Stress, angst og social eksklusion. Det er bare nogle af de problemer, som over 100.000 danske unge har pga. rod i økonomien.
Men personlig økonomi er et af de sidste tabuer der er i vores samfund, og de færreste unge ved, at der er hjælp at hente
Sammen med TrygFonden ville Forbrugerrådet Tænk gøre en indsats for at gøre for at gøre noget ved problemet.
I en tid hvor næsten al kommunikation til unge er båret af meget korte formater og larmende løsninger, valgte vi en helt anden strategi:
Vi tog os rigtig god tid, og tog fat om emnet med stor alvor.
Det blev afspejlet i løsningen, hvor kernen var tre kortfilm, instrueret af unge up-and-coming instruktører samt en Oscar vinder.
Hver film griber fat om problemet fra hver sin vinkel:
I den første film "venskabet" følger man vennerne til den, der lider.
I to'eren "Den anden side" følger man den enkelte, som har problemet.
Og i den sidste film, "Alene" ser vi det igennem kærester og familen.
Ud over de tre kortfilm, var kampagnen båret af kortere taktiske formater på sociale medier, hvor rigtige unge tog bladet for munden og gjorde det allersværeste: At bryde tavsheden og sige, hvordan de havde det.
"Kampagnen har været en stor succes for Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden. Men hvad vigtigere er: Vi er lykkes med at få unge i målgruppen til at tale om økonomi. Resultater kan måles på mange måder, og det allervigtigste kriterium for os har været, at målgruppen tog budskabet til sig og handlede efter det. Og det må man sige, at de gjorde", - Nikoline Agger, Kampagnekonsulent for Forbrugerrådet Tænk.
Nøgletal:
- 67,9 % stigning i Brand Awareness
96.000 unge har talt med venner eller familie som direkte konsekvens af kampagnen.