Reshopper

Reshopper ApS for Reshopper Aps

Kategori: INNOVATION - STARTUPS

Vinder af INNOVATION - STARTUPS

INNOVATION - STARTUPS GULD VINDER

En platform for handel med børnetøj og -udstyr, hvad er det nye i det? Ikke så meget, men Reshopper har en vindermodel, der består af 1) et helt klart fokus, som mange start-ups kunne lære af, 2) en stærk indsigtsbaseret feature med den lokationsbaserede handel 3) UX, der er så lækker, at det nærmest er gamification, 4) En meget stærk use-case og aktive ambassadører. At appen som en lille magisk sideeffekt bruges til opdrage børn om hvad tingene koster og dermed komme væk fra en brug-og-smid-væk adfærd gør bestemt ikke noget. Tillykke.

Projektet

Baggrund

Danmarks største digitale app markedsplads for forældre startede som et hobbyprojekt for de fire grundlæggere, men er det absolut ikke mere. Appen Reshopper får i dag hundredvis af nye brugere hver eneste dag og står foran internationale udvidelser. Men passionen og opfordringen bag projektet er den samme: “Køb og salg af brugte børneting fra familie til familie. Bæredygtigt, nemt og trygt i dit eget nabolag.”Det lyder måske som et velkendt setup for mange forældre i dag, men så nemt var det bestemt ikke at købe brugte børneting for fem år siden, hvor ikke en gang etablerede spillere som DBA og Trendsales havde en app.

En dag i 2011 fik Jonas Funk Johannessen en idé da han gik en tur med barnevognen i nabolaget. Det måtte da kunne gøres nemmere for børnefamilier at dele deres aflagte børnetøj og ­udstyr med andre familier i lokalområdet. Han orkede ikke at sælge på nettet, fordi det var tidskrævende, varerne skulle ofte sendes, og når man selv købte, så var standen måske ikke som lovet. Sådan fik Jonas ideen til gøre salg og køb af brugte børneting til et lokalt og socialt projekt. Han kunne ikke udføre ideen alene - og i løbet af kort tid var teamet på de fire medstiftere sat med Jonas Funk Johannessen, Anders Dahl Pape, Nicolai Danmark Johannesen og Anders Munk. De gik i gang med at bygge appen, men havde egentlig ikke tid eller råd til at føre Reshopper ud i livet, fordi en masse andre projekter bankede på hos de nybagte fædre, så de kunne være med til at forsørge deres familier. Men der var simpelthen for stort et behov for en platform, hvor børnefamilier kunne sælge babyudstyret til naboen, eller købe aflagt børnetøj af genboen, så de var nødt til at tage affære, også selvom det betød tre års arbejde på projektet uden løn.

Løsning

Reshopper er en digital lokal app markedsplads, bygget på en skalérbar platform til mobile enheder. En af de første vigtige strategiske beslutninger var at satse på “mobile first”, og nedprioritere desktop-løsningen, så der kunne eksekveres benhårdt på at lave den bedste brugeroplevelse på mobilen, da vi var sikre på at apps var fremtiden. Selve grundidéen er at gøre det nemmere, hurtigere og mere socialt for børnefamilier at handle i sit nærområde via mobilen - og derved skabe en lokal community-følelse. Med hjælp fra brandnavnet Reshopper har vi skabt et univers, som andre lign. tjenester har svært ved at efterligne. Navnet Reshopper kan bruges til at omtale en bruger i 3. person (en reshopper) eller brugssituationen (jeg reshopper) - og den fleksibilitet udnytter vi med en række grafiske elementer. Bl.a. er logoikonet udformet som en shop/butik. Og når man opretter sig hos Reshopper får man ikke kun en profil, men ansvaret for sin egen virtuelle genbrugsbutik i app’en. Det gamification-element tror vi på at er med til at gøre brugeren mere tilbøjelig til at pleje sin butik og sit image i lokalområdet.
Helt fra starten har det været vigtigt for os at få navnet, den visuelle identitet og det digitale design til at spille sammen, inden vi satte de første pennestrøg. Med de grafiske virkemidler får vi skabt et link mellem den fysiske og den digitale verden og det har været ret afgørende i kampen om opmærksomhed, brugeroplevelse, markedsføring og PR.

Vores digitale design til en niche har også betydet, at vi har meget nemmere ved at differentiere os fra de større spillere på markedet. Vi ved, at vores brugere er i børne-mood, og at de tænker på deres børn, mens de bruger appen. På den måde kan vi hele tiden arbejde på at gøre brugeroplevelsen endnu bedre, hvorimod andre udbydere kæmper om at servicere alle, som leder efter alt fra motorcykler, biler, tøj til børn og voksne mv..

Forretningsgrundlaget er lige nu baseret på revenue streams, som in app-køb og annoncering. Abonnements-løsning er under udvikling.

Resultat

I 2011 blev idéen om at gøre det nemmere og mere socialt for børnefamilier at handle i nærområdet via mobilen, født af en gruppe fædre, og det betød nogle år senere, at der i 2016 var mere end 1 million varer der skiftede hænder via appen. Da idéen blev født med dominerende spillere på markedet som DBA og Trendsales var der en del tvivlere, da idéen om en app udelukkende til børnefamilier blev pitchet. I dag dominerer Reshopper markedet for second hand varer for børnefamilier.

I 2015 fik Reshopper den første investering fra stifter af WhiteAway.com Esben Gadsbøll og siden da har virksomheden haft vokseværk i både nye investorer og nye talentfulde medarbejdere. I 2016 hyrede founder-teamet den dygtige 32-årige Aja Guldhammer Henderson til at stå i spidsen for Reshopper som ny CEO. Hun joinede Reshopper teamet efter at have været nøglepersonen bag deleøkonomi-succesen Airbnb’s indtog i Skandinavien og Holland. i 2017 har Reshopper fået millioninvestering fra Just-Eat.com-stifter, Jesper Buch - og hans mangeårige forretningspartner Carsten Mikkelsen.
Ambitionen er at gøre Reshopper til verdens største markedsplads for forældre, og allerede nu er Reshopper lanceret i Holland og Sverige.

De seneste år har Reshopper vundet flere priser og modtaget hæder fra etablerede navne som Apple, som ved årsskiftet udvalgte Reshopper som en af de 10 bedste apps i 2016.
Derudover er Reshopper tidligere blevet kåret til Danmarks Bedste Børneapp i 2015 og 2016, samt Bedste Bæredygtige Initiativ i 2016 af onlineguiden Bornibyen.dk. I foråret 2016 vandt Reshopper titlen som “Best Social Tech Startup” i Danmark i nordens største iværksætter-konkurrence Nordic Startup Awards.

Ifølge livsstilsekspert fra "Kender du typen", Anne Glad, er Reshopper en succes, fordi platformen og teamet bag sitet har forstået børnefamiliernes behov for genbrug – modsat køb-og-smid-væk-kulturen.

“Reshopper bygger nye fællesskaber til og med deres brugere – og børnefamilierne elsker dem for det. Dybest set kan de finde de samme produkter og geografiske begrænsninger på dba.dk – men her er også et værdimæssigt fællesskab, som øger sandsynligheden for, at mødet mellem sælger og køber også bliver en god oplevelse. Og den del er ikke uvæsentlig for fremtidens forbrugere.” (Kilde: http://anneglad.blogs.business.dk/2016/02/03/naar-ikea-moebler-bliver-arvestykker/)

Fortrolige data/resultater er fjernet inden offentliggørelse./DDA

Reshopper Aps

Aja Guldhammer Henderson
CEO
Jonas Funk Johannessen
Head of Design & Co-founder
Anders Dahl Pape
Head of User Experience & Co-founder
Anders Munk
CTO & Co-founder

Reshopper ApS

Nicolai Danmark Johannesen
COO & Co-founder

Billeder

Video