The Last Statement T-Shirt

Virtue Northern Europe for Carlings

Kategori: Digital Activation, Digital Differentiation & Design, Innovation, The Big Idea
Type: Samarbejdspartner (bureau o.a.)

Projektet

Baggrund

MERE HOLDNING — MINDRE SPILD
Siden ungdomskulturens fødsel har mode været en måde at protestere og udbasunere sine holdninger. En måde de stemmeløse kunne komme til udtryk og sætte deres aftryk på debatten. Og intet tøj gør det tydeligere end Statement T-Shirt’en.

Men mode er også en af klodens mest forurenende industrier. Så hvad gør en generation der vokser op i skyggen af den globale opvarmning? En generation, der vil høres og ses — men tænker to gange før de køber nyt tøj?

Løsning

ET IKONISK STYKKE UNGDOMSKULTUR GENTÆNKT
Hvad hvis designet af dit tøj blev ved med at udvikle sig efter du havde købet det?
Hvad hvis det var lige så let at skifte outfit som at swipe mellem Facebook-Filtre?
Hvad hvis en enkelt T-shirt kunne vise tusinde designs?

The Last Statement T-Shirt er et ikonisk stykke ungdomskultur, gentænkt til en digital generation:
Den første Instagram-integrerede ARq T-Shirt, der kan opdatere sit design med et enkelt swipe. Det giver vores publikum en unik værdi: Hver dag kan de dele et nyt animeret statement design, der spidder en aktuel debat — uden nogensinde at skulle købe en anden T-shirt.

FRA AVANTGARDE TIL ALLEMANDSEJE
Hverken AR eller digitalt tøj er nyheder. Men indtil nu har de været niche-fænomener for den futuristiske avantgarde.

Vi fandt en kreativ måde at bruge Instagrams nylancerede AR platform, så alle kunne bruge T-shirten i en app, de allerede brugte hver dag. Og med et UI, de allerede kendte ud og ind: Ansigtsfiltre.

SÅDAN VIRKER THE LAST STATEMENT T-SHIRT
T-Shirten har et grafisk logo, som din telefon tracker med den indbyggede SPARK AR software i Instagram Appen.
Derefter superimposeres et animeret design hen over billedet. Softwaren kan endda justere billedet til at følge dine bevægelser og folderne i tøjet, så selv videooptagelser bliver fotorealistiske.

Brugere kunne vælge mellem en række animerede designs, der jævnligt blev opdateret for at afspejle aktuelle debatter. Prøv evt. selv markøren på det vedlagte billede.

Resultat

IMPACT OG FORRETNINGSTRANSFORMATION
Med over 150 artikler og næsten 6 millioner læsere blandt toneangivende mode-, teknologi- og businessmedier, blev The Last Statement T-Shirt bannerfører for en verdensomspændende debat om hvordan fysisk tøj og mode kunne indgå i en digital virkelighed.
Store og små aktører i modebranchen måtte forholde sig til en snarlig fremtid, hvor designet for deres produkter ikke længere var låst i salgsøjeblikket, men kunne ændres digitalt. En debat med langt større impact end ren digital mode, fordi det direkte berører de millioner stykker tøj de allerede sælger hvert år — og ikke blot et nicheproduct med fremtidspotentiale.

DIFFERENTIERING
Det hjalp også Carlings, brandet bag, til at differentiere sig fra andre online tøjbutikker og cementere deres førerposition inden for digital mode oven på sidste års digitale tøjkollektion adDRESS THE FUTURE.
Den store omtale har også gjort at Carlings er sprunget adskillige pladser op til første resultat på Google (og forbi ølmærket med samme navn) — uden brug af AdWords.

BRUGERINVOLVERING
Det første oplæg på 1.000 T-shirts blev udsolgt på en måned. Og målgruppen brugte dem flittigt: Hver enkel T-shirt generede i snit 26 unikke stories, med 12.000 visninger hver.

BÆREDYGTIGHED
Og endelig lykkedes alt dette samtidig med at vi sparede miljøet for produktionen af de 25.000 bomulds T-shirts det havde krævet, hvis vi havde skulle printe hvert enkelt statement på gammeldags manér.

NØGLETAL
Artikler: 150+
Samlet PR Visninger: 5.930.000
Stories per T-Shirt: 26
Visninger per T-Shirt: 12.000
Shares: 7.000+

PRESSEUDDRAG
Forbes, HighSnobiety, Vogue, I-D, GQ, Fast Company, Stylus, Vice, Esquire, Elle, DeZeen, SpringWise, Marie Claire, Contagious, BBC Ukraine, Trend Hunter, Campaign, BT.

Carlings

Ronny Mikalsen
CEO

Virtue Northern Europe

Morten Grubak
Executive Creative Director
Emil Asmussen
Creative Director
Tao Thomsen
Senior Copywriter
Jacob Ziegler
Senior Designer
Dimitri Paiva
Art Director
Maria Cristina
Digital Designer
Francois Andrivet
Digital Designer
Emma Søgaard
Creative Intern
Christoffer Vejlo
Creative Intern
Max Siegal
Editor
Emma Beck
Account Director
Megan Horan
Project Manager
Justus Hofer
UX Designer
Oliver Gormsen
Creative Technologist
Hannah Gutkauf
Innovation & Strategy Director

Samarbejdspartnere

Molamil
Digital Agency

Billeder

Video