Credit Suisse er grundlagt i 1856 i Schweiz og har en lang tradition for at levere komplekse finansielle løsninger til en bred portefølje af kunder. Credit Suisse arbejder idag både med at drift den traditionelle bankforretning, men også på at støtte fremtidens bank.
Udfordring:
Det er desuden enhvers bank udfording at skabe et forhold til deres kunder, ikke mindst eftersom retail-kundernes volumen mindskes kraftigt i disse år, da kontakten bliver mere digital. Når kerneproduktet er meget svære at differentiere og de fysiske butikker ikke længere sætter sit præg, skal der derfor nogle andre virkemidler til.
9 ud af 10 schweiziske forældre mener, at det er yderst vigtigt for deres børn at lære at håndtere og forstå penge i en ung alder. En stor udfordring er, hvordan løser man dette problem i en digital verden. Hvordan hjælper forældre deres børn med at forstå penge og hvordan forener man den fysiske og den digitale verden.
Løsningen har været en holistisk pakke til børn og forældre med en ny digital sparegris i centrum - noget som ikke er set før i det schweiziske market. Designet på sparegrisen er bevidst valgt til at tiltrække både forældre og børn som åbning til et univers af finansiel læring og fornuftige services/produkter. Den emotionelle sparegris, der griner og kommunikerer med barnet giver i forbindelse med dens app en god grund for jævnlig dialog mellem barn og forældre omkring lommepenge, ønsker, opsparing og giver et overskueligt overblik over både de fysiske og digitale penge samlet i en oplevelse. Sparegrisen gør børnene interesseret og giver god grund til yderligere nærhed og dialog børn og forældre imellem. Derudover er produktet linket op til en sparekonto og et debit kort fra 7 år og op. Produktet arbejder derfor med at introducere børn til at forstå det finansielle system og penges værdi i en ung alder.
Det var en strategisk beslutning at sørge for at hele konceptet var holistisk og tilrettet så kunderne og især børnene får en god oplevelse gennem hele processen, inklusiv hentning af sparegrisen i banken. Fokus på de extra features omkring læring har været en vigtig del af strategien, som passer overordnet til Credit Suisse positionering i hjemmemarket. Både for at skabe et bånd til barnet og styrke det allerede eksisterende til den voksne igennem barnet.
Designet af sparegrisen var i centrum fra starten, da det var vigtigt at skabe et univers der er tiltrækkende både for børn og forældre. Sparegrisen s design var i høj grad indgangen til hjemmet - en mindre æstetisk sparegris ville blive en stopklods for at forældrene ville placere den i hjemmet.
Et vigtigt element i løsningen er samspillet mellem børn og forældre - da det kan tilbyde en merværdi (udover selve kontoen). Derfor var det vigtigt at sørge for relevant funktionalitet i den tilknyttede app. Der findes derfor både en børneversion og voksenversion af appen, som indeholder forskellig funktionalitet - f.eks. to-do liste til barnet, sparemål for barnet, pengeoverførsel for udført arbejde på to-do listen osv.
Resultaterne af projektet har været yderst positive. Det digitale produkt har derfor ageret som et vigtig branding element for Credit Suisse i tiltrækkelsen af nye kunder. Af resultater som må nævnes er. at i et ellers “overbooked” market, har Credit Suisse bl.a. solgt 10.000 Digipigi inden for 2 måneder efter lancering, hvoraf 60% var til nye kunder.