerligt for at maksimere værdi for kunden og Matas. For eksempel hvis kunden ikke får nok ud af de fordele, som hun betaler for, eller hvis det igen viser sig at kunne betale sig med medlemskab for et tidligere medlem.

Noget så avanceret som Club Matas Plus kan kun lade sig gøre, fordi Matas har en helt unik modenhed. Den mangeårige dataopsamling giver mulighed for et utal af avanceret kundecentrisk kommunikation.

Hvis en kunde fx har købt et produkt, der egner sig til abonnement, bliver denne indsigt aktiveret med intelligente automatiserede flows gennem Agillic. Både i forbindelse med hvervningen og helt op til pakningen af den enkelte abonnementsforsendelse:

Skal du have noget mere med, når vi nu alligevel pakker og sender dit abonnementsprodukt?
For mere end 15% af gangene er svaret, Ja tak!

Matas har desuden aktiveret Marketing Automation omkring tilbuddene for både Hudtest, Personlig rådgiver og noget så simpelt som opfølgning på køb af en ny kategori. Ved køb af eksempelvis Maybeline læbestift for første gang, sendes kundeklubmedlemmet how-to-videoer til den perfekte makeup. Det er nemlig ’værdi for kunden’, som bliver vægtet tungest, når kommunikationen bliver sendt ud gennem Agillic.

I den ene hånd har Matas et væld af inspiration fra både leverandører og kolleger og i den anden hånd har de livscyklus-budskaberne, der hjælper medlemmet videre i sin rejse mod sundhed og skønhed. Hvis der er er konflikt mellem de to paradigmer sørger en AI baseret suppression-logik for at prioritere det budskab, som vurderes til at have den højeste relevans for kunden og det højeste økonomiske potentiale for Matas.

Resultat

• Club Matas har mere end 1.5m aktive medlemmer, som har handlet inden for det seneste år
• Mere end 80% af Matas’ transaktioner kan nu tilskrives på medlemsniveau
• Flere end 50.000 medlemmer har nu takket ja til Club Matas Plus
• Club Matas Plus medlemmer har mere end 20% ekstra i værdi per kunde og den højeste NPS blandt medlemmerne.
• Abonnementer på produkt giver en øget genkøbsrate med 200-300%
• Opfordring til sampakning af yderligere varer med abonnemmentsprodukt giver en øget basket size på 45%
• After sales e-mails konverterer 8x så godt som traditionelle nyhedsbreve
• Det omtalte ’suppression framework’ lykkes med at sænke antallet af planlagte kampagneudsendelser med 10% uden at dette påvirker salget i nævneværdig grad. Dette giver mulighed for på intelligent vis at opprioritere mere effektive kundecentriske budskaber med højere effekt.
• Udover den direkte værdi for kunden og for mersalg til Matas giver de dybe indsigter fra klubben mulighed for en særskilt indtægtskilde i form af salg af målrettede kampagner til leverandører.

Matas A/S

Stefan Kirkedal

Head of Customer Insights, Loyalty & Matas Media

Janne Andersen

Head of Digital Business Development

Julie Marie Hauerberg

Head of Loyalty

Peter Anders Franch

Head of Execution & Insights

Responsive

Peter Schlegel

CEO

Jonas Nielsen

Partner

Kasper Pedersen

Implementor

Samarbejdspartnere

Aglilic
SaaS

Billeder

Watch Video