X-Ray Fashion

MANND

for

Connect4Climate

Kategori :

Type :

annoncoer

Vinder af Creative Use Of Technology

SØLV:
The jury loved how the project made the viewer fully immersed into a very real and important problem. The way X-Ray fashion uses technology in combination with real world stimuli makes this project truly immersive, creating empathy and a better understanding of sustainability challenges in the fashion industry.

Baggrund

I 2017 udsender verdensbankens klimaorganisation “Connect4Climate” en international pitch konkurrence kaldet “Uniting4Climate”, hvor filmskabere fra hele verden bliver opfordret til at komme med forslag på hvordan man kan benytte virtual reality (VR) til at forklare og sætte fokus på et kendt klimaproblem. Kerne udfordringen var altså at designe en digital løsning, hvor VR blev brugt til at give ny indsigt i klimaproblematikken, enten ved at udforske forskellige klimaløsninger eller/og vigtigst af alt, at hjælpe folk med at indse realiteten og alvoren af global klimakrise. Dette er baggrunden for tilblivelsen af VR installation- og dokumentaren X-Ray Fashion.

Normalt når snakken omhandler klimaforandringer, så falder samtalen ofte på problemer som smeltende gletschere, regnskove der bliver fældet eller tørke i udlandet. Disse er selvfølgelige relevante klimaproblematikker, men de foregår alle sammen så langt væk fra vores hverdag (ihvertfald i Danmark), og det er derfor ofte svært for almindelige mennesker at se og føle et ansvar. Der er dog et andet relevant klimaproblem meget tættere på os alle sammen, nemlig fashion. Lige meget hvem du er, eller hvor du er fra, om du går op i fashion trends eller ej, så har alle en holdning til det tøj de står og vælger at tage på hver dag. Fashion og stil er vigtigt for mange af os, men når man inkludere produktion, transport, salg og spild, så er fashion industrien faktisk en af de største forurenere i verdenen. Her så de unge danske XR skabere Maria Herholdt Engermann og Signe Ungermand, fra XR virksomheden MANND, en oplagt mulighed for at vise evner og talent i et ambitiøs projekt, der skulle få samtalen og diskussionen op at køre, ved at lave en VR oplevelse der fortæller netop denne historie.

Inspireret af dokumentaren “The True Cost”, og kombineret med MANND’s tidligere erfaring og specialisering i at skabe VR installationer, kom Signe og Maria op med et innovativt koncept, der mixer både det virtuelle med det fysiske i en unik VR oplevelse kaldet “X-Ray Fashion”. Målet var at skabe en oplevelse der ville føles så realistisk for publikum, at det virkelig ville gøre indtryk, og at de dermed ville have lettere ved at tage budskabet til sig og ændre forbrugervaner.

Løsning

X-Ray Fashion er en VR installation der viser den mørke side af tøj produktion i fast fashion industrien. Som publikum bliver du inviteret på rejse ind i det forunderlige virtuelle, til både at se og føle alle stadier af tøjproduktion. Det vil sige lige fra det glamourøse catwalk show i New York, til den mørke sweatshop i Indien og til efterlivet af tøj der ender på store lossepladser. Denne VR oplevelse er en øjenåbner der lægger op til debat, og starten på ændrede forbrugsvaner verden over.

VR er i forvejen kendt for at være særlig god til at skabe empati og til at give indlevelsesrige oplevelser. Det er et medie, der tillader at publikum kan prøve ting de ellers aldrig ville have haft mulighed for at prøve i det virkelige liv. I X-Ray Fashion er det fx at få lov til at rejse jorden rundt, og se og mærke tøjproduktionen på egen krop. MANND har tidligere arbejdet med at kombinere taktile effekter med det virtuelle i VR, i forbindelse med skabelsen af VR installationen/filmen Separate Silences (premiere Cannes Film Festival, 2017). Her arbejdede MANND med Sense of Embodiment teorier af den britiske forsker Mel Slater (Barcelona), for at optimere følelsen af tilstedeværelse i VR. Afgørende erfaringer fra skabelsen af Separate Silences gjorde det klart, at en VR installation var den bedste og eneste rigtige måde at fortælle historien i X-Ray Fashion på. At tilføje taktile effekter til VR gør, at publikum har en meget stærkere oplevelse, og det var målet. Visionen var nemlig at skabe en oplevelse, der ville føles så virkelig som muligt, så publikum virkelig følte at de rigtig havde stået i en forurenet flod i Indien, og set de giftige kemikalier bl.a. at mærke vandet og dufte kemikalierne. Hvis publikum har følt at de i virkeligheden har været disse steder, så tager de også budskabet til sig på en anderledes måde, dybere end hvis de blot havde læst om det eller set det i nyhederne, og er dermed også mere tilbøjelige til at ændre forbrugsvaner.

Resultat

X-Ray Fashion vandt den internationale klima konkurrence i efteråret 2017, blev sat i produktion i foråret 2018 og havde sin premiere på La Biennale Venice Film Festival samme år. Siden premieren i 2018 har X-Ray Fashion været vist på flere forskellige A-listede events over hele verdenen såsom: fashion konferencer i USA og Europa, en UN konference i Kenya, i Doha ved Qatar Museums og senest på en kunstfestival i Egypten og SXSW i Austin, Texas.

Oplevelsen har altså været vist til et stort og alsidigt publikum. Fælles er, at hvor end oplevelsen bliver udstillet, så formår den altid at inspirere, forundre og forandre. MANND står selv for distributionen, og det betyder at MANND har været med ude hver gang oplevelsen er blevet udstillet, og har derfor også vidnet mange forskellige stærke reaktioner fra publikum. Et par eksempler er bl.a., at nogle publikummer bliver så berørte af oplevelsen, at de kommer grædende ud af VR brillerne. Andre sidder for sig selv, mens de er i VR, og hvisker og undskylder til de virtuelle karaktere fx kvinden der fortæller om sit liv i sweat shoppen. Andre publikummer tager billeder og videoer, og deler deres oplevelse på sociale medier og beskriver hvordan de fysiske oplevelser stadig sidder i dem. I 2019 blev X-Ray Fashion udstillet på QM Gallery, Al Riwaq i Doha, Qatar fra d. 1-21 april, og gennem denne periode var der i alt 691 besøgende ved VR installationen.

QM Gallery lavede en rapport og undersøgelse af gæsternes oplevelse med X-Ray Fashion, og resultatet var som følgende: gæsterne var mellem 13-70 år, 41% mænd og 59% kvinder. 63% af gæsternes motivation for at prøve X-Ray Fashion var “to have an emotional, moving or inspiring experience and to improve their knowledge”. Da publikum blev spurgt ind til deres følelser efter oplevelsen, var resultatet at over 80% svarede at VR oplevelsen havde ændret noget hos dem enten mening, ideer eller viden, og at de følte at oplevelsen var meget relevant for de tider vi lever i.

X-Ray Fashion har gennem de sidste fire år haft flere tusind fremvisninger, og trods dens længde af blot 15 minutter, vil vi hos MANND bestemt mene at der er evidens for at denne VR oplevelse er med til at inspirere og forandre verden til det bedre.

Connect4Climate

Giulia Braga

Program Manager

Francis Dobbs

Senior Consulent

MANND

Maria Herholdt Engermann

Founder & XR Experience Designer

Samarbejdspartnere

Francesco Carrozzini
Instruktør
Manyone
Interactive Unity Development

Watch Video